Nye fisk som dør - helt alvorlig !!!!!!!
jeg har lært at nye fisk skal forbli i posen sin fra dyrebutikken og så tar man litt vann fra akvariet oppi og plasserer posen i akvariet i 15-20 min for å regulere temp. osv. hva er det som gjør at etter fiskene har kommet ut av posen og opp i karet så går det noen timer så finner jeg 2-3 stk død mens andre lever i beste velgående ???? mistet 2 nye fisk i dag (300kr rett ut vinduet) hva er det jeg gjør feil - er dritt lei dette her og mildt sagt forbanna. HJEEEELP
Postet 01.11.15 kl 04:03
Postet 01.11.15 kl 09:40
Først og fremst er det viktig at fiskene er godt pakket og ikke blir for kalde på hjemturen.
Og 15-20 minutter tilvenning holder ikke ! Man må ta ut litt vann fra posen, og fylle i like mye vann fra akvariet...littegrann hver gang, hvert 10-15. minutt . Jeg bruker skikkelig lang tid på dette, minst et par timer.
Det lønner seg også å måle pH og GH i posen, så man har en peiling på hva slags vann de kommer fra. Og selvsagt at vannet ditt har verdier som er riktige for arten !
Og 15-20 minutter tilvenning holder ikke ! Man må ta ut litt vann fra posen, og fylle i like mye vann fra akvariet...littegrann hver gang, hvert 10-15. minutt . Jeg bruker skikkelig lang tid på dette, minst et par timer.
Det lønner seg også å måle pH og GH i posen, så man har en peiling på hva slags vann de kommer fra. Og selvsagt at vannet ditt har verdier som er riktige for arten !
Postet 01.11.15 kl 10:19
Jeg ville sjekket bytterett betingelsen i dyrebutikken.
Mange steder er det hele 8 dagers returrett hos. Det er ofte sånn at dersom du tar med den(m) døde fisken(e) + kvitteringen får du byttet den(m) inn dersom det er innenfor fristen.
Jeg selv har små plastposer med glideåpning som jeg bruker til døde fisker som jeg fryser ned til jeg får byttet dem inn(Har en egen skuff i fryseren til akvarie relaterte ting)
Jeg skriver kjøps og dødsdatoen på posen og tar vare på kvitteringen som et bevis.
Mange steder er det hele 8 dagers returrett hos. Det er ofte sånn at dersom du tar med den(m) døde fisken(e) + kvitteringen får du byttet den(m) inn dersom det er innenfor fristen.
Jeg selv har små plastposer med glideåpning som jeg bruker til døde fisker som jeg fryser ned til jeg får byttet dem inn(Har en egen skuff i fryseren til akvarie relaterte ting)
Jeg skriver kjøps og dødsdatoen på posen og tar vare på kvitteringen som et bevis.
Postet 01.11.15 kl 11:40
Men er det slik at det er greit å ta vannet fiskene kommer fra oppi akvariet? De sa til meg i dyrebutikken at man ikke skulle gjøre det pga fare for smitte, så jeg har bare fylt akvarievann i butikkposen over tid (har også bare brukt 20-30 minutter, som det står på posene) - og deretter hovet fiskene over i akvariet og tømt butikkvannet i vasken. Kan det bære en av grunnene til at jeg har mistet så mange?
Postet 01.11.15 kl 17:07
Postet 01.11.15 kl 17:21
Nei, vannet fra posen vil man ofte ikke ha i akvariet. Vannverdiene i posen og akvariet er ofte ulikt, og alt mulig rart kan være i dyrebutikkvannet. Man vet jo aldri. Det at de sier at vannet kan bringe smittefare er jo sant, men hvis man har i fisken fra vannet er jo faren like stor.
Akklimatiseringen kommer an på vannverdiforskjellen. 20-30minutter som det står på posen er ofte for lite, med mindre det er veldig lite eller ingen forskjell på vannet.
Akklimatiseringen kommer an på vannverdiforskjellen. 20-30minutter som det står på posen er ofte for lite, med mindre det er veldig lite eller ingen forskjell på vannet.
Postet 01.11.15 kl 17:33
SissanMen er det slik at det er greit å ta vannet fiskene kommer fra oppi akvariet? De sa til meg i dyrebutikken at man ikke skulle gjøre det pga fare for smitte, så jeg har bare fylt akvarievann i butikkposen over tid (har også bare brukt 20-30 minutter, som det står på posene) - og deretter hovet fiskene over i akvariet og tømt butikkvannet i vasken. Kan det bære en av grunnene til at jeg har mistet så mange?
Det samme har jeg gjort - nøyaktig det samme...
Postet 01.11.15 kl 19:12
Postet 01.11.15 kl 19:39