Slimdannelse på rot

Hei

Jeg jobber med å sette opp et reke kar, og har kjøpt inn ei stor rot som jeg vil feste javamose på. Karet er et Jewel Lido 120. Jeg sliter med at det vokser/danner seg klumper av slim på rota. Er det slim alger? Det er bare rota som har disse slimkulene. De er ikke på 3d bakgrunnen eller sverdplanten eller steinen som er i karet sammen med rota.

Jeg lurer på om jeg skal prøve å koke rota, eller kanskje noen andre har noe forslag om hvordan jeg kan bli slitt slimet.

PH er 6,5 (marginalt under det jeg har i kranen så vannet har surnet litt siden vannbytte for 4 dager siden.) NH4 og NO2 er 0. Karet har på palettciklider og 3 små sugemaller. Vannet er tilsatt Minaroll, litt plantegjødsel fra selskapet ADA og Biotopol.
Har selv opplevd dette med 2 av pinnene jeg hadde i ene karet. Jeg tok dem bare opp og skylte vekk slimet i springen før jeg puttet dem tilbake. Måtte gjøre dette ett par ganger så ble det borte.
Det er ganske vanlig at slikt slim dukker opp på enkelte typer røtter. Slimet er ufarlig og vil forsvinne av seg selv etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap