Jeg skal flytte til høsten, og trenger litt hjelp

På seinhøsten en gang (dato er ikke bestemt ennå, trolig oktober eller november) skal jeg flytte fra østlandet til Trøndelag, nærmere bestemt til Vikhammer. Og med på lasset følger jo endel fisker og akvarier. Jeg kan jo bare glemme at filterbakteriene overlever en så lang flytting, så jeg trenger å få tak i litt filterguffe til å kickstarte filterne til akvariene mine når jeg kommer oppover. Er det noen på Vikhammer som har litt filterguffe å avse når jeg kommer flyttende? Det er selvsagt viktig for alle fiskene mine, men særlig kulefisken min trenger at jeg får opp et innkjørt filter med en gang. Jeg spør allerede nå, så jeg kan være trygg på at jeg har avtalen på plass når det blir aktuelt.
Plussmedlem
Hei, Inger Anne!
Velkommen til Trøndelag, og enda mer velkommen til the happiest place on Earth - Trondheim. Byen der det klimatisk er like fint å være folk som fisk! <3

Hva gjelder filtrering så ville jeg vurdert denne her:
Batteridrevet filterpumpe
Da trenger du bare en liten håndfull LR20-batteri (også kalt D-batterier), så skal du kunne holde liv i dine egne filterbakterier. 

Jeg skulle selvsagt ellers vært behjelpelig med gugge, men bor (dessverre) ikke lenger i byen. 
Takk for tipset! Vet du hvor kraftig den er? Hvor mye den faktisk greier å holde igang. I første omgang blir det to akvarier med i min egen bil, så jeg må ha filterbakterier til å få igang de når jeg kommer fram. Men det følger flere akvarier med i flyttebilen som kommer noen dager seinere. Jeg er forresten opprinnelig trønder, så jeg flytter bare hjem, faktisk hjem til mitt barndomshjem. 25 år borte fra Trøndelag er nok. Jeg kommer til å savne østlandsværet, jeg har blitt for bortskjemt der, men gleder meg til å bo blant trøndere igjen. 
Plussmedlem
25 år borte fra Trøndelag må være et mareritt... Vælkommen heim, Inger Anne!

De skal gi ca. 160 L/T. Så ikke voldsomme greier, men nok til å holde liv i filtergjengen opp fra Østlandet.
Jeg har selv noe liknende, riktignok en Ebay-variant. Det er veldig praktisk å ha sånt noe som ikke behøver å være påkoblet strømnettet.
Tilfeldig bekjentskap
© Egil Opstad
Reklame for plussmedlemskap