Hva passer?

Har en karr der det drives yngling.

Dette karret inneholder:
1 par Palettciklider, mangler algespiser der for ancistrus`ene blir angrepet.

PS! IKKE snegler!
Er ikke dette det palett-paret som angrep alt og alle ? Trodde du isolerte dem for at de ikke skulle ha noen andre fisker rundt seg ? Da er det vel nærmest umulig å finne "noe som passer"...
Stemmer det ja. Dem er hissige, derfor må dem ha en type algespiser som ikke blir hakket på.
Prøv deg med Otocinclus. De er for raske for palettene og samtidig er de så små og fredelige at palettene ikke kommer til å ense så mye av de. De er ikke som ancistrusen heller som bare henger på bunn av karet, så mye mindre sannsynlig med sammenstøt med palettene dine.

har funket bra for min del. De kan være ganske skjøre da, så bruk litt lenger tid enn vanlig når du skal akklimatisere de til akvariet ditt og gi de nok mat, men alt dette står egentlig i fiskebasen hvis du søker opp.

Og kjøp minst 4-6 stykker!
Hadde denne gått an og ha i steden for otto?
Nja, det er nok ikke et klokt valg. Som du ser nedover på siden blir den hele 28 cm lang som voksen, og skal helst ha 375 liter +

Jeg var i den samme situasjonen når det gjaldt mine paletter, og fant ut etter hvert at otocinclus var det beste valget. Man kan evt. ha ancistrus sammen med de også, men da må man ha veldig stort bunnareal vil jeg tro, hvor stort er karet til palettene?
Dem får et 93l helt for seg selv snart(det blir nå brukt som hovedkarr). Har bestilt et Juwel RIO 180l som skal brukes til hovedkarr i steden for det på 93l siden det er en smule lite. Men siden palettciklideparret er såpass hissige, så har jeg måtte sette dem alene i yngelkaret nå frem til at jeg får det nye karret. Vet yngelkarret er lite til dem, med dette er KUN nødløsning.
Ja da hadde jeg gått for Otocinclus!
Ser det faller på den ja Mads.

Takk for all hjelp
Mads eller dere andre som har peiling.

Når det kommer til nyinnkjøpte Otto`er...

1. Hvor lang tilvenningstid til sitt nye hjem trenger dem?
og
2. Hvordan burde tilvenningen foregå?
Et tips jeg leste før jeg anskaffet meg ottoer var å ikke kjøpe de med det samme butikken har fått de inn. Vis du venter litt, har mest sannsynlig de svakeste individene falt bort, og ottoene dine har bedre sjanser å overleve. Jeg kjøpte 4 ottoer til et ganske nyoppstartet kar (3uker), selvom det anbefales å bare kjøpe dem til kar som er godt innkjørt. Tross alt gikk det kjempebra med de! Alle plantene mine var fulle av alger så de fikk virkelig spist seg gode og mette de første dagene Kjempesøte og morsome fisk!

Jeg gjorde ikke noe spesielt under tilvenningen. Bare det vanlige, med å la posen flyte i vannet osv.
Jepp, gjør som VibekeMay sier. Spør i butikken hvor lenge de har vært der, er de helt nye så vent ca. 14 dagers tid.

Det er mistenkt at det brukes kjemikalier for å sløve ned ottoene når de fanges vilt og dermed kan noen av de være svært svake når de ankommer dyrebutikken. Derfor er det lurt å vente litt.

Her ser du forøvrig en video som viser at ottoene er samlet på en bitte liten plass i vannet, som kan tyde på at de har tukla med kjemikalier

Nå vet jeg ikke hvor vanlig det er med oppdrett i akvariet på Otocinclus, men de er nok mere hardføre enn sine ville artsfrender
Takk
At dem i videoen var dopet ned er helt klart. Så lett skal det da ikke være å fange noe som helst slags fisk.
Stimfisk i tett stim som er travelt opptatte med å beite og spise er vel ikke så vanskelige å fange. De trenger ikke være dopet av den grunn. Det sprellet og yret bra i den håven, de virket ikke dopet for meg.
Da har jeg prøvd Otto det gikk 2 døgn så sa 4 av 5 natta!

Er det en annen type algespiser enn Otocinclus som vil passe i et 93l kar sammen med palettciklide parre som støtt har egg eller yngel.
Var det Palettcikliden som tok dem? Eller pga de var svake?
Svake var dem helt sikkert.
Palettene rørte dem ikke til tross for at dem er hissige.
Hvor godt innkjørt og modnet var akvariet da? Ottoer går jo for å være litt skjøre i starten - vannverdiene må være strøkne. Og etter det jeg forstår må de ha masse alger og den slags snacks å spise seg sterke på - var det nok å beite på i det akvariet?

Ottoer terger visst ikke på seg noen slags hissige fisk, de regnes bl.a. for å være den eneste fisketypen som tilnærmet sikkert fungerer godt med dvergkulefisk, så jeg vurderer å prøve dem selv etterhvert
Lot det gro MAAASSSEEE alger jeg og det er ikke eldre karr enn fra jeg startet opp sist så det kan være der problemet lå. Selv om vannverdiene var/er fine.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap