Problem med brunalger

Startet akvarie i juni, fullt utstyrt og med ekstra utstyr for å tilføre oksygen tror jeg. Kjøpt brukt. 

Den sto i tre uker med planter, UV-lys og steiner før jeg tilførte kirsebærreker. Etter tre uker der igjen kom en flokk guppyer. Kirsebærreker og guppyene er kjøpt privat, fra akvarier med mye grønnalger.

Ganske raskt kom brunalgene.
Jeg kjøpte middel mot brunalger og fulgte bruksanvisningen. Og sluttet å tilføre plantenæring. Dette skulle ta fire uker, men jeg holdt på til flaska var tom. Det var nesten borte på et tidspunkt og kom tilbake med full styrke.

Nå så jeg at det står på flaska at man skal skru av UV-lys. Er det løsningen at jeg går gjennom prosedyren igjen og så  skal fiskene leve i mørke i 4 uker?
Hei!
Noe alger vil der alltid være i et modent akvarie. 
I artikkelen om alger i akvariet står der følgende:
Brunalger (kiselalger)
Dette brunfargede algebelegget dekker ofte bunnlaget som på steiner og grus, planteblader og glassruta. Dukker ofte opp i nyoppsatte akvarier. Årsaken ligger trolig i for høye nitratverdier, pH over 7.5, for hardt vann, eller at belysningstiden er for lang (over 12 timer).

Du kan lese mer her:
Alger i akvariet

Jeg vil fortsatt si at akvariet ditt er relativt nytt, og om det ikke var korrekt innkjørt før du hadde oppi innbyggerne er det nok noe av forklaringen. 
Sats på å få ned nitratnivået gjennom regelmessig delvannsbytter og mindre fôring. Se på dette med mystiker og om karet utsettes for direkte sollys.
Ville ikke gått igang med medisiner igjen. 
Det blir litt som å bare tygge paracet istedenfor å forsøke å finne ut hvs smerten kommer av, om du skjønner. 
Du må få bukt med årsaken til algeproblemet, ikke bare med algene. Ellers vil de bare komme tilbake, igjen og igjen. 
Lykke til!
🫶🏼🤞🏻

Plussmedlem
Hei!
Som Meyers påpeker har du sannsynligvis ikke fått bukt med årsaken til kiselalgene.

Om man har mye av dem i et akvarium så tyder det i tillegg til næringsoverskuddet/næringsubalansen Meyers refererer til at algene har tilgang på silisium - det stoffet glass er lagd av, også kalt kisel. Da er det som oftest sanda eller grusen som er kilden.
Dette greier du ikke å fjerne med å tilsette algemidler. Ja, de tar livet av algene, men alle de bestanddelene algene er lagd av er igjen i akvariet.
Og siden du aldri greier å ta livet av alle algene, vil de nye ha tilgang på "uendelig" mange næringsstoffer og silisium til å begynne på nytt igjen .

Disse algene er erkeklassiske oppstartsalger og elsker ubalansen som er i akvariet de første ukene.
De forsvinner som oftest av seg selv, eller de blir også oppspist da det er mange reker, snegler og fisk som liker å beite på dem.
Ta deg en gammel tannbørste og børst forsiktig av steiner, planter, røtter o.l.. Glasset skraper du med algeskrape eller et gammelt kreditt/bankkort. Bytt vann og sug ut så mange "algeflak" du får til. Gjenta når det igjen blir for ille.
Om ikke bunnlaget ditt lekker silisium som et smelteverk, bør du se stor forbedring etter bare et par tre uker.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap