Andemat

Kjøpte noe andemat fra dyrebutikken for en mnds tid siden.. Etter dette har det gått rett vest med plantene mine, dekker andematen såpass for lys at det ikke er særlig bra for bunnplantene? Altså - forstår jo at en skal kunne ha begge deler, men om en vil ha fine planter, er da andemat noe og ha oppi der?
Betalte du penger for andemat? Det regnes jo som ugress blant de aller fleste akvarister, og noe man som regel skyr som pesten. De fleste opplever å få avleggere av andemat "smuglet" inn som blindpassasjerer blant nye fisk eller planter man kjøper. Uønsket blindpassasjer.
Som du har merket, har den planten en tendens til å "ta over" og kuppe hele karet. Den gjør krav på både alt lys og næring om man lar den gro til overflaten.

Det kreves en hel del jobb å faktisk bli kvitt andemat når det først har blitt innført til akvariet. Nitidig luking og mye arbeid for å få vekk hver minste lille frøplante... Ikke gjort på en dag, som regel.

Hadde jeg vært i dine sko/sokker, ville jeg utryddet andemat fullstendig, og heller skaffet meg en mindre invaderende plante i overflaten, om du gjerne vil ha noe der. Det finnes mange typer, større og med tydeligere blader og røtter. Men ulempen med flyteplanter er jo nettopp det som du er inne på; de har en tendens til å skygge for lyset slik at plantene på bunnen får lide for det. Løsningen blir da å luke ofte, og sørge for at de ikke tar for stor andel av overflaten.
Vil du beholde andemat, må du bruke håven og fjerne et lass hver uke, for å holde mengden i sjakk. Kast det. Evt finnes det av og til gullfisk-eiere som gjerne tar i mot andemat, da gullfisker spiser dette som mat.
Jeg har andemat i de fleste kar da jeg bruker dette som en av flyteplantene og ja det vokser som ugress. Selv om jeg har ellers mye planter så virker det ikke som de ødelegger for andre planter. Her vokser plantene utrolig mye og gir nye skudd i ett sett. Ene planten har også gitt blomst og da blomsten døde så falt det ned nye frø som har igjen blitt til 9 nye planter. Nå har den fått en ny blomst igjen.

Av plantenæring bruker jeg credo total akvariegødning og merker stor forskjell i forhold til før. Plantene virker grønnere og vokser mye fortere.
Hehe, lot meg lure til å betale ja - hatt akvarium i 1 år, aldri fått med noe..så betalte 40 kr for en håndfull..for å ha noe flyteplanter. Men må si det er en pest og en plage ja.. Tatt ut mesteparten nå, så får jeg ta resten ved neste vannbytte.
Vil du ha tips om et par flotte flyteplante-arter? Velg f.eks. denne eller Ceratopteris cornuta, en nær slektning. Lettstelte, enkle å luke i, og vokser greit hos de fleste med normal belysning over karet. Har hatt begge selv, og liker dem veldig godt.

Dette er planter som omsettes ofte her på forumet, så bare gå inn og sjekk rubrikkannonsene av og til, så dukker det nok opp noen snart. Finner du ingen som selger dem i kjørbar avstand fra deg, kan du få dem tilsendt pr post når været begynner å tillate sånt igjen. Nå er det nok for kaldt til å sende skjøre tropiske planter i posten

Dukket opp en annen tråd her på forumet, der det ble nevnt hvilke fisk som faktisk SPISER andemat. Du finner innlegget her om det er av interesse Det er ikke så mange fisk som spiser den, men noen er det da. Ingen fisk jeg har hatt, unntatt scalare, har brydd seg om andematen. Men scalarene nappet i seg de få som var, merkelig nok, scalarene de er jo kjøttetere og rovdyr.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap