Hjørneakvarium kontra vanlig rektangulært??
Hei, og fortsatt god jul! Lurte på hvilke erfaringer dere med hjørnekar har, er dere fornøyde, eller skulle dere heller hatt et rektangulært. Jeg spør fordi jeg syns disse hjørnekarene er veldig flotte, men som regel blir jo lengden på disse mindre, slik at svømmegla' fisk kanskje ikke får nok plass?? Hva syns dere? Vurderer å kjøpe meg et hjørnekar neste gang, men er altså usikker.... Synspunkter?
Postet 28.12.05 kl 12:30
Hei Bodø
Det finnes jo mange kjempefine hjørnekar. Som du selv sier så blir jo lengden mindre for svømmeglad fisk. Kommer jo også ann på størrelsen (denne gangen).
Skal du ha innvendig pumpe?
Synes i allefall de er mye finere hvis de allikeval skal stå i et hjørne.
Skal du ha innvendig pumpe?
Synes i allefall de er mye finere hvis de allikeval skal stå i et hjørne.
Postet 28.12.05 kl 16:37
Det er både fordeler og ulemper med hjørnakar.
Fordelen er at de er bredere, og dermed lettere å dekorere (syntes jeg). At dem er bredere kan også være en ulempe, for folk som ikke er utrustet med så lange armer som meg.
Flere syntes at det er tungt å jobbe i ett hjørnekar som er 70-100 cm bredt, med tanke på slamsuging, stell av planter osv.
I tillegg er det ofte vanskelig med lys til slike kar, de medfølgende armaturene har alt for lite lys. Å sette inn flere rør blir ofte ganske dyrt\ vanskelig, på grunn av den totale lengda.
Når det gjelder utseende, liker jeg meget godt hjørnakar, da de ruver mye mindre i rommet.
Fordelen er at de er bredere, og dermed lettere å dekorere (syntes jeg). At dem er bredere kan også være en ulempe, for folk som ikke er utrustet med så lange armer som meg.
Flere syntes at det er tungt å jobbe i ett hjørnekar som er 70-100 cm bredt, med tanke på slamsuging, stell av planter osv.
I tillegg er det ofte vanskelig med lys til slike kar, de medfølgende armaturene har alt for lite lys. Å sette inn flere rør blir ofte ganske dyrt\ vanskelig, på grunn av den totale lengda.
Når det gjelder utseende, liker jeg meget godt hjørnakar, da de ruver mye mindre i rommet.
Postet 28.12.05 kl 16:39
Bøye ordet akvarium...
Hei Frank. Godt poeng dette du sier om lysene. Har faktisk ikke tenkt på det.
Når jeg skulle bøye ordet akvarium kom jeg til....100liter, 400liter, 600liter osv........
Når jeg skulle bøye ordet akvarium kom jeg til....100liter, 400liter, 600liter osv........
Postet 28.12.05 kl 17:40
heisann
Eg har et hjørnekar på 271 liter og er kjempe fornøyd! Syns ikke det er noe problem og gjøre rent heller. De få gangene eg skal gjøre ren pumpen så må eg nok stå på en stol. Men det e jo pga min utrolig høye høyde på 160 cm haha..
Men pumpen er ikke akkurat det man rengjør oftest. Du kan jo gå inn på profilen min og klikke på tanganyika, og se akvariet.
Lykke t
Eg har et hjørnekar på 271 liter og er kjempe fornøyd! Syns ikke det er noe problem og gjøre rent heller. De få gangene eg skal gjøre ren pumpen så må eg nok stå på en stol. Men det e jo pga min utrolig høye høyde på 160 cm haha..
Men pumpen er ikke akkurat det man rengjør oftest. Du kan jo gå inn på profilen min og klikke på tanganyika, og se akvariet.
Lykke t
Postet 31.12.05 kl 00:06
Postet 02.01.06 kl 11:40