Kalkavleiringer i akvarier

Hvordan får jeg renset rutene på et akvarium som har stått tomt i flere år. Det er helt grått i glasset, og inneholdt en korall i sin tid. Tror derfor det er kalkbelegg. Er det noen som har et tips til hvordan jeg skal få frontruta ren. Resten av rutene er det ikke så nøye med, men vil gjerne ha fisk i denne 375l igjen.
Hei
Det er ikke så lett og få rent , men du kan prøve med rødsprit . Det funka bra for meg etter og ha prøvd diverse andre ting.
Kalk, som er basisk, kan fjernes med syre. Du prøve å vaske med en blanding sitronsyre eller eddik.
Eventuelt fyll det opp, hell oppi en flaske eddik, og la det stå i en uke eller to. Hvis det danner seg en stygg kant i vannflaten, tørk den vekk med jevne mellomrom. Deretter tømmer du akvariet, skyller det, og tar en ny vurdering.

Det ser forresten ofte verre ut når det er tørt, enn når det er vann i det.
Takk for svar alle sammen.
Takk for svar. Det står med grus i, men ut fra svarene her må jeg fylle det for å se om det er bedre enn det ser ut som tørt, og risikere å måtte tømme det igjen, eller å ta ut grusen som er mye og tung jobb da dette er et akvarium på 375l.  Dessuten står det på et høyt skap så jeg må opp på krakk for å nå overalt. Tror jeg prøver det første. 
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap