Erfaringer med sand

Har nylig overtatt et akvarie med fisk fra et familimedlem som ikke har klart å ta vare på det.
Jeg har etter overtagelsen undersøkt fisketypene i akvariet mye, og passet på at forholdene er riktige for de typene med fisk jeg har overtatt. Men her for noen dager siden dukket det opp en liten en i akvariet som jeg ikke har sett på de to ukene jeg har hatt det, den kommer bare ut om natten.
Jeg forventet å måtte lete rundt for å finne ut hvilke typer fisk som er oppi der, for hun jeg overtok fra visste ingenting og jeg tviler ærlig talt på at hun i det hele tatt husker å ha kjøpt de fleste av de fiskene. Noe som er grunnen til at jeg har bedt om å få overta akvariet.

Jeg har klart å finne ut at det er en kuhlii-ål, og har de siste dagene lest meg mye opp på dem.

Akvariet har for øyeblikket grus i bunnen, det var slik jeg fikk det og jeg har prøvd å ikke endre på for mye for fort. Jeg har mest fokusert på vannforhold og å få riktig utstyr i orden.

Jeg har nå planer om å bytte til sand, for fra det jeg har lest så er det best for kuhlii. Jeg har undersøkt mye, lest og sett på videoer, og spurt de få personene jeg kjenner med akvarie. Føler jeg har mye av den informasjonen og kunnskapen jeg trenger for å kunne bytte over, men man kan aldri vite alt og har aldri nok informajson. Så tenkte jeg skulle høre her først om det er noen som har god erfaring med sand, og som har noen tips og informasjon som man kanskje ikke finner andre steder?
Vil gjøre akvariet så godt som mulig for alle de som er i det, så vil gjerne ha så mye informasjon som mulig.

Jeg har også planer om å få tak i noen fler kuhlii, siden de trives best i grupper, men jeg bor på et sted uten noen form for akvariebutikker eller lignende, så jeg leter enda etter måter å få tak i de på.
Hvis du har en elv med sanbanker i nærheten av der du bor, kan det være et bra sted å finne sand på. Da er den allerede rundslipt av vannbevegelsene, og siden du bor i Finnmark, trolig ganske ren. Det kan i så fall lønne seg å skylle sanden litt i rennende vann for å bli kvitt de aller fineste partiklene, ellers kommer de bare til å gjøre akvarievannet grått før de ender i filteret.
Plussmedlem
Kampfisk
Hvis du har en elv med sanbanker i nærheten av der du bor, kan det være et bra sted å finne sand på. .

Det er (så vidt jeg vet) ikke lov å ta sand fra strender, bekke/elveleier osv i Norge....

Biltemasand med art.nr 17-5425 er det mange som bruker. En del bruker også rådasand(?) fra Jula, denne har jeg aldri brukt selv og kan ikke si noe om
Plussmedlem
Milo har helt rett.
I utgangspunktet er strender og elveleier beskyttet, dog finnes det begrenset adgang for grunneiere til å ta ut masse, med grunnlag i søknad.

Selv bruker jeg Biltemasanda. Den støver lite (må skylles før bruk, men ikke i timesvis), ser fin ut og er veldig billig.
Har også brukt Rådasand og diverse fra blant annet JBL, men jeg ser liten hensikt i å benytte dyrere varianter med mindre jeg er ute etter en spesiell farge eller liknende.
Biltema for the win på dette punktet.

Jeg vil dog poengtere at sand har lett for å bli kompakt og ønsker man planter med store rotsystemer (sverdplanter, vallisneria o.l.) så er ikke sand optimalt. Det går an, men erfaringsmessig så bruker plantene mer tid på å vokse i sand kontra løsere og luftigere bunnlag. Men med bøtter med rotgjødning og godt lys, så funker sanda til dette også.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap