Vann som aldri blir krystall klart
Har skiftet vann 6 ganger på en måned nå uten hell for klart vatten. Trodde det kunne være den gamle kjipe pumpen så jeg kjøpte ny utvendig filter. Første dag etter vannbytte er det ikke krystall klart men OK , neste dag er det grumsete og verre blir det for hver dag som går. Hva i all verdens dager er det som skjer ???
Postet 12.10.15 kl 19:00
Postet 12.10.15 kl 20:01
Postet 12.10.15 kl 20:29
Tror neppe foring har skylda. Hva har du som substrat, og er du forsiktig når du fyller på vann ?
Kan du forklare litt bedre hva du mener med "grumsete" ? Er det grønnlig, grått, brunt...? Et bilde hadde hjulpet !
Har du skyllt filtermediene godt før du satte opp filteret ? Hvis du har biologisk filtermedium, vil det gjerne være en del støv i esken grunnet gnissing under transport. Det er desuten viktig at filtermediene er plassert korrekt...sjekket dette ? Et eXperience 350 burde gi fint klart vann i 190 liter...min gjør det suverent.
Kan du forklare litt bedre hva du mener med "grumsete" ? Er det grønnlig, grått, brunt...? Et bilde hadde hjulpet !
Har du skyllt filtermediene godt før du satte opp filteret ? Hvis du har biologisk filtermedium, vil det gjerne være en del støv i esken grunnet gnissing under transport. Det er desuten viktig at filtermediene er plassert korrekt...sjekket dette ? Et eXperience 350 burde gi fint klart vann i 190 liter...min gjør det suverent.
Postet 12.10.15 kl 20:35
SilverShadedTror neppe foring har skylda. Hva har du som substrat, og er du forsiktig når du fyller på vann ? Kan du forklare litt bedre hva du mener med "grumsete" ? Er det grønnlig, grått, brunt...? Et bilde hadde hjulpet ! Har du skyllt filtermediene godt før du satte opp filteret ? Hvis du har biologisk filtermedium, vil det gjerne være en del støv i esken grunnet gnissing under transport. Det er desuten viktig at filtermediene er plassert korrekt...sjekket dette ? Et eXperience 350 burde gi fint klart vann i 190 liter...min gjør det suverent.
Det er blørete, om jeg må si en farge så lyse grått/hvit,
Jeg har finmalt sand
Vasket filtermediumet godt før bruk, regner med det er plassert riktig da jeg fulgte bruksanvisningen og bildene på esken,
Jeg gir snart opp - meeeeget frustrerende !!! Kan det være sanden ??????
Ser ikke at andre med sand har det problemet ????
Postet 12.10.15 kl 20:49
Endret: 12.10.15 kl 20:51
Hva slags sand er det du har...kornstørrelse ?
Uansett så svever ikke sanda rundt i akvariet konstant.
Hvis vannet er gråaktig, vil jeg heller tro du har en bakterieblomstring i vannet. Eventuelt at du har tilsatt ett eller annet av de såkallte "oppklaringsmidlene" dyrebutikken prakker på kundene.
Har du fisk oppi der ? Hvis du ikke har brukt noen klaringskjemikalier, kan du forsøke med et antibakterielt middel.
Uansett så svever ikke sanda rundt i akvariet konstant.
Hvis vannet er gråaktig, vil jeg heller tro du har en bakterieblomstring i vannet. Eventuelt at du har tilsatt ett eller annet av de såkallte "oppklaringsmidlene" dyrebutikken prakker på kundene.
Har du fisk oppi der ? Hvis du ikke har brukt noen klaringskjemikalier, kan du forsøke med et antibakterielt middel.
Postet 12.10.15 kl 20:56
SilverShadedHva slags sand er det du har...kornstørrelse ? Uansett så svever ikke sanda rundt i akvariet konstant. Hvis vannet er gråaktig, vil jeg heller tro du har en bakterieblomstring i vannet. Eventuelt at du har tilsatt ett eller annet av de såkallte "oppklaringsmidlene" dyrebutikken prakker på kundene. Har du fisk oppi der ? Hvis du ikke har brukt noen klaringskjemikalier, kan du forsøke med et antibakterielt middel.
nei kornstørrelsen vet jeg ikke, det er fin fin sand..
har vært slik siden jeg fikk karet for over 1 år siden,(kjøpte det nytt) men nå er det verre.
Postet 13.10.15 kl 01:03
Vikki Hagevik[QUOTE=SilverShaded]Hva slags sand er det du har...kornstørrelse ? Uansett så svever ikke sanda rundt i akvariet konstant. Hvis vannet er gråaktig, vil jeg heller tro du har en bakterieblomstring i vannet. Eventuelt at du har tilsatt ett eller annet av de såkallte "oppklaringsmidlene" dyrebutikken prakker på kundene. Har du fisk oppi der ? Hvis du ikke har brukt noen klaringskjemikalier, kan du forsøke med et antibakterielt middel.
nei kornstørrelsen vet jeg ikke, det er fin fin sand..
har vært slik siden jeg fikk karet for over 1 år siden,(kjøpte det nytt) men nå er det verre.
hvilket anti bakteriell middel da ?
Postet 13.10.15 kl 01:04
Postet 13.10.15 kl 18:47
Postet 13.10.15 kl 20:00
Postet 13.10.15 kl 20:36
Postet 13.10.15 kl 21:56