Ekte eller falske planter

Hei. Lurte egentlig på hva som er best å bruke av ekte eller falske planter I et akvarium? Synes falske er mye penere å se på da det er flottere farger I det. Hva ville du valgt?
Ingen akvarist med selvrespekt putter plastikkplanter i akvariet... Fargene er helt unaturlige, og de kan skade fisk som prøver å tygge på dem. Planter av den naturlige sorten er dessuten nesten uunværlige i et akvarium, da de fjerner avfallsstoffer fra vannet (gjødsel for både planter og alger) og således er med på å holde vannet i orden.
Der fikk jeg atter en gang svar på ting som jeg lurte på jeg personlig er veldig glad I sterke farger. Noe ekte planter ikke gir.. Mange forskjellige oppsett på akvarium har jeg sett. Har akkurat startet hobbyen så.blir vel mer erfaren etterhvert
Vel, et akvarium skal liksom gjenspeile en liten bit natur, eller hva ? Det fins da ikke noe vakrere enn et akvarium med masse godtvoksende planter...friskt og flott i ulike sjatteringer av grønt, gult, rødt og brunt. Naturens farger !
Sant det du sier silver vet jo selv hvor vakre fargene er ute nå I disse dager er det veldig mye jobb med å holde ekte planter I er kar? Flydd alt av dyreforetninger I vestfold rundt på jakt etter noen gode bøker om denne hobbyen, men alt står enten på engelsk eller svensk. Noe tips til bøker som står på norsk? Med god info om fisketyper, plantehold og vann verdier?
Enig med Silver - ekte planter, helt klart! Jeg strever med plantene mine, men heller streve enn å ha falske planter... Har ellers ingen tips til bøker, skulle gjerne hatt noen gode bøker selv. Ulempen er jo at de ofte kan være litt utdatert.

(Hva skjedde egentlig med Pompel og Pilt? R.I.P.? :-/)
Hei kule drøm:') leverte di som sagt tilbake til dyrebutikken. Var innom her om dagen og lurte på hvordan det gikk med di, fikk da en trist beskjed om at di ikke var blant oss mer:/ di var så fine... kulefisk får komme når kunnskapene er på topp
Som de andre sier her, ekte planter er best og flottest i lengden. Vil anbefale deg å velge planter som er enkle og gjerne hurtigvoksende til å begynne med så kan du supplere etterhvert som du får mer erfaring med planter. Gi gjerne litt flytende gjødsel, men gi ikke full dose. Det holder gjerne med halv dosering så kan du heller justere litt opp når plantene blir mange og vokser godt. Velg gjødsel uten tilsatt nitrat og fosfat. Noen arter vil også ha gjødsel i bunnlaget. Til det finnes det gjødselkuler å få kjøpt som du kan dytte nedi substratet.

Og det finnes da veldig fargerike akvarieplanter også, som ikke er så vanskelige å få til ;)
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap