Når bytte mangroverot?

Hei.
jeg lurte på om noen vet noe om "levetid" på mangroverot?
Har en stor rot i 375literen min.
Hatt den i akvariet i 4 år nå, men den har vært brukt i et annet akvarium, av en annen eier i utvist tid.
Det siste året så har vannet vært grumsete ikke klart lengre.

Kan virke som at roten går så smått i oppløsning av mange små rotpartikler.
har jo 13 ancistruser som gnager rundt oppi der, hihi..mor og far fikk mange barn for 2 år siden.
Kanskje på tide å bytte den ut.
Lei av uklart vann nå.

Jeg har røtter som har vært i bruk (av og an) i over 25 år...ingen problemer med dem.
Men hvis du mener at uklart vann skyldes rota, så er det da ikke noe i veien for å bare hive den...
Var ikke sikker på hvor lenge røtter kunne være i vann før evt oppløsning.
Har bare hatt akvarier i 7 år.
Bare blitt så mye partikler i vannet det siste året.
Så lurte på om den store roten var blitt litt gammel, eller om ancistrusene holder på å ta livet av den haha.
Rutiner på vannbytte og filter/pumpe har vært det samme i alle år.
Nei får bare snu nesa etter andre mulige grunner.
Klø seg i hodet..
Takk for svar
Jeg har merket meg at røtter blir veldig myke etter to-tre år under vann, så jeg har skiftet røtter og gjort om innredningen etter 3-4 år med samme rot. Det gjør vel ikke så mye at trerota blir myk egentlig, men jeg har merket meg at det med gamle røtter i karet lett kan bli for surt vann. Jeg liker surt vann, jeg, men det kan bli for surt også... Det er nedbrytningsprosessen og stadiet det er kommet til etter noen år som gjør det (virker forsurende), og mengden biologisk nedbrytbart materiale (slam og røtter) tilsammen utgjør noe som får ph til å dale fort. Man fyller på med vann av høyere ph og etter et par dager i karet har ph sunket flere grader - igjen. Skummelt.

Jeg har kh på mellom 1 og 2 her jeg bor, så det er selvsagt en sterkt medvirkende faktor som gjør at ph har lett for å synke med gamle, myke og halvt råtne mangroverøtter i karet. Jeg har til slutt gitt opp og fylle på KH+ pulver, for i kar som har vært i drift noen år så hjelper det ikke mer enn noen få dager før ph har stupt igjen. Løsningen er da å tømme hele karet, ny sand og nye trerøtter, og en real filter-rens, og så sette det i drift igjen. Da holder ph seg oppe og plutselig stabil igjen. Det er altså gammelt slam og gammel trerot som gjør det etter tre-fire år.
Fader har en av mine gamle røtter i sitt kar. Den fulgte med et kar kjøpt brukt i 88-89 tenker jeg. Har være konstant i bruk. Så blir i hvert fall samme alder som silver sine.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap