Sending av fisk, med eller uten ekstra varme
Skal sende 7 skunkbotia tidlig neste uke. Har ordna isopore eske med god isolasjon. (Eska har vært brukt til sending av vaksiner og de skal ikke fryse for da de blir de ødelagt.)
Tenker å pakke botian inn i 3 poser. Får dem på nærmeste Zoo butikk. Tar rundt dem "bobleplast" for å holde varmen, får det på posten.
Sender dem som ekspresspost - fram over natta.
Er dette nok?
Hører at noen bruker varmeelement som de aktiverer og legger oppi eska. Om dette må til, hvor får jeg tak i dette og evt til hvilken pris? Tror egentlig at om jeg pakker godt med isolasjon rundt fiskene så skal det gå bra om det ikke blir sprengfrost.
Har ikke lyst til at de kommer fram som frossenfisk!
Snakket med den lokale forretningen, det ble ikke brukt ekstra varme når de får sendt fisk fra forhandler. Det går bra i følge butikken.
Er det noen som kan hjelpe?
Tenker å pakke botian inn i 3 poser. Får dem på nærmeste Zoo butikk. Tar rundt dem "bobleplast" for å holde varmen, får det på posten.
Sender dem som ekspresspost - fram over natta.
Er dette nok?
Hører at noen bruker varmeelement som de aktiverer og legger oppi eska. Om dette må til, hvor får jeg tak i dette og evt til hvilken pris? Tror egentlig at om jeg pakker godt med isolasjon rundt fiskene så skal det gå bra om det ikke blir sprengfrost.
Har ikke lyst til at de kommer fram som frossenfisk!
Snakket med den lokale forretningen, det ble ikke brukt ekstra varme når de får sendt fisk fra forhandler. Det går bra i følge butikken.
Er det noen som kan hjelpe?
Postet 30.11.05 kl 21:04
Endret: 30.11.05 kl 21:08
Postet 30.11.05 kl 23:22
Geir KristiansenSiden vi her snakker om vinter er det en fordel å være på den sikkre siden. Heatpack koster rundt 40 kroner og er en grei forsikring for at fiskene ikke skal få det for kaldt. I Trondheim burde vel Akvasia ha dette.
Ringer rundt til de lokale forhandlerne først. Visste ikke hva de het.
Takk for info.
Postet 01.12.05 kl 08:25
Inaktiv bruker
Et godt utgangspunkt for oss hobby akvarister er at man unntaksvis sender fisk om vinteren, da gjerne med buss/tog hvor man kan få et oppvarmet rom.
Bruker du heatpack samt express over natten vil dette som regel gå bra, dersom man også behandler heatpacken riktig, slik at den ikke dør ut på mangel av oksygen.
Svein
Bruker du heatpack samt express over natten vil dette som regel gå bra, dersom man også behandler heatpacken riktig, slik at den ikke dør ut på mangel av oksygen.
Svein
Postet 01.12.05 kl 10:04
Svein ABruker du heatpack samt express over natten vil dette som regel gå bra, dersom man også behandler heatpacken riktig, slik at den ikke dør ut på mangel av oksygen. Svein
Vet at du har skrevet endel om emnet. Skal studere dette for å oppfriske hukommelsen. Må få tak i heatpacken først. Ingen av de lokale zoobutikken hadde dette.
Fikk tips lokalt om evt sportsbutikkene har det, hvis ikke må jeg vel til Trondheim. Enkelt skal det ikke være.
Postet 01.12.05 kl 12:33
Nå vil eg litt om mine erfaringer med dette,og eg er helt enig med Svein A. Skal noen sende fisk på denne årstia,så sjekk grundig hvordan posten er iallefall.Skal fiskene til en eller annen godt gjemt avkrok så beregn iallefall en dag ekstra på sendinga,pakk fiskene godt og bruk varmepakke. Eg sier dette av erfaring da eg i dag fikk en pakke fisk i posten og alt var dødt.Bare så det er sagt så gjorde senderen ingen feil og hans hederlighet er det nok få som har trukket i tvil. Så beste rådet er å planlegge godt og bruke hodet.
Postet 01.12.05 kl 13:34