Selge akvarium med fisk og planter

Ok, ett rent praktisk spørsmål om hva som er vanlig. Jeg skal flytte fra Trondheim til Kirkenes om ett halvt års tid. Det er jo en stund til, så jeg skal ha akvariene oppe lenge enda, men jeg kommer nok til å måtte selge ihvertfall det største. Så får jeg kjøpe nytt og starte opp igjen når jeg er vel installert der oppe. Så da blir nok 180 litern og antagelig 30 litern solgt med innhold. Hvordan i huleste gjør man det rent praktisk? 30 litern er jo liten og lett. Der bor det ikke så mye fisk heller. Men 180-litern. Jeg bor i 3. etg. Kan jo ikke tømme det fullstendig, og kjøper vil sikkert at filteret ikke har stått for lenge om det skal selges med beboere. Så da får man jo ikke tatt ned og pakka sammen før kjøper kommer. Men det er jo alt for tungt å bære med vann og sand ned 3 etg?

Hvordan er det vanlig å ordne det når man selger akvarier med fisk og full pakke? Alternativt kan jeg jo dele det opp.
Hvis kjøper bor i nærheten så kan det deles opp, men det blir vrient hvis han/hun bor langt unna. Filter burde alltid puttes i en bøtte med akvarievann og de overlever fint en liten tur men for en lengre tur da kan kjøper handle inn en 12v-230v omformer til bilen. Den har da altså sigarettenner stikk i en ende og vanlig i andre enden. Da spiller det ikke no rolle for filterbakteriene overlever
Sand og pynt puttes i en balje med lokk.
Fisken derimot burde puttes i runde bøtter. Overflate arealet er mindre så skvalping i bøtten reduseres og fisken stresses mindre. Litt akvariesand i bunnen og en plante. 12l bøtter med lokk fåes f.eks på Biltema for 20kr stk.
Da er det bare å skylle og vaske det litt og ta den tunge jobben å bære det ned.
Men.... Hvis du skal kjøre flyttelass selv så kan du jo gjøre dette du også
Lykke til
Takk for tips. Noe av problemet blir jo at pumpehuset sitter fast i akvariet, så det er ikke bare å plukke ut.

Hmm skulle gjerne hatt det med meg, men kan ikke se for meg noen måte å få det med meg. Sliter nok med hvordan jeg skal gjøre det med resten av flyttelasset som ikke er knusbart. Det er snakk om 21 timers kjøring en vei, så det er ikke akkurat som at man tar mange turer med flyttelass :p

Noen som vet om det finnes dyrebutikk med akvariefisk i Kirkenes forresten?
Jeg ville solgt det i "deler" og uten fisk. Personlig ville jeg aldri kjøpt et akvarium MED fisk, jeg foretrekker å velge mine egne etter egen smak. Det tror jeg de fleste gjør.

Hvorfor ikke selge fiskene først, annonsere dem for salg her på rubrikkdelen av forumet? Så, når fiskene er reist, kan du tømme og rengjøre filterene, akvariene og alt. Det er lettere å få solgt rene kar, som ny eier bare kan starte selv og gjøre hva de vil med. De har sannsynligvis sin egen smak for innredning av kar uansett, og mange foretrekker det sånn.

Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap