Jeg har et dilemma. Fisker har sikkert hatt det aller best i naturen der de hører hjemme, dog det finnes en del info om hva fisk vil ha av utstyr. Jeg snakker ikke om at det er litt trangt i akvariet eller noen som har en kampfisk i 25-30 liter.
Men
Hva gjør dere når dere ser en kampfisk svømme i et veggakvarie som maks er 3 liter i en akvariebutikk?
Eller om man er med i en akvarie gruppe på facebook og ser en som deler bilde av sitt nye 450 liters akvarium der vedkommende vil ha en haimalle eller sølvhaier.
Vel, jeg er sikker på at erfarne akvarister har sett mye og dette er bare to eksempler jeg tilfeldigvis snublet over i min snart 1 år gamle hobby. I det første eksemplet lata jeg som ingenting mens i det andre sa jeg fra så pent som mulig om at en haimalle i følge denne sidens database skal ha 2500 liter og sølvhaier skal ha 720 liter.
Jeg vil jo gjerne ha et godt forhold til folk rundt meg og sier jeg ifra kan det tolkes veldig negativt, dog av og til har jeg en veldig trang til å prøve å si ifra. Akvariebutikker selger gjerne fisker uten å informere for mye. På en annen side så kan det jo hende det er trykkfeil i databasen eller at informasjonen er feil. Synes dette er en abivalent og vanskelig sak.