Hvorfor dør mine Steatocranus tinanti? :/

Jeg har hatt fire Steatocranus tinanti en drøy måned, og de har trivdes veldig godt og spist masse frem til nylig. Har dem i et selskapskar med følgende vannverdier:

Nitrit: Ikke målbart
Ph: ca 7,5
Gh: 3

I den ene delen av karet (375ltr) er pumpa stilt sånn at det blir ekstra mye strøm og oksygen der. De fôres mest med røde mygglarver og rekepellets.

MEN, for en liten stund siden fant jeg en av dem død, og nå nettop fant jeg to til. Er bare den minste jeg har igjen. Hva kan være galt?

Jeg vet at gh'n er litt lav, men sånn har det vært hele tiden og alle de andre fiskene skal også egentlig ha gh fra 5 og oppover, så denne skal jeg øke forsiktig. Ingen andre fisk har dødd.
Ingen sykdomstegn, verken på den døde fisken eller ellers i karet? En måned er jo ikke så lang tid og siden ingen andre fisk har dødd er det kanskje grunn til å tro at tinantiene var syke da du fikk dem? Litt lav GH er i alle fall ikke dødsgrunn.
Neida, alle virker friske og glupske. De døde fiskene har vært mer eller mindre halvspist når jeg har funnet dem, så vet ikke hvordan dem så ut.

Skulle ikke tro tinantiene var syke da jeg fikk dem. Kjøpte dem på klubbauskjon og de var friske og raske og spiste fra dag en. Når jeg tenker på det har de kanskje vært litt mindre aktive ved fôring de siste dagene.

Jeg finner egentlig ikke noe grunn til at tre av dem plutselig har dødd på kort tid. Det er ingen av fiskene som har stresset dem heller, for det er heller de som har vært sjefene under fôring.
Det samme skjedde faktisk med mine. 4 stk døde en etter en etter noen måneder uten noen synlig årsak. Men de var sky, så jeg så lite til de.
Jeg mistet den siste igår.. Begynner egentlig å tro at det må ha fulgt noe med dem da jeg kjøpte dem selv om jeg synes det virker rart.

De har ikke vært skye her hvertfall, spist og bølla og vært masse frempå..

Synd egentlig, for det er veldig fine fisker... Jeg har hvertfall et par vanlige løvehodeciklider jeg har hatt lenge, og de trives godt.
Virker som om det må være noe fiskene hadde med seg, ja. Håper det i så fall ble borte med de døde fiskene, da.

Jeg holdt en trio med Steatocranus tinanti lenge uten noen problemer annet enn at jeg måtte justere opp mengden strøm og oksygen i karet. Flotte ciklider som man ikke finner "overalt".
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap