Risky handletur?

Hei!

Neste helg skal jeg en tur til Bergen. Siden det er en god del flere akvariebutikker i Bergen enn i Volda, tenkte jeg at det var en god anledning til å kjøpe nye fisker. Problemet er som følger: Vi skal hjem på søndag, og jeg regner ikke med at det er noen søndagsåpne fiskebutikker i Bergen. Vil fiskene klare seg om jeg kjøper dem på lørdag ettermiddag, og ikke får dem i akvariet før søndags kveld?

Er dette rett og slett en dum idé? Isåfall vil jeg ikke kjøpe fisk såklart. Hvis det er forsvarlig tar jeg gjerne imot tips om hvordan jeg kan gjøre det best mulig for fiskene. Kan det være lurt å ha fiskeposen åpen når jeg er kommet innendørs, for å få luft i vannet for eksempel?

Takker for svar!
24 timer i pose går greit

Enhver seriøs akvariebutikk skal være i stand til å pakke fiskene slik at de overlever i posen i 24 timer. Hvis du skal kjøre er det det beste da du vil ha bedre plass i forhold til fly slik at de kan legge inn mye O<sub>2</sub> i posen. Jeg var innom Nordås Zoo i sommer og de la også heatpack i isoporkasssen. Fiskene klarte seg helt fint 24 timer i posene.
Plussmedlem
Ja det burde gå greit dersom fiskane er pakka i posar med godt med luft, og temperaturen er stabil. Over tid kan problemet vera avføringa til fisken som omdannast til ammoniakk, men 20-30 timar bør gå greit. Fisk som blir importert frå Asia eller Sør-Amerika er ofte pakka i isoporesker lenger enn det. Posane bør lagrast mørkt før og under turen for å unngå stress.
Inaktiv bruker
Når du skal ha med deg fiskene i bilen, så vil det være et like stort problem som om du har en hamster i et bur, altså et ikke problem. forretningene skal gjøre store feil dersom dette ikke skulle gå bra (feks. tilføre co2 i posen )

Når det begynner å nærme seg 5-7 dager, da kan man begynne å tenke en frakt som et problem.

Bare pass på (og krev) at du skal ha 1 fisk i hver pose, uansett om det er guppyer du kjøper, og så bør du alltid be om å få et par poser ekstra i tilfelle noen skulle gå lekk.

Heatpacker behøver du ikke å tenke på sålenge du frakter dem i bil.

Kjøp i vei!
Svein
Åh, flotte greier! Nå ble jeg glad. Jeg skal forresten ta buss, ikke fly.

Hvis jeg ender opp med å kjøpe skal jeg passe på å få hver fisk i en egen pose og få med noen ekstra.

Takk for gode råd.
Hvis du ender opp med å kjøpe fisk av

http://www.bergenakvarieutleie.no/malawiciklider.htm

Så kan det jo hende han pakker dem om søndagen... Send ham en mail og forklar situasjonen. Verdt et forsøk, kan ikke garantere noe da.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap