Akvarium til besvær

Trenger en liten idemyldring ang akvariet vi har på jobb.
Først om akvariet:
240liters juwel med 2stk daylight LED lysrør, har JBL sansibar grå sand i bunn.
Vannverdier i akvariet er pH 7 og NO2 0.
Akvariet har vært i drift i 4år. Flitrering er en utvendig eheim proffesional 3 350.

Så til idemyldringen:
har hele tiden hatt problemer med at plantene ikke trives, de tar seg litt opp etter planting og etter en stund så står de der små og stusselige med noen få blader, selv om ved hvert vannbytte (30% en gang i uken) får flytende næring. Har også prøvd med næringspellets som ble puttet ned i sanden rundt røttene.
Så er det også et problem med at ingen bunnlevende fisk klarer seg, det går fint noen mnder og så finner jeg de med buken opp.
Får også noen merkelige gule alger som legger seg over røttene slik som man gjerne ser med BGA. Det legger som også et algelag over sanden, dette ser heller ikke ut som BGA.
Vannet som blir brukt i akvariet kommer rett fra et vann uten filtrering av vannet, pH rett fra kranen ligger på ca 5,5 men har vært helt nede i pH 4. Vannet er også ganske brunt av humus.
Har prøvd å vri hjernen i alle retninger for å prøve å forstå hvorfor dette skjer, men kommer ikke til noe fornuftig svar og skulle derfor hatt litt hjelp av dere flinke fiskefolk her inne
Plussmedlem
Hei!

Første gangen jeg hører om noen som foretar vannbytter på denne måten du skisserer.
Og umiddelbart tenkte jeg at dette kan ha sammenheng med plante- og fiskedøden.

Og alt du skriver peker mot en kjemisk ubalanse i vannet, kanskje også koblet med mikrober/parasitter som har blitt med utenifra.

Jeg vil anbefale å gå over til vanlig og behandlet kranvann. Om ikke dette er tilgjengelig, så kan man også fint bruke regnvann om man får samlet det på en praktisk måte.

Plantenes død og det gule algelaget tror jeg har sammenheng med hverandre, og sammenheng med det brune vannet. Kan hende er dere også litt for utålmodige med plantene.
Brunt vann i seg selv er ikke nødvendigvis skadelig for noe som helst, det er tvert i mot mange akvarister som med vilje lager akvarium med brunt vann. Kalles da sortvannsakvarium og skal da etterlikne særlig vanntyper man finner i regnskog o.l.
Men jeg ville heller gått for å lage et sortvannsoppsett på kunstig vis enn å hente allerede farget vann utenifra.
Om det er ønskelig å fortsette med sortvannsoppsett finnes det mange videoer og artikler på nettet som beskriver hvordan man lager sortvann.

Men - sortvannet har noen utfordringer i forhold til "vanlig" akvarievann. Den mørke fargen blokkerer en del lys, noe som ikke er positivt for plantene, samtidig som at det gjerne er veldig næringsfattig (tenk eksempelvis myrdammer i torvmyrer). De gule algene dere får kan fort være BGA selv om fargen er "feil", og algene ytterligere en indikasjon på at noe er galt med vannet deres.

Det er likevel fullt mulig å ha planter i dette vannet, man må bare være litt bevisst hvilke planter som liker/tåler det. Sverdplanter, anubias, javabregner, mange cryptocoryne-arter og buchephalandra skal kunne vokse helt fint i sortvannsoppsett. Flyteplanter og mange løkplanter(vannliljer) funker også flott.

Plantene gjennomgår en omstillingsprosess hver gang man flytter de til et nytt akvarium, dette fordi ikke noe akvariumsvann er likt. Denne omstillingen tar tid og mange ganger vil den også resultere i at plantene mister gamle blader og blir stygge. Men så lenge røtter/stengel/rhizom er friskt så vil de lage nye blader om de får anledning.
Om vannkjemien derimot er ustabil vil plantene slite med å omstille seg, og dette gir algene fri tilgang til alle næringsstoffer og da også utkonkurrere plantene.
Derfor er det viktig å få kjemien stabil.

Dere bruker tidvis veldig surt vann og det er vanskelig selv for veldig erfarne akvarister å holde stabilt. Så jeg vil gjenta min anbefaling om å bytte vannkilde.

Håper dette er til noe hjelp. Lykke til videre.






Forstår ikke hva du mener ang merkelige vannbytte rutiner. Har i alle år som jeg har holdt på med akvarier skiftet ut ca 30% av vannet en gang i uken.
Har ingen muligheter for å endre vannkilde dessverre.
Du nevner at vannkjemien er ustabil, men hva annet kan da eventuelt sjekkes enn pH, No2,No3, NH3 og Po2, GH og KH? Alle disse er sjekket og er innenfor anbefalte verdier.
Ang surhets graden i vannet, så er den veldig sur direkte fra kranen, men denne blir justert med noraq pH/kH pluss under vannbyttene. Så pH ligger stablit på 7 i akvariet.
Men takk for tips ang planter, får se hva som er mulig å få tak i.
Plussmedlem
Jeg skjønner jeg kanskje var noe uklar i første svaret. Beklager det.
Det var ikke prosenten jeg reagerte på, det var vannkilden.
Har bare aldri hørt at noen har hentet inn det som høres ut som myrvann for bruk i akvarium. Jeg sier ikke at det er feil eller at det ikke går. Men byr på tilleggsutfordringer, både i form av mikrober og annen kjemi enn vanlig kranvann.

Vann hentet fra naturlige kilder vil fort inneholde metaller og kjemikalier det er vanskelig å holde kontroll på. Det være seg oksidert malm i myrer, soppsporer, parasitter fra virvelløse dyr, kjemikalier fra landbruk og andre forurensningskilder.
Som sagt - det er ikke umulig, jeg kjenner ikke vannet du henter fra. Men det virker på meg som det er en sannsynlig grunn til at du/dere sliter litt.

Jeg ville kanskje vurdert å kullfiltrere vannet og belyse det med UV-lys for å fjerne uønskete mikrober og stoffer. Kullet vil også fjerne tanninene som farger vannet.
Akvariet står i en fabrikk som tidligere holdt på med forkromming og annen behandling av metaller som krevde store mengder vann, derfor er vi koblet opp til et stort vann som er et stykke fra fabrikken. Vi er ikke koblet opp mot kommunalt vannverk, hadde vi vært det hadde jeg brukt det vannet.
Har prøvd å filtrere over kull, det fjernet fargen som du sier, men ikke fiske og plantedøden.
Vurderer å lage til en stamp som jeg kan få luftet og filtrert vannet over kull for å se om dette kan hjelpe.
Plussmedlem
Det synes jeg høres ut som en god plan.

Bare som en innskytelse så kom jeg på at jeg selv har hatt JBL Zanzibar-sand, og jeg endte med å hive hele greiene da jeg hele tiden slet med alger i det karet.
Jeg sier ikke at den har skylda, det var bare noe jeg kom på i farten.
Takk for tipset om sanden, skal ha det i bakhodet
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap