Flytte over til nytt akvarium - vasket med blekemiddel
Jeg har akkurat overtatt et akvarie som fiskene mine skal flytte over til fordi det gamle er ripete. Han har vasket akvariet med blekemiddel, og dette skal jo fordampe av seg selv. Det jeg lurer på er: Kan jeg teste om vannet er trygt med vanlig nitritt dråpetester, eller bør jeg ha noe annet for å teste akkurat dette? Akvariet er tomt med bittelitt rester av sand.
Tenkte nå å skylle akvariet, fylle med sand, flytte over ca halvparten av vannet fra det gamle til det nye akvariet, teste vannverdier, flytte over fiskene, sette det gamle filteret inn i det nye og la det stå et par mnd til det nye er innkjørt, så ta ut det gamle.
Evt andre meninger og tips mottas med takk Setter prosjektet med flytting på vent til jeg hører noe herfra. Jeg har aldri byttet akvarium før, nemlig.
Tenkte nå å skylle akvariet, fylle med sand, flytte over ca halvparten av vannet fra det gamle til det nye akvariet, teste vannverdier, flytte over fiskene, sette det gamle filteret inn i det nye og la det stå et par mnd til det nye er innkjørt, så ta ut det gamle.
Evt andre meninger og tips mottas med takk Setter prosjektet med flytting på vent til jeg hører noe herfra. Jeg har aldri byttet akvarium før, nemlig.
Postet 04.11.15 kl 14:20
Endret: 04.11.15 kl 14:22
Hva slags 'blekemiddel' er det som er brukt ? Hydrogenperoksyd, kanskje ? I så fall er det ingen ting å bekymre seg for.
Nitritt er uansett ikke det du behøver å frykte, så en nitritt-test er ikke til noen nytte. Jeg ville i alle fall ha fjernet/kastet alle rester av den sanda som er der, siden det er vanskelig å si om han kan ha brukt f.eks. noe såpeholdig i karet. Så ville jeg skyllt det meget godt og vasket over med svakt eddikvann på helt ren svamp/klut. Deretter er det bare å la det tørke godt før du begynner å sette det opp igjen. Dette mener jeg du bør gjøre uansett hva han har vasket med.
Nitritt er uansett ikke det du behøver å frykte, så en nitritt-test er ikke til noen nytte. Jeg ville i alle fall ha fjernet/kastet alle rester av den sanda som er der, siden det er vanskelig å si om han kan ha brukt f.eks. noe såpeholdig i karet. Så ville jeg skyllt det meget godt og vasket over med svakt eddikvann på helt ren svamp/klut. Deretter er det bare å la det tørke godt før du begynner å sette det opp igjen. Dette mener jeg du bør gjøre uansett hva han har vasket med.
Postet 04.11.15 kl 15:02
Tusen takk for svar! Han hadde ikke brukt såpe, ble jeg forsikra om. Han hadde blanda ut litt klorin med vann og hadde skylt det godt med kun vann og latt det tørke etterpå, men at jeg burde skylle det sånn for sikkerhets skyld.
Dynka en svamp med eddik og skylte det et par ganger til som du sa. Nå står det på badet og tørker, tok ut all sanden jeg klarte, så det er bare bittelitt igjen i et hjørne.
Mener du jeg bør vaske med eddik til slutt også? Gjør kanskje ikke noe at jeg skylte det etterpå, eller skal eddiken virke litt?
Edit: Dynka ikke en svamp med eddik, blanda ut eddik i vann og dynka svampen, sånn var det
Dynka en svamp med eddik og skylte det et par ganger til som du sa. Nå står det på badet og tørker, tok ut all sanden jeg klarte, så det er bare bittelitt igjen i et hjørne.
Mener du jeg bør vaske med eddik til slutt også? Gjør kanskje ikke noe at jeg skylte det etterpå, eller skal eddiken virke litt?
Edit: Dynka ikke en svamp med eddik, blanda ut eddik i vann og dynka svampen, sånn var det
Postet 04.11.15 kl 15:35
Endret: 04.11.15 kl 15:36
Huff...Klorin er meget farlig i akvariet og bør ikke brukes til rengjøring av kar. Det er lut og kan muligens påvirke fugene i karet. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du får ut ALL sand fra akvariet og skyller svært godt. Om mulig ville det beste være å sette karet i et badekar eller i dusjen og legge vannslangen oppi, slik at det kan stå med overrenning over litt tid.
Postet 04.11.15 kl 16:37
Det var bra du sa! Nå har det stått på terassen med vannslange oppi og skylt seg i en halvtime, før det nå står til tørk igjen. Nå er det helt tomt Finnes det altså ingen måte å sjekke om vannet er fritt for klor etterpå? Fikk jo med en aquasafe da jeg kjøpte det forrige, kan jo hende det hjelper. Skal jo fjerne klor fra springvann.
Postet 04.11.15 kl 17:39
Aquasafe fjerner klorid-ioner (Cl-), men jeg tviler på at det fjerner hypokloritt-ioner ClO-). Dette er altså ikke det samme ! Chlorine (engelsk) er grunnstoffet klor (Cl), mens Klorin (norsk) altså er natriumhypkloritt (NaClO)....to vidt forskjellige ting.
Med såpass grundig skylling burde det gå bra. Vil anbefale at du lar karet tørke skikkelig nå, minst ett døgn, før du begynner å sette det opp.
Med såpass grundig skylling burde det gå bra. Vil anbefale at du lar karet tørke skikkelig nå, minst ett døgn, før du begynner å sette det opp.
Postet 04.11.15 kl 18:25
Postet 04.11.15 kl 18:45