Ukjent gullfisk?

Inaktiv bruker
hei, jeg kjøpte en svart ''gullfisk'' på en dyrebutikk for cirka et halvt år siden...den var da cirka 10cm...noen dager etter jeg hadde kjøpt den fant jeg ut at den hadde oppførsel som en koi (hyper, rotet veldig myeog blir fort stressa..) og den skifter farge på noen minutter, først er den svart også blir den brunaktig og sånn fortsetter det den skifter fra svart og brun mange ganger for dagen, har lurt på dete lenge nå. har prøvd å søke det opp men det gir ikke noe resultat.. den ligner ikke på de andre gullfiskene jeg har heller, men i går da jeg satt og søkte på nettopp dette kom jeg fram til noe, de var ikke en vanlig gullfisk(eller koi), det lignet en slags karpe som finns i norske innsjøer og lignende. lever ofte i innsjøer med gjedde i. denne fisken kalles ''karuss'' og er i karpefamilien. trenger svar :/ (fisken på bilde er ikke min, men ligner veldig)

https://snl.no/karuss
Hvis det er en karuss du har kjøpt, sies det at denne holder seg mest langs bunnen...gjør din det ?

Den blir jo kjempediger, og er nok ikke så velegnet til et akvarium av "vanlig" størrelse. Ser du har 350 liter, men det kommer man ikke langt med når denne vokser til..
Hvis du har kjøpt denne som "gullfisk", burde du fått pengene tilbake.
Inaktiv bruker
Hmm..
denne karussen(?) er litt over alt i akvariet men er veldig mye på bunnen og roter mye i sanden, jeg visste jo ikke at det var en karuss da jeg kjøpte den, men la fort merke til at den ikke var sånn som de andre. den er jo egentlig en damfisk så egner seg dårlig i akvarium. hadde uansett tenkt enten å selle eller gi den bort om den ble for stor til akvariet og den har vokst mye siden jeg kjøpte den...den er rundt 22cm nå.. hadde ikke forventet at den skulle vokse så fort. Den var ikke så dyr når jeg kjøpte den... 99kr er langt å kjøre bare for å levere tilbake en fisk også så tror heller at jeg får prøve å finne noen andre som vil ha den.
For å være ærlig, ligner den mer beskrivelsen av en vanlig karpe, studer ryggfinnen. Koi er jo en oppalet versjon av vanlig karpe, opprinnelig, men det der ligner en villfisk.
Inaktiv bruker
Her er noen bilder
er ikke s enkelt å ta bilder av han men jeg prøvde..
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap