Juwel eccoflow pumpe

Kan jeg benytte Juwel Ecceflow 1500 l/t til Juwel Bioflow 3.0 filter?

Og samtidig, vil det bli for heftig for Juwel Trigon 190? Vil det kanskje holde med Eccoflow 1000?
Hvorfor i all verden skal du kjøre 1500 l/t gjennom det lille filteret ? Det blir jo svært liten tid for filterbakteriene til å ta seg av nedbrytningen, og du får altså dårligere filtrering.
For å ha noenlunde balanse mellom filtermedie-volum og en vannstrøm på 1500 l/t, burde du hatt et filtervolum på rundt 15 liter. Dvs. et stort utvendig filter.
Hvis det er mer sirkulasjon du er ute etter, så skaff deg en standalone strømnings- eller sirkulasjons-pumpe.
nei, det var nå bare et enkelt spørsmål. om kanskje det ville være bedre eller ei...
Med et 3-liters filter til et akvarium på 190 liter er filtreringen allerede på kanten, etter min mening.
Ikke engang Juwel bruker 1500 l/t i sitt aller største kar (Rio på 450 liter), og det har et filter på 8 liter
Skjønner. Så det er størrelsen på filteret som avgjør "verdien" på filteret, ikke pumpen i den.
Skjønner. jeg får vurdere å gå for et utvendig filter i tillegg da
Det er en kombinasjon av de to faktorene som avgjør hvor effektiv filtreringen blir. Det vil si at gjennomstrømningen må stå i riktig forhold til volumet av filtermediene (ikke volumet av filteret i seg selv, men hvor mye plass det er til medier). Mange tror at mer gjennomstrømning gir mer filtrering, men slik er det ikke. For mye strømning blir som å vaske en bil som kjører forbi deg i 90km/t, ikke særlig effektivt..

Så hvis hensikten var å bedre filtreringen, er nok et utvendig filter en bedre løsning...eller eventuelt et ekstra innvendig.
Det jeg pleide å gjøre var å oppgradere pumpa til et hakk sterkere enn det som fulgte med karet. Det som følger med pleier å være litt for svakt.

Du bør også ha et filter til. Enten utvendig eller innvendig. Fluval 4 innvendig filter bruker jeg på Juwel karene min. Men beste er et utvendig filter som Eheim
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap