Forslag til fisk

Jeg ønsker noen råd angående fiskesammensetting, da jeg ønsker meg flere fisk og noen skalldyr i 112-literen min. Litt om akvariumet:

GH - 11 dH
KH - 2 dH
PH - 7
nitritt og ammonia er på 0.

substrat: grus (utelukker sandkrevende fisk dessvere...)

ellers så har jeg noen planter oppi, en stein og en stor trerot.

Fiskene jeg har fra før er:

10stk kobbertetra
2 ancistrus (oppdrettsvarianter)
1 gul molly
1 sverddrager
1 honning-gurami.

Jeg ønsker fisk som:

1. skaper farger i akvarium (helst ikke gule da jeg har mange slike fisk allerede )

2. kan leve i vannverdiene jeg har i akvariet, og da må det ikke være flere levendefødende (jeg vet at jeg bomma litt med å kjøpe molly og sverddrager til akvarium med pH på 7, og ønsker derfor ikke flere fisk som må ha høyere pH og gH.. jeg tilsetter gh ved hver vannbytte, men ønsker ikke å eksperimentere med å øke pH, spesielt at de andre fiskene jeg har ville muligens ikke trives og tåle dette dårlig),

3. må trives i 112 l

4. Er ikke stimfisk (jeg vet at de er fine, men jeg har dessvere ikke kapasitet til å ha de da de krever stor gruppe av samme sort)

5. trenger ikke sand for å trives

6. Kan leve sammen med de andre fiskene jeg har uten slåsskamper og finnenapping

Jeg vurderer også å kjøpe følgende fisk, men trenger litt råd. Jeg har lyst å kjøpe et par palettciklider da de er helt nydelige og virker som om de passer inn i akvariet mitt, men hvordan forholder de seg til kraftig grus?

jeg ønsker meg også en perlegurami, men ifølge fiskebasen bør man ha minst 120l... så jeg mangler 8 liter. Kan jeg ha denne fisken likevel, eller er 8 liter stor forskjell? Jeg vurderer også å få noen fine maller som L-134 og L-199, men vil de ikke slås med ancistrusene mine?
Hva med reker eller snegler, har dere noen forslag? disse har jeg ikke så mye kunnskap om, men fargerike eplesnegler ser fristende ut... Har dere kanskje noen andreforslag til fisk?

Jeg ønsker ikke å overfiske akvariumet. Vet dere hvor mange fisk kan jeg ha i tillegg til de 15 jeg har fra før i et 112l?

tusen takk for enhver hjelp!

Er det strips du har testet vannet med?
Minner meg om strips test resultat.

1. Om vannverdiene er riktig, det finnes Guppyer med fine farger, Endlers. Ellers Kan du jo ta en titt HER
2.Kobbertetra passer ikke best, sammen med levende fødere, da de krever motsatt vannverdi.
Palettciklider er kjipe terrorister, og akvariet er uansett i minste laget for dem (i praksis). Én perleguramihann kunne funket. De literkravene er bare anslag med mange variabler, selv om du gjør lurt i å legge deg nært opptil.

Mallene vil neppe slåss så det blir farlig, men de griser mye, og jeg tror i grunnen du burde greie deg med bunnfiskene du har. PH er kanskje ørlite høy, men jeg tror noen kakadueciklider kanskje kunne funket, selv om de ikke digger å være sammen med ancistrus (blir overkjørt når de sover ved bunnen om natta), og kan være litt sarte. Innmari fine er de, i hvert fall, og morsomme. Med bare 2 ancistrus burde det jo gå bra. Sørg for å lage noen ekstra gjemmesteder i så fall - røtter og slikt.

Tror reker fort vil bli plaget/spist av fiskene du alt har. Ville unngått guppy pga sardin-på-boks-problematikken.
takk for gode råd jeg bruker dråpetester fra JBL, tetra og prodac. Jeg skrev at jeg ønsker ikke å ha levendefødende da de trenger høyere gh og gjerne høyere pH enn det jeg har i karet, ønsker ikke stimfisk heller. Hva mener du med sardin-på-boks problematikken, og med at palettciklider er terrorister? Kan de drepe andre fisk? Jeg har lest litt om dem og utfra det jeg fant er palettene aggressive ved lek og yngel, men ellers er de fredelige fisk. Ville det hjulpet om jeg har en palett-han istedet, eller to hanner?

Kakadueciklider var også fine og ifølge fiskebasen burde pH fungere greit, men gH er visst litt for høy da de treger bløt vann?

Jeg har fått en flott perlegurami hann for 2 dager siden

Du har høy nok GH til levendefødere uansett...11 er ganske høyt. Det gjør at apistogramma og de fleste tetraer og ciklider ikke passer. Når du ikke vil ha levendefødere og/eller stimfisk heller, blir utvalget litt begrenset.
SilverShaded
Du har høy nok GH til levendefødere uansett...11 er ganske høyt. Det gjør at apistogramma og de fleste tetraer og ciklider ikke passer. Når du ikke vil ha levendefødere og/eller stimfisk heller, blir utvalget litt begrenset.

Som den ferskingen jeg er, overså jeg GH, ja. Har den vært stabil lenge?
Jeg begynte å øke GH for ca. en måned siden, og nå er den stabil i ca 2 uker tror jeg.

Hvordan er det med rubingurami da? kunne jeg hatt et par i karet sammen med de andre? jeg har en honninggurami hann og nylig kjøpte jeg en perleguramihann. er det mulig at rubingurami og honninggurami kan krysses? isåfall, er det greit om de gjør det eller ikke? har tenkt å få to stk av hvert kjønn.

Hvor mange fisk kan jeg ha til sammen oppi karet? (112l) til nå har jeg 16 stk. Om det er greit, så kunne jeg kanskje tenke meg en liten gruppe stimfisk om det ikke blir for trangt, det ser ut som om jeg dessverre har ikke så mange fisk å velge i. Jeg har veldig lyst å få guppyer da, men har hørt at kobbertetra ville mest sansynligvis nappe finnene på dem... noen erfaringer med dette?

Når jeg kjøpte perleguramien, så fikk jeg beskjed at disse burde holdes som par. Men er det dårlig for fisken om den er alene?

takk for all hjelp!
Du har nok fisk. I hvert fall bør du ikke ta inn en ny stim. Perleguramier (og guramier flest, tror jeg) klarer seg fint alene.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap