Selskapsakvarium, går disse sammen?

Hei alle sammen, dette er min første tråd på dette kjempefine forumet.
Jeg skal sette opp et selskapsakvarium på 450 liter (har ingen fisk foreløpig) og lurer på om jeg kan ha disse fiskene sammen:

Sommerfuglciklide
Khuliiål
Rød mangrove krabbe
Øksefisk
Elefantfisk
Sommerfuglfisk
Neontetra
Indisk kloreke
Vifterekre
Bladfisk
Pansermalle
Øreål,Panserål
Nei, det går nok ikke så bra. For det første er det for mye fisk og gal sammensetning på bunnen (corydoras, sommerfuglciklide, øreål, elefantfisk, mangrovekrabbe). Sommerfugler og corydoras er ikke så bra sammen, krabben trenger land-del i akvariet og skal ha andre vannverdier enn de andre. Elefantfisken vil antagelig ikke trives så godt med såpass mye stress rundt seg, og bladfisken er en rovfisk som kan ta f.eks tetraer og passer best i et artskar.

Du har plukket ut noen litt vanskelige (og kostbare) arter her, så det er også et spørsmål om hvor erfaren du er som akvarist. Siden du bare er 11 år, er du vel nokså nybegynner, og jeg vil anbefale deg å samle en god del mer erfaring og kunnskap før du prøver deg på arter som elefantfisk, bladfisk og sommerfuglfisk. Skjønner at det er fristende med "tøffe" fisker, men det vil neppe gå så bra å starte på denne måten.
Takk for tilbakemeldingen.
Men går sommerfuglciklide og øreål sammen, eller går det ikke så bra.
Øreålen er en ganske glupsk fisk...den vil ihvertfall stjele yngel fra ciklidene, og eventuelt jage andre små fisker. Så det er jo et valg man må ta når det gjelder bunnfisk ved siden av sommerfuglciklider og vil se yngel vokse opp.
Har øreål og sommerfuglciklider sammen, ikke noe problem så langt. De er nok litt for kraftige i kroppen. Neontetraer er det nok verre med. Jeg har mistet diverse kardinaltetraer, mistenker øreålene.
Hvordan går det når de yngler da, Howard1 ?
Har aldri sett yngel i hoved akvariet, er vel en grunn til det sikkert. Men da mistenker jeg også scalarer.
Flyttet over et par med palettciklider til et mindre kar, nå har de ynglet for andre gang på 2 mnd. Kan vel hende at de også ynglet i hovedakvariet, men yngel ble spist med en gang.
Howard1 : Nettopp. Hvorfor sier du da at det ikke er noen problemer. At de ikke yngler hos deg er kanskje ikke så overraskende, fikk hakeslepp da jeg så fiskelisten i karet ditt....tror jeg telte nesten 190 fisker av 27 arter...
Går øreål, sommerfuglfisk og øksefisk sammen eller gjør de ikke det.
Sommerfuglfisk og øksefisk er nok ikke så lurt...som sagt er sommerfuglfisken en rovfisk, og den lever i akkurat samme vannlag som øksefisken (øverst i karet). Øksefisk er rolige, langsomme fisk, og trenger et rolig og fredelig miljø rundt seg for å trives. Øreål går fint, både med øksefisk og sommerfuglfisk.
Tusen takk for tilbakemeldingen
Jeg ville søkt på akvaforum sørlandet på facebook og tatt kontakt med Tore Håland eller Frode Knutsen. Det er to erfarne akvarister som holder til i Arendal som kan svare på det meste. Du har kanskje hørt om Ynglagård? Det er akvariebutikken som Frode Knutsen driver,holder til på Asdal.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap