Overta akvarium

Hei
Jeg har planer om å ta over et akvarium pga eiers helse. Det inneholder 3 praktbotia og 2 slamsugere. Bærer noe preg av lite stell det siste året (vannet er klart og fiskene virker friske, men plantene er så godt som borte. Vært lite vannbytte og rensing av pumpefilter). Dette er et 240 liters akvarie, og jeg har fra før av et på 160. Tanken var å "fikse opp" det nye akvariet, for så å samle fiskene fra mitt akvarie over til det store. Har ikke sjekket vannverdiene enda, og lurte på om det er noe mer jeg burde sjekke eller tenke på før jeg setter igang?
Det høres da flott ut
Det du kanskje bør tenke på, er at 240-literen kan ha "old tank syndrome", siden det har vært lite vannbytte og renhold. Da er det antagelig høy nitrat-verdi (antagelig fosfat og oppløste biologiske avfalls-forbindelser også), og lav pH verdi. Fiskene har blitt tilvendt dette langsomt og sikkert. Å flytte dem over i friskt vann med helt andre verdier kan gi sjokk, særlig når det gjelder pH. Fiskene i 160-literen vil også få sjokk av vannet i 240-literen. Jeg ville begynt med å måle verdier i det "nye" karet, gjøre små vannbytter der (15-20%) med noen dagers mellomrom. Rens filteret meget forsiktig etter et par bytter. Slik kan du etterhvert ta fiskene tilbake til mer "normale" verdier, lignende de du har i 160-literen, slik at du kan slå sammen fiskene.
Tusen takk for tips
Hvor ofte kan jeg ta disse vannbyttene uten at fiskene vil få problemer?
Når verdiene i begge karrene er like er det da trygt å sette de sammen, eller bør jeg gi det litt tid for å se hvordan det går med omplasseringsfisken? (antar at prossessen uansett vil ta sin tid)
Som sagt, du kan gjøre byttene med et par dagers mellomrom. Uansett vil jeg tro dette vil ta lit tid, alt avhengig av hvilke vannverdier du finner i karet. Et kar som ikke har hatt vannbytter på lang tid kan lett komme opp i over 50ppm nitrat, særlig hvis det ikke er planter der..Da kan du jo regne ut hvor lang tid det vil ta å få dette ned på et akseptabelt nivå (10-15ppm) ved hjelp av 20% vannbytter.

Du vil se underveis hvordan fiskene klarer seg, men det burde gå bra når du tar det såpass langsomt. Når verdiene er noenlunde like, kan du flytte fiskene fra 160-literen over til 240-literen, med vanlig pose-tilvenning.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap