Hvor lenge lever filterbakterier uten mat?

Hvor lenge overlever filterbakterier i rent krankvann?
Altså gitt de har stabile vannverdier og temp, god gjennomstrømning, men ingen mat å spise...
I et velfungerende og oppegående kar kar med planter og fisk vil det produseres noe mat selv om fiskene brått fjernes. Selvsagt vil stammene avta i størrelse over tid, men noen vil overleve ganske så lenge. Vanskelig å forutsi hvor lenge, men vi snakker ihvertfall om dager, kanskje til og med uker. Men naturligvis må en da trappe opp fiskebelastning veldig forsiktig etterpå.
Jeg tenkte hvis pumpen overføres til en balje kun med kranvann, altså ingen mat i det hele tatt.
Er dette et hypotetisk spørsmål, eller...? Hvis du kan sette filteret i en balje med kranvann kan det vel ikke være så vanskelig å gi bakteriene litt mat hvis poenget er å holde bakteriene i live ?
Ja burde kanskje skrevet det Et rent hypotetisk spørsmål.
Det blir jo litt uinteressant etter min mening, siden enhver med hodet skrudd på ville ha matet bakteriene i en slik situasjon. Så hvis du vil vite det, da får du ofre et filter og teste det ut da, vettu
Ifølge Tim A. Hovanec som har forsket på filterkultur i akvarier så klarer de seg opptil 1 år i ei flaske, men da er de i et hvilestadie. De går inn i dette hvilestadiet når det blir dårlige livsvilkår. Påstanden om 1 år kommer i en reklame for produktet hans. Se forøvrig også intervju.
Jeg kjøpte et brukt 400 liter kar med 2 utvendige eheim pumper. Disse hadde blitt forsiktig rengjort men ikke tørket. Slik sto de i ca 14 dager. Når jeg satte opp karet så satte jeg i drift filterene. Tilsatte litt salmiakk i vannet. Kort fortalt var karet fritt for nitrat med en gang. Satte inn fisk etter 1 uke, trappet opp forsiktig med fisk. Har nå etter 4 uker totalt 40 fisk og fortsatt ikke hatt målbar nitritt. Har allerede hatt lek på corydoras, så regner med at de syns vannet er greit.

Antar derfor at bakteriene i filteret har vært aktive og derfor startet jobben med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap