Alger for første gang.

Fikk mitt første akvarium i oktober 2013, og opplever nå algeoppblomstring for første gang. Har hele tiden hatt tendenser til alger, men har holdt dem under kontroll, og de har ikke vært noe problem.
De siste to måndedene har algemengden økt betraktelig, og jeg er usikker på hvordan jeg på best mulig måte kan redusere dem.
I dag vokser det temmelig mye på både glasset og på plantene. De er dekket av et grønt, mykt lag, og ser etter en tid mindre pene ut.
Vannverdiene er fine.
Har lys på åtte timer pr dag.

Håper på gode tips til hvordan jeg kan få bukt med dem.

På forhånd: takk for hjelp!
Har du kanskje noe dagslys som kommer på akvariet ditt iløpet av dagen?
Har du lysrør som er eldre enn et år så bør du skifte dem. Ellers tenke etter hva du har endret på i forhold til tidligere. Andre planter, mindre planter, gardiner, gjødsel, antall fisk, vannbytterutiner, ny mat osv. Mål også nitrat og se om du skifter vann ofte nok.
Takk for svar begge to!
Akvariet står ikke i umiddelbar nærhet til dagslys, men det er et rom med mye vinduer i, så rommet generelt er ganske lyst. Har lurt litt på om det kan være årsaken; med lengre dager og sånn...

Har noe høye verdier av NO3-, men ikke alarmerende. Rutiner for skifting av vann har ikke endret seg, og antall fisk har vært relativt konstant siden januar (dersom vi ser bort fra de ørten ynglene til platyene som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av).
De får også samme maten, men kan være jeg gir litt for mye. Dette kan jeg prøve å gjøre noe med. Har ikke plantet nye planter, men dem som er i akvariet har blitt ganske store. Må forholdsvis ofte (synest jeg) redusere dem med nesten halvparten.

Vil hyppigere vannbytter være effektivt?
Har også hørt noen si at man kan dekke til akvariet en periode for å bli kvitt alger. Stemmer det?
og ja, lysrørene mine er ca to år. Skal forsøke å bytte dem.
Det samme skjedde hos meg
Hadde samme opplevelse, der algene etterhvert dekket det meste av planter i akvariet. Prøvde en tid å fjerne dem for hånd, bytte mye vann (og ofte) men ingenting hjalp og jeg begynte å bli lei av algene. Leste et tips om å mørklegge akvariet i 5 dager ved å pakke det inn i mørk plast. Pakket akvariet inn i aluminiumsfolie (i mangel på mørk plast) og lot det stå en liten uke (var bortreist en uke). Da jeg kom hjem kunne jeg med glede pakke ut et algefritt akvarium! Nå har det gått ca 3 uker og algene har ikke kommet tilbake Så, ja, anbefaler absolutt mørklegging! Alle plantene og fiskene klarte seg også fint, så dette er en skånsom og effektiv metode.

Når det gjelder hvorfor jeg fikk algeoppblomstring ble jeg aldri klok på dette, men har lest at det kan skje fra tid til annen uten en tilsynelatende god grunn.
ah. Da prøver jeg det.
Fikk de ikke mat i denne perioden?
Overlevde alle? Evt. yngel også?
Nitratnivå på over 15-20 trigger alger. Nivå på mer enn 25-30 i lengre tid er ikke spesielt bra for fiskene heller.

Tipper lysrørene er hovedgrunnen til algeproblemene nå. De bør skiftes årlig. Gamle lysrør gjør at plantene ikke vokser som de skal og favoriserer alger.
Ja, de fikk mat, men prøvde å være litt sparsom med foringen. Hadde ingen veldig små yngel der, men 4 stk sverddragere på ca 1,5 cm og de klarte seg helt fint.

Ang lysrør så var mine bare noen få mnd gamle da jeg fikk den eskalerte algeveksten. Så gamle lysrør trenger ikke være årsaken. Ikke hadde jeg spesielt høyt nitratnivå heller. Noen ganger er det bare vanskelig å forstå hvorfor algene tar over.
jeg tester ut, skifter, og mørklegger. Holder oppdatert på fremgang
Tusen tusen takk for god hjelp alle!
Lykke til! Blir spennende å høre om det fungerer like bra hos deg
Jeg dekket til akvariet med sort plast i går, og så undres jeg: skal jeg slå av lysreguleringen slik at det blir helt mørkt hele tiden, eller er det bare dagslyset jeg ønsker å stenge ute?

Alt man skal lure på som fersk akvarist.... :P
Mørklegge!! Altså legge det mørkt!!! Null lys Gunnveig
Stemmer det, skru av lyset!
KES
Stemmer det, skru av lyset! :-)

Reknet med det måtte være slik. Har det mørkt på andre dagen nå. Spent på resultatet!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap