Hva er det mest stillegående utv filteret?
Jeg har en 360 akvastabile mark2 med fluval fx6 filter. Komboen fungerer i grunnen helt konge, men problemet er at han som bor under meg klager no j..... På at filteret durer og han får ikke sove.
Har nå drevet å flyttet akvariet til andre steder i huset, men gulvene er så sinnsykt skjeve at jeg ikke tør å fylle det helt opp engang. Er ca 3 cm høydeforskjell på front og bak.
Så nå må jeg flytte det tilbake der det opprinnelig sto først.
Eneste løsningen jeg ser, er å gå til innkjøp av nytt filter. Har vurdert eheim 2180, men vet jo ikke hvordan den er i forhold til lyd/during.
Noen med gode forslag til stille filter?
Har nå drevet å flyttet akvariet til andre steder i huset, men gulvene er så sinnsykt skjeve at jeg ikke tør å fylle det helt opp engang. Er ca 3 cm høydeforskjell på front og bak.
Så nå må jeg flytte det tilbake der det opprinnelig sto først.
Eneste løsningen jeg ser, er å gå til innkjøp av nytt filter. Har vurdert eheim 2180, men vet jo ikke hvordan den er i forhold til lyd/during.
Noen med gode forslag til stille filter?
Postet 22.03.15 kl 13:04
Postet 22.03.15 kl 13:20
Postet 22.03.15 kl 13:28
Hvor hardt kan denne pumpa bråke egentlig? Merker du noe? Haha høres jo helt vilt ut. Jeg hadde ei Eheim pumpe stående på mitt golv, gammelt hus, andre etasje. Det eneste som dempet var teppegolvet. Hørte ikke en lyd eller en minste vibrasjon.
Og vi har egentlig utrolig dårlig lydisolasjon i huset. Når jeg går over golvet så klirrer det i absolutt alt vi har, og jeg hører et hvert host i første etasje. :p Men pumpa var aldri noe problem.
Kanskje det er noe annet han hører? Har du vært selv i hans etasje og lyttet?
Regner med det er selve lyden isåfall og ikke vibrasjonen han merker? Går vel ikke ann at ei akvariepumpe skal riste så hard at det går gjennom et golv/tak?
Og vi har egentlig utrolig dårlig lydisolasjon i huset. Når jeg går over golvet så klirrer det i absolutt alt vi har, og jeg hører et hvert host i første etasje. :p Men pumpa var aldri noe problem.
Kanskje det er noe annet han hører? Har du vært selv i hans etasje og lyttet?
Regner med det er selve lyden isåfall og ikke vibrasjonen han merker? Går vel ikke ann at ei akvariepumpe skal riste så hard at det går gjennom et golv/tak?
Postet 22.03.15 kl 13:52
Det er en svak durelyd fra filteret han sier han hører, men etter mitt skjønn en lyd som er såpass lite fremtredende at han burde tåle det. Men han har nå fått det for seg at det ødelegger nattesøvnen. Men hele greia er jo bullshitt egentlig. Om jeg legger øret ned mot gulvet, så hører jeg filteret ved å legge mye vilje til.
Postet 22.03.15 kl 14:11
Bare jeg som er så slem at jeg tenker du kan teste han litt? Med mindre han er på besøk hos deg så kan du jo si "nei men altså nå har jeg lagt ned akvariet, så det du hører er ikke filteret ihvertfall". og se om han mener at det er blitt stille eller ikke.
Hvis han nå plutselig skulle ferske deg så sier du bare at du har satt opp akvariet igjen, haha. :P
Men neida, altså, alikevel, helt merkelig at han skal kunne høre det uansett. Med mindre det er en svakhet i golvet, at han kanskje har en lampe rett under ellernoe sånt merkelig.
Hvis han nå plutselig skulle ferske deg så sier du bare at du har satt opp akvariet igjen, haha. :P
Men neida, altså, alikevel, helt merkelig at han skal kunne høre det uansett. Med mindre det er en svakhet i golvet, at han kanskje har en lampe rett under ellernoe sånt merkelig.
Postet 22.03.15 kl 15:15
Postet 22.03.15 kl 15:30
Postet 22.03.15 kl 17:44
akvamania[QUOTE=Sigmund - ex 530]Hva med å rigge til et oppheng slik at selve filteret ikke er i kontakt med gulvet?
Har vært inne på denne tanken ja, men ser for meg at det blir no jækla styr når filteret skal rengjøres.. Fx6 er rimelig tung med vann i også.. Så har slått det fra meg i grunnen.
Kan heller ikke forstå dette problemet. Har flere fx6 filtre i bruk, og vibrasjon har aldri vert et problem. Lurer på hva for i allverden dette er for et type gulv, skulle nesten tro at det måtte være et u -isolert plankegulv med kun et enkelt linoliumsbelegg over, og at beboer under var veldig interessert i hva som foregikk i etg. over. . . . . .
Dersom du setter to klosser på gulvet og isolerer både under og over (Du har jo skaffet til veie alt av isolasjonsmateriale) og så legger på en plate oppå disse, til å sette filteret på, og du legger selvsagt en tykk isolasjon under selve filteret, da kan det ikke være snakk om at dette vibrerer!
Pass på at filteret står i vater. Skulle ikke forundre meg om han hører at filteret tømmer seg for luft et par ganger i døgnet, men dette varer jo bare noen sekunder, men kan faktisk være ganske høyt, men det skjer like mye om dagen som om natta.
Klager han fremdeles, er det nok ikke ørene som er hans største problem. . . .
- Tore -
Postet 22.03.15 kl 18:50
Mountain[QUOTE=akvamania][QUOTE=Sigmund - ex 530]Hva med å rigge til et oppheng slik at selve filteret ikke er i kontakt med gulvet?
Har vært inne på denne tanken ja, men ser for meg at det blir no jækla styr når filteret skal rengjøres.. Fx6 er rimelig tung med vann i også.. Så har slått det fra meg i grunnen.
Kan heller ikke forstå dette problemet. Har flere fx6 filtre i bruk, og vibrasjon har aldri vert et problem. Lurer på hva for i allverden dette er for et type gulv, skulle nesten tro at det måtte være et u -isolert plankegulv med kun et enkelt linoliumsbelegg over, og at beboer under var veldig interessert i hva som foregikk i etg. over. . . . . .
Dersom du setter to klosser på gulvet og isolerer både under og over (Du har jo skaffet til veie alt av isolasjonsmateriale) og så legger på en plate oppå disse, til å sette filteret på, og du legger selvsagt en tykk isolasjon under selve filteret, da kan det ikke være snakk om at dette vibrerer!
Pass på at filteret står i vater. Skulle ikke forundre meg om han hører at filteret tømmer seg for luft et par ganger i døgnet, men dette varer jo bare noen sekunder, men kan faktisk være ganske høyt, men det skjer like mye om dagen som om natta.
Klager han fremdeles, er det nok ikke ørene som er hans største problem. . . .
- Tore -
Huset er bygget i 85. Så gulvet er spon med furugulv over. Regner med dette er isolert også. Men han påstår lyden følger bjelkelaget ned til han, så han ligger i senga å hører den konstante durelyden fra filter. Men det henger jo en diger varmepumpe på veggen der hvor akvariet har stått. Denne durer vell så mye etter min mening. Er rimelig sikker på at han bare har vondt i viljen. Eventuel lyd er så svak at det bør man tåle. Men får bygge meg en sånn ramme å isolere på begge sider, samt godt under filteret. Så får vi se hva han sier.
Postet 22.03.15 kl 19:11