Skal vi ha dårlig samvittighet for å kjøpe viltfanget fisk? (Dokumentar)

Plussmedlem
Mange av oss har hatt viltfangede fisk i akvariene våre. Men hvordan havner de der? Og bør vi ha dårlig samvittighet av miljøhensyn - eller etiske hensyn?

Jeg lærte mye gjennom en utrolig fin dokumentar om mennesker, fisk og natur som ligger tilgjengelig på YouTube.

I dokumentaren møter vi mennesker, "piabeiros", som lever av å fange ville, tropiske fisk. Vi får høre om hele samfunn bygget opp rundt industrien.

Vi får innblikk i hvilket fantastisk økosystem fiskene våre kommer fra. Samspillet i naturen er fascinerende, altså!

Men fangstolkenes levevei er truet av avskoging. Ingen trær, ingen fisk. Menneskene som lever er nødt til å ha respekt for naturen. De må sørge for at levebrødet, fisken, blir der de er. Det krever blant annet at det ikke fiskes for mye.

Urovekkende fakta om avskoging og utrydning kommer også frem.

Om fisken forsvinner, må de finne seg noe annet å gjøre. Kanskje er det planting av soya eller oppdrett av storfe. Det vil igjen føre til enda mer avskoging og en ond sirkel for miljøets del.

"De er voktere av økosystemene de opererer i", sier Richard Sneider om fangsfolkene. Han forsker på bevaring av økosystemer i ferskvann og bidrar med ekspertkommentarer gjennom dokumentaren.

Byen Barcelos er episenteret for fiskefangst i Rio Negro-området. Der arrangeres "Festival of Ornamental Fish" - en fargerik festival til ære for to av de mest ikoniske akvariefiskene gjennom tidene: kardinaltetra og diskus!

Industrien har sine utfordringer for fremtiden. Og det er, typisk nok, dårlig butikk for fangstfolkene selv. De får en forsvinnende liten del av prisen vi betaler for fiskene. En kvinne forteller at hun selger 1000 kardinaltetraer for 3 dollar.

Scott Dowd, som er leder for Project Piaba, drar det så langt som å si at akvariehobbyen er med på å løse globale problemer. Det kommer avslutningsvis i del 2.

Om hele sannheten kommer frem her kan sikkert diskuteres. Men jeg syns definitivt denne dokumentaren i to deler var verdt å se! Fantastiske bilder og dronevideoer fra Amazonas inneholder den også.

Wild Caught: Aquarium Fish Trade of the Amazon - PART 1

Wild Caught: Aquarium Fish Trade of the Amazon - PART 2
Ifølge forskning..
Ifølge forskning. Når det gjelder Amasonas..

Så er mesteparten av dem artene "Indianerne" fanger..

Sån som Tetra, blir fanget i tørkesesongen, i dammer som er avskåret fra elv. Det vil si dem berger fisk som vil dø uansett!! Men vi har noen sorter det er et problem...!

Jeg har no såtte opp et system med asiatisk fisk..

Der har jeg ikke kompetanse... Har ikke kompetanse for å svare for Afrikanske arter, eller Australske arter. Eller alle saltvannsarter, som er i akvariet.

Vi som akvarister holder i live en del truede arter!!!!

Så vi akvarister holder i live minst 12 arter som er rødlistet!!!

Og noen arter fra Asia, som kun finnes i akvarier. Som er utryddet i sine originale boplasser. Pga. Vi har ødelagt habitater..

Så når du lærer akvariehobbyen til buns.. Så kan du være med å berge utrydningstruede arter...!!

Vi som akvarister, som ikke har selskapsakvarie. Prøver å ta vare på den biologiske arven...

Men nå skal vi ikke disse dem som har selskapsakvarie!!! For det var der vi alle startet!!!

Så ble vi utdannet, enten vi ville eller ei!!

Sån var det alle startet.. Jeg vil ha den fisken.., og Den fisken...





Spør Tom C, hvis han er her fortsatt....



Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap