Flytte fisker fra to akvarium til ett - overload?
Jeg har et 65 liters Juwel, med utvendig Eheim 2224. Det har jeg fått problemer med alger i, som beskrevet her http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1015&thread_id=80282&message_id=683700#683700
Jeg vurderte lenge om jeg skulle gjøre det reint, sånn som tråden beskriver, men lurer på om det er mye arbeid for så å oppleve oppblomstring av alger igjen. Algene er av en type som legger seg som et svart belegg på planter, glass og steiner, og kommer garantert som følge av at jeg har tatt knekken på penselalgene med Algin regular, og nå har noen andre overtatt overskuddsnæringen.
Jeg vurderer derfor å flytte fiskene fra 63-literen over i en 125-liter. Der har jeg ikke problemer med alger. Spørsmålet er om det blir for mange fisker i ett akvarium, og det er det jeg lurer på om dere vil synse litt om. 125-literen har også utvendig Eheim 2224, og har gått problemfritt i ca 6 år.
I det største akvariet går det i dag en SAE (som jeg ønsker å bli kvitt, den skal jo ikke være alene), en ancistrus, 6 cory, 2 botia histrionica og 8 cherrybarber.
De som eventuelt skal flyttes over, er 10 neon/kardinaltetra (blandingsstim), 6 coryer (ikke samme som i det største akvariet), 4 kuhliål og en stor (og doven) anscistrus.
Tanken er å flytte dem over litt og litt, for at det ikke skal bli for mange fisker som kommer samtidig.
Men tenker dere at så mange fisker kan gå i ett akvarium? Når jeg ser dem hver for seg, føles det som det er for få i hvert akvarium, noe som selvfølgelig også kommer av at det er mye bunnfisk. Visuelt virker det som det er masse plass til flere fisker i det store akvariet.
Og om de to anscistrusene vil kunne gå i samme akvarium, er et stort spørsmål, selvfølgelig. Den store "bor" i en sko som han selvfølgelig får med seg over, den lille bor under ei rot. Hvis jeg plasserer dem så langt unna hverandre som mulig, lager de da "territorier"?
Så det er altså det jeg lurer på i kveld... Tanken er å vaske det minste akvariet grundig, kaste alt filterinnhold og la det tørke godt ut noen måneder. For så eventuelt å starte det på nytt, fra scratch.
Jeg vurderte lenge om jeg skulle gjøre det reint, sånn som tråden beskriver, men lurer på om det er mye arbeid for så å oppleve oppblomstring av alger igjen. Algene er av en type som legger seg som et svart belegg på planter, glass og steiner, og kommer garantert som følge av at jeg har tatt knekken på penselalgene med Algin regular, og nå har noen andre overtatt overskuddsnæringen.
Jeg vurderer derfor å flytte fiskene fra 63-literen over i en 125-liter. Der har jeg ikke problemer med alger. Spørsmålet er om det blir for mange fisker i ett akvarium, og det er det jeg lurer på om dere vil synse litt om. 125-literen har også utvendig Eheim 2224, og har gått problemfritt i ca 6 år.
I det største akvariet går det i dag en SAE (som jeg ønsker å bli kvitt, den skal jo ikke være alene), en ancistrus, 6 cory, 2 botia histrionica og 8 cherrybarber.
De som eventuelt skal flyttes over, er 10 neon/kardinaltetra (blandingsstim), 6 coryer (ikke samme som i det største akvariet), 4 kuhliål og en stor (og doven) anscistrus.
Tanken er å flytte dem over litt og litt, for at det ikke skal bli for mange fisker som kommer samtidig.
Men tenker dere at så mange fisker kan gå i ett akvarium? Når jeg ser dem hver for seg, føles det som det er for få i hvert akvarium, noe som selvfølgelig også kommer av at det er mye bunnfisk. Visuelt virker det som det er masse plass til flere fisker i det store akvariet.
Og om de to anscistrusene vil kunne gå i samme akvarium, er et stort spørsmål, selvfølgelig. Den store "bor" i en sko som han selvfølgelig får med seg over, den lille bor under ei rot. Hvis jeg plasserer dem så langt unna hverandre som mulig, lager de da "territorier"?
Så det er altså det jeg lurer på i kveld... Tanken er å vaske det minste akvariet grundig, kaste alt filterinnhold og la det tørke godt ut noen måneder. For så eventuelt å starte det på nytt, fra scratch.
Postet 16.06.16 kl 21:17
Endret: 16.06.16 kl 21:18
Kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å starte det helt på nytt i stedet for å følge planen du kom fram til i den andre tråden? Det må være mulig å redusere algeproblemet med en god rengjøring og ved å undersøke litt nærmere hvorfor algene kommer, og handle deretter? Er det for mye lys eller for lang lystid? For mye eller for lite næring - hva ligger nitrat på, evt. fosfat? Problemer med sirkulasjonen? Osv. Beklager at dette ikke ble helt svar på det du spurte om, men det er jo ikke noe vits i å starte på nytt hvis problemet kommer tilbake fordi årsakene ikke ryddes opp i.
Postet 19.06.16 kl 15:31
Lystid er den samme som den har vært i hele akvariets levetid; 10 timer i døgnet. Innimellom har problemet vært at det har kommet litt sol på akvariet, da ser jeg oppblomstring av grønnalger. Disse jeg har nå er svarte. Om det er for mye lys, kan jeg ikke svare på. I en 63 liter Juwel er det et 15W lysrør, det er vel begrensa hvor mye for mye lys det kan komme?
Jeg har ikke målt fosfat og nitrat, men det kan jeg gjøre.
Det er veldig god sirkulasjon. Kan det bli for god sirkulasjon? Jeg har lest at penselalger liker seg der det er veldig god sirkulasjon, men de er nå borte etter bruk av Algin regular.
Jeg kan vel i grunnen tenke meg å bare ha det største akvariet en periode, men ønsker ikke å ta livet av noen fisker for å redusere antall liter vann jeg skal håndtere. Derfor så jeg på dette som en mulighet, i tillegg til at jeg lurer på om det å la det stå og tørke en periode vil redusere muligheten for at det blir et problem seinere.
Jeg har ikke målt fosfat og nitrat, men det kan jeg gjøre.
Det er veldig god sirkulasjon. Kan det bli for god sirkulasjon? Jeg har lest at penselalger liker seg der det er veldig god sirkulasjon, men de er nå borte etter bruk av Algin regular.
Jeg kan vel i grunnen tenke meg å bare ha det største akvariet en periode, men ønsker ikke å ta livet av noen fisker for å redusere antall liter vann jeg skal håndtere. Derfor så jeg på dette som en mulighet, i tillegg til at jeg lurer på om det å la det stå og tørke en periode vil redusere muligheten for at det blir et problem seinere.
Postet 19.06.16 kl 16:07
En 2224 i 63 liter kan bli for mye sirkulasjon, ja. Men hvordan er dette belegget du har, sitter det løst på plantene, eller hardt ?
Når det gjelder lys, er det fort gjort å tro at "lite" lys kan stå på lenger. Saken er at plantene kan ikke godgjøre seg noe mer av dette lyset uansett hvor lenge du har det på....det er tvert imot slik at det er algene som koser seg med dette lyset. Lav "lysstyrke" kan altså ikke kompenseres med lang lystid ! En lystid på max 8 timer holder i mengder.
Når det gjelder lys, er det fort gjort å tro at "lite" lys kan stå på lenger. Saken er at plantene kan ikke godgjøre seg noe mer av dette lyset uansett hvor lenge du har det på....det er tvert imot slik at det er algene som koser seg med dette lyset. Lav "lysstyrke" kan altså ikke kompenseres med lang lystid ! En lystid på max 8 timer holder i mengder.
Postet 19.06.16 kl 16:31
Da jeg startet opp sa "alle" her inne at 10 timer var det riktige. Men jeg kan godt redusere ned, hvis det bidrar noe.
På plantene sitter det fast, på glasset bruker jeg skrape. Da går det av i flak. På bildet her er glasset reingjort for 5 dager siden, og det har ikke lagt seg nytt belegg enda. Noen ganger går det fort, andre ganger kommer det ikke mellom vannskiftene (ukentlig).
På plantene sitter det fast, på glasset bruker jeg skrape. Da går det av i flak. På bildet her er glasset reingjort for 5 dager siden, og det har ikke lagt seg nytt belegg enda. Noen ganger går det fort, andre ganger kommer det ikke mellom vannskiftene (ukentlig).
Postet 19.06.16 kl 16:40
Det har forresten stått 2224 i dette akvariet i mer enn 6 år, så sirkulasjonen alene kan ikke ha skylda for dette. Men det fine med den pumpa er at jeg kan redusere sirkulasjonen, så blir det mindre futt.
Jeg justerer også ned timeren til 8 timer med lys.
Måler fosfat og nitrat i løpet av kvelden, hvis testene fremdeles fungerer. De er ikke helt nye.
Jeg justerer også ned timeren til 8 timer med lys.
Måler fosfat og nitrat i løpet av kvelden, hvis testene fremdeles fungerer. De er ikke helt nye.
Postet 19.06.16 kl 16:42
Postet 19.06.16 kl 17:23
Glatt på plantene, tidvis brunlig hårete på glasset.KuledrømEr der det brunlillasvarte belegget du snakker om? Noe sånt har jeg ikke sett før, men syns faktisk det minner om cyanobakterier (BGA)...? Er det hårete eller glatt?
Får lese litt og se om det er det det kan være. Første treff viste at lav lysmengde og lav sirkulasjon kan trigge det, her er det iallfall ikke det som er tilfellet.
Postet 19.06.16 kl 17:38
BGA kan ha flere årsaker - opphoping av organisk avfall, høy fosfat, lav nitrat, mye lys, gamle lysrør, dødsoner mht sirkulasjon... Nå er det slettes ikke sikkert at dett er BGA, men om det er det, så har det en umiskjennelig stram lukt som setter seg på hendene om du kommer borti det, det er litt "slimete", og belegget kan ofte lett suges av med en hevert. På meg virker det egentlig ikke urimelig at man kan få et utbrudd av BGA etter en algicid-behandling, denne svekker vel både alger og planter, og gir sikkert bakterier som dette et fortrinn.
Postet 19.06.16 kl 18:09
Opphopning av organisk avfall ville kanskje kunne bedres av min plan om å bytte sanda totalt, hvis det er årsaken.
Fosfat-test hadde jeg ikke, så den får jeg ikke målt.
Nitrat er mellom 10-15 (målt med JBL dråpetester). Svak nitritt, 0,05.
Lysrøret er byttet i vår.
Dette belegget sitter godt, jeg har forsøkt å vaske det av plantene. Det lar seg ikke gjøre. Det lar seg lett skrape av glasset, og går da av i flak (ser litt ut som papir som har brent). Jeg har ikke kjent noe lukt.
Bytter 10 liter vann i kveld, og slår av lyset totalt noen dager. Skulle gjerne byttet mer, men da blir vannet veldig kaldt for fiskene. Jeg har ikke vann stående til temperering hele tiden.
Fiskene ser normale ut. Ingen fisker har dødd på så lenge jeg kan huske.
Fosfat-test hadde jeg ikke, så den får jeg ikke målt.
Nitrat er mellom 10-15 (målt med JBL dråpetester). Svak nitritt, 0,05.
Lysrøret er byttet i vår.
Dette belegget sitter godt, jeg har forsøkt å vaske det av plantene. Det lar seg ikke gjøre. Det lar seg lett skrape av glasset, og går da av i flak (ser litt ut som papir som har brent). Jeg har ikke kjent noe lukt.
Bytter 10 liter vann i kveld, og slår av lyset totalt noen dager. Skulle gjerne byttet mer, men da blir vannet veldig kaldt for fiskene. Jeg har ikke vann stående til temperering hele tiden.
Fiskene ser normale ut. Ingen fisker har dødd på så lenge jeg kan huske.
Postet 19.06.16 kl 18:36
Postet 19.06.16 kl 18:52