Levetid på akvariet?

Jeg har etter mange års pause fått lyst å starte opp igjen med akvariet. Solgte alt når jeg måtte kutte ut men har igjen et 85 liter aquastabil. Det har stått i ro i kjelleren i fem år, men jeg kjøpte det brukt i 99. Så mitt spørsmål er om det er fare for at et eldre akvarium kan gi etter? Det er ingen lekkasjer, men når det er gammelt, kan silikonen gi etter?
Om gummien er myk og virker fleksibel bør det holde, om ikke så er det bare å skjære bort den gamle silikonen, rense med "Blåsprit" for så å legge på ny silikon.
Har et gammelt Aquastabil som er fra 1997, det er fortsatt like tett.
Gamlefar har et aquastabil kar fra 84-85 en gang som fortsatt er i full drift. Ble tømt da de flyttet i sommer, men er nå i full drift igjen. Så de kan holde LENGE.
Tror ikke alder i seg selv har så mye å si. Mitt eldste kar er et Akvastabil kar på 200l fra slutten av 70-tallet en gang, og det har i perioder med lite aktivitet vært stuet bort. Aldri resilikonert eller gjort noe med det. Dersom silikonen ikke har sluppet glasset er det ingen fare. Blir gjerne matt hvit dersom den slipper og det kommer noe mellem glasset og silikonen.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap