Mini-fiskebolle benyttet i senkveld i sotsji

Senkveld lanserte som en feiring av medaljene i Sotsji i dag en liten fiskebolle uten pumpe og planter hvor de tenker å putte flere og flere fisker oppi for hver nye medalje. Når ble det greit å feire Norges fremgang med dyreplageri? Senkveld er et bra program, men dyreplageri er aldri ok.
Nå har jeg ikke tv og følger ikke så mye med på programmene. Hvilken kanal går det på? Oppfordrer folk til å melde fra til dyrebeskyttelsen (kontaktinfo nede på siden) og mattilsynet. Jo, flere jo bedre. Ikke bra signaleffekt om ansvarlig akvariehold dette
Jeg sog ikke programmet, men det må vel ikke være dyreplageri om man ikke har pumpe og filter. Mange vannbytter gir god vannkvalitet og det er mange fisker som ikke trenger noe serlig bevegelse i vannet for å trives.

Men som sagt, jeg sog ikke programmet.

Om man skal kritisere noe så kan man ta opp de rådene eller mangel på rådene dyrebutikker opererer med. Her er det mange dyr rundt omkring som kanskje ikke har det så bra og det er fullstendig unødvendig.
Det er ikke mange arter som kan overleve i en mini-fiskebolle i lengre tid uansett hvor mange vannbytter man tar. Mulig fiskene oppbevares i et skikkelig akvarium mellom programmene, men den jevne seer vil tro at det er ok å holde fisk på den måten. TV har stor påvirkning og jeg er ikke i tvil om at det vil være flere små fiskeboller rundtomkring etter at det har vært vist der.

Jeg vil også gjerne vite hva som skjer med fiskene underveis og etter programmet er ferdig. Bruk og kast av levende vesener for underholdningens skyld er ikke uvanlig, men blir ikke mindre forkastelig av den grunn.

Er det noen som kan si mer om hvilken kanal det dreier seg om og hva slags fisk?
De puttet 3 gullfisk og en gurami oppi en bitteliten bolle. Var vist morro det....
Så på Facebook at folk har vært i kontakt med TV2, det er stort akvarium på bakrommet, og fisken var allerede plassert der underveis i programmet.....
Sissimor
De puttet 3 gullfisk og en gurami oppi en bitteliten bolle. Var vist morro det.... :(

Jepp, slikt er morro vet du :-P Ser at Johny forteller at det bare dreier seg om en kort periode, men likevel.
Johny
Så på Facebook at folk har vært i kontakt med TV2, det er stort akvarium på bakrommet, og fisken var allerede plassert der underveis i programmet.....
Ok, da er det ikke noe grunnlag for å kontakte dyrevernsnemd eller mattilsyn i denne saken, men må innrømme at jeg ikke har sansen for stuntet uansett
Jeg har mistet litt respekten for TV 2 og Senkveld etter dette. Det er bra at de har et større akvarium ute på bakrommet, men flyttingen på fisk frem og tilbake kan umulig være heldig for fiskene. Ellers skulle jeg likt å hatt noen vannverdier på det større akvariet for å se hvordan det lå an. Jeg håper de kan donere fiskene til en eller annen organisasjon eller kanskje et sykehus etterpå. Da kunne de bringe glede til flere mennesker, samtidig som de har det godt i et større akvarium. Kjenner jeg blir frustrert over slik adferd, og ganske riktig som det er sagt tidligere, hvilket eksempel det setter for den øvrige befolkningen.
Skal vi ikke prøve å unngå dyrevern kortet. Det blir så dårlig stemning når folk begynner å dømme hverandre. Skal vi ikke heller vise toleranse og snakke sammen om hobbyen vår på en mere hyggelig måte?
Flott at fisken har større akvarium på bakrommet, men det de viser til "folk flest" er at fisk er leketøy, som det er helt greit å putte i bittesmå beholdere...
Kanskje ikke så rart at det gis horrible råd fra dyrebutikkenes side heller når det gjelder glassboller til fisk. Dette er Norges zoohandleres bransjeforenings råd vedrørende hold av fisk i bolle. Fisker som anbefales holdt i bolle er gullfisk, slørhale eller karpe. Bytte av vann hver 8-10 dag, eller bare en gang i måneden om det er filter i bollen. Grøss og gru
*Slettet*
Limbeck
Skal vi ikke prøve å unngå dyrevern kortet. Det blir så dårlig stemning når folk begynner å dømme hverandre. Skal vi ikke heller vise toleranse og snakke sammen om hobbyen vår på en mere hyggelig måte?

Mener du at vi skal ha toleranse for dyreplageri, fordi "det blir så dårlig stemning"?

Seriøst? 0_o
Det jeg mener er at man bør være forsiktig med å peke og rope dyreplageri. Det er en så aggresiv ting å gjøre og om man tar feil så kan man ødelegge så mye.
Der må jeg si meg uenig Limback. Man bør, og skal, alltid varsle selv bare ved mistanke om eventuell vanskjøtsel, dyremishandling, eller barnemishandling for den del. Så er det opp til de som du har varslet å finne ut av det. Gud vet hvor mange dyr og barn som har lidd under at de som har hatt mistanke har holdt tett i redsel for å ta feil

Å sladre og sette ut rykter er noe helt annet. Gidder man ikke ta ansvar for å varsle så får man holde kjeft om ting man ikke vet noe om.
Er det noen som tenker på hvordan vi får fisken vi har i våres akvarium inn til landet??
Tror det er få fisk som trives i klynge i plastposer over noen dager??

Er ikke det mer dyreplageri enn å ha noen fisk i en bolle i noen minutter???

Jeg vil tro det...
Formålet er relevant. Eksempel: Ganske få personer reagerer sterkt negativt når noen tar livet av kyr for å bruke dem til mat.

Men hvis noen tar livet av kyr bare for moro skyld, stiller saken seg gjerne annerledes. (Selv om kua selv trolig verken skjønner eller bryr seg om forskjellen.)

Akvariefisk importeres for å "stilles ut" i akvarier, i private eller offentlige sammenhenger. Kall det overfladisk hvis du vil. Om noen har en gullfisk i bolle på hybelen sin, så er det ikke så mye jeg kan si til det, bl.a. fordi jeg neppe vet om det, og jeg går ikke og sniker i vinduene til folk.

Men når noen "stiller ut" fisk på riksdekkende TV, tillater jeg meg å ha forventninger til at dette blir gjort på en noenlunde skikkelig måte, og ikke som en instruksjonsvideo om hvordan behandle dyr feil og respektløst.
Hvor stor plass skal en Betta ha?

Var nettopp på Tropehagen Zoo på Storbyen i Sarpsborg.
Der selger dem noe som kalles "Betta Cube" på 2!!!!! Liter!.

Forøvrig så visste ikke ho i butikken hva pH var for noe engang..
Sånne har jeg sett også
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap