Blågrønn alger

Jeg sliter med Blågrønnalger, har lest litt rundt og funnet ut at det skyldes
manglende vannbytter. Men jeg bytter vann hver eneste uke så tviler
på at det er grunnen. Det er ganske mye alger, sanden er grønn og plantene ser
ikke bra ut, ganske dumt for de er nye.
Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt denne algen?
Takk på forhånd.
Hva med mørkelegging?
Jeg har ikke prøvd liknende selv, men vet at enkelte har lyktes med dette. Hvis du søker på cyanobakterier så finner du sikkert mange treff. Tidligere ble disse kalt blågrønnalger, men det viser seg at det egentlig er bakterier. Og det er flere forskjellige typer….

Jeg har også hatt dette som et problem i akvarier tidligere, og dessverre er min erfaring at det ikke er så lett å bli kvitt disse. Er de der i første omgang, så er de vanskelige å bli kvitt. Men mine erfaringer tyder også på at følgende har innvirkning i bekjempelsen: 1. For sparsommelig 2. Unngå direkte sollys om mulig. Kanskje kan du skjerme en kortvegg… 3. Sørg for regelmessige vannskifter, gjerne 1/3 i uka. 4. Under vannskifte prøv å sug opp det som er av cyanobakterier. Jeg husker at dette har mer preg av slimlag som delvis henger sammen med grusen.. 5. Har du planter som er i stand til å ta opp mye næringsstoffer fra vannet så er det fint. Dvs i praksis en hurtigvoksende type.

Som sagt - jeg har ikke prøvd mørkelegging. Men dersom du vil satse skikkelig så kan dette være en mulighet. Da er det viktig at du dekker til SKIKKELIG. Altså bør du skjerme så mye som mulig lys. Svartsekk over hele akvariet. Cyanobakteriene er fotosyntetiserende - de må ha lys for å leve. Men i tillegg kan de danne sporer når livet går de i mot, og derfor komme tilbake igjen senere… Men les om hvilke andre erfaringer folk har med cyanobakterier.
Cyanobakterier / "Blågrøn alger"
Er ingen ægte alge, nærmere en bakterie. En slags mellemting mellem alger og bakterier.

Problemer med cyanobakterier opstår typisk hvis der er for meget fosfor og nitrat i vandet.
I de fleste tilfælde er der et overskud af opløst organisk materiale, der stammer fra nedbrydning af alt dødt materiale, planter, foder, ekskrementer, slim, alger (og fisk).

BEHANDLING
Grundig rengøring
Hyppige vandskift
Sluk lyset igennem længere tid
Nedsæt fodringen mindst 20 %
Øg cirkulationen
Brug evt. UV-lys. Altid på udløbet fra filtret.
Øg ilttilførslen
Antibiotika

Antibiotika
Fordele :
Virker hurtigt og effektivt.

Ulemper :
Nogle fisk tåler ikke nogle typer antibiotika særlig godt.
Risiko for at ødelægge det biologiske filter.
Fjerner problemet hér og nu,
MEN ikke årsagen

Erythromycin er effektivt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap