Å selge et akvarium - hjelp meg!
Jeg har et akvarium jeg skal selge. Er lei og orker ikke å styre med det lengre.
Har noen fisker som ei venninne skal få.
Har aldri kjøpt eller solgt avkarium før, fikk dette av ei venninne gratis (hun fikk det gratis av en i familien). Har ikke hatt det så lenge, men er allerede lei.
Så jeg har noen (mange) spørsmål;
- Hvordan tar jeg mål? - med målestokk eller noe slikt? For å finne literen på akvariet.
- Bør jeg vaske det? - Med hva? Funker vanlig salmiakk? Hva bør jeg IKKE bruke, ting som kan skade det...
Jeg har tenkt å selge det med en pumpe som er relativt ny (må denne vaskes?) og en slange til å bytte vann.
Gradestokken har fått noe svart på seg, så den er det bare å kastes tror jeg.
Har fått litt alger nå, så vet ikke om jeg bør bare kaste plastikkplantene?
Sanden er hvit, så den tror jeg at jeg bare kaster.
Sand er jo relativt billig... også er det et herk å vaske det 100%.
Noen tips å råd til nedvask av akvarium? Hvordan gjør jeg det rett?
Den er ikke så gammel (vet ikke hvor gammel) ganske god stand. Bilde bak har blitt teipet på, så må fjerne teiprestene så er det ingen skrammer eller merker på den.
Det jeg vet er at første eieren kjøpte det nytt. Lot det stå, så kom det alger fordi han orket ikke å bry seg. Ga det vekk, venninnen min vasket det helt rent, byttet ut ALT og kjøpte alt nytt. Etter et par uker kjøpte hun seg større og jeg fikk det. Det var da tomt og jeg kjøpte pumpe, pynt, sand og alt selv.
Hun vasket da over det da hun pakket det sammen. Så satt vi det bare opp da det kom til meg.
Har byttet vann, og nå begynner det å bli bittelitt alger. Har ikke fått ut fingeren å kjøpt en algespiser. For jeg føler jeg er lei og orker ikke styret. Ser jo fint ut.. men ikke verdt slitet og pengene.
Har noen fisker som ei venninne skal få.
Har aldri kjøpt eller solgt avkarium før, fikk dette av ei venninne gratis (hun fikk det gratis av en i familien). Har ikke hatt det så lenge, men er allerede lei.
Så jeg har noen (mange) spørsmål;
- Hvordan tar jeg mål? - med målestokk eller noe slikt? For å finne literen på akvariet.
- Bør jeg vaske det? - Med hva? Funker vanlig salmiakk? Hva bør jeg IKKE bruke, ting som kan skade det...
Jeg har tenkt å selge det med en pumpe som er relativt ny (må denne vaskes?) og en slange til å bytte vann.
Gradestokken har fått noe svart på seg, så den er det bare å kastes tror jeg.
Har fått litt alger nå, så vet ikke om jeg bør bare kaste plastikkplantene?
Sanden er hvit, så den tror jeg at jeg bare kaster.
Sand er jo relativt billig... også er det et herk å vaske det 100%.
Noen tips å råd til nedvask av akvarium? Hvordan gjør jeg det rett?
Den er ikke så gammel (vet ikke hvor gammel) ganske god stand. Bilde bak har blitt teipet på, så må fjerne teiprestene så er det ingen skrammer eller merker på den.
Det jeg vet er at første eieren kjøpte det nytt. Lot det stå, så kom det alger fordi han orket ikke å bry seg. Ga det vekk, venninnen min vasket det helt rent, byttet ut ALT og kjøpte alt nytt. Etter et par uker kjøpte hun seg større og jeg fikk det. Det var da tomt og jeg kjøpte pumpe, pynt, sand og alt selv.
Hun vasket da over det da hun pakket det sammen. Så satt vi det bare opp da det kom til meg.
Har byttet vann, og nå begynner det å bli bittelitt alger. Har ikke fått ut fingeren å kjøpt en algespiser. For jeg føler jeg er lei og orker ikke styret. Ser jo fint ut.. men ikke verdt slitet og pengene.
Postet 05.11.15 kl 23:45
Å finne volumet av karet er da ikke noe vanskelig, lærer man ingenting på skolen nå for tiden... Mål akvariets lengde, bredde og høyde med metermål, og gjør centimeter om til desimeter (ved å dele på 10). Volumet av karet i liter er da (L x B) x H.
Vask karet og utstyret med rent vann, er det noe som er vanskelig å fjerne kan du bruke slike to-sidige vaskesvamper som man får kjøpt billig i ti-pakk på dagligvaren (uten såpe !). Fjern og kast filtermediene som er inni filteret.
Vask karet og utstyret med rent vann, er det noe som er vanskelig å fjerne kan du bruke slike to-sidige vaskesvamper som man får kjøpt billig i ti-pakk på dagligvaren (uten såpe !). Fjern og kast filtermediene som er inni filteret.
Postet 05.11.15 kl 23:59
SilverShadedÅ finne volumet av karet er da ikke noe vanskelig, lærer man ingenting på skolen nå for tiden... ;-) Mål akvariets lengde, bredde og høyde med metermål, og gjør centimeter om til desimeter (ved å dele på 10). Volumet av karet i liter er da (L x B) x H. Vask karet og utstyret med rent vann, er det noe som er vanskelig å fjerne kan du bruke slike to-sidige vaskesvamper som man får kjøpt billig i ti-pakk på dagligvaren (uten såpe !). Fjern og kast filtermediene som er inni filteret.
Takker.
Bør jeg bare kaste plastikkplantene? Er det vanlig å selge kar med det?
Da begynner jeg å vaske i dag, blææ.
Postet 07.11.15 kl 13:59
Postet 07.11.15 kl 17:03