Nytt filter

Hvordan er det å overlappe nytt filter i allerede innkjørt filter? Det andre filteret ble innkjørt med salmi-metoden og det har gått fisk i karet i 4-5 mnd. Kjøpte nettopp nytt filter - dvs, det har gått i samme kar i en ukes tid. Kan jeg nå brukte filterguffen fra det gamle filtret for å kickstarte det nye?
Det er mye tryggere (og enklere) å bare la det nye gå sammen med det gamle enda 4 uker. Selv om du "kickstarter" det nye, vil det ta tid før det kan ta over jobben alene.
Du kan alltids prøve å kickstarte det om du absolutt vil, men det kan være en litt sårbar greie. Som innlegget ovenfor sier, hvorfor ikke bare la de samkjøre i noen uker? Få det skikkelig innkjørt med den måten? Kickstarting av filtere kan være litt tricky å få til ordentlig, særlig innvendige filtere (vet ikke om det er det du har), men uansett så.... du har sikkert ikke dårlig tid?, så jeg ville gått for samkjøring i minst 6 uker. Da er du sikker på at det nye filteret skal klare jobben alene.

To utvendige filter ja.
Et AmTop 3336 som skal byttes ut med Eheim Pro 3 250.
Skal ikke skryte på meg dårlig tid, men det innkjørte filteret skal over i et annet kar hvor Fluval 3+ er gåen. Det fungerer, men motoren bråker så inn i ........

Så kanskje litt dårlig tid likevel.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Berrum
Reklame for plussmedlemskap