Uegnet kokosnøtt hule?

Kaillen fikk tak i en kokosnøtt på lokalbutikken for jeg hadde lyst å lage et par huler (har lyst på paletter).

Det viste seg at innmaten var dårlig. Når han skulle bore hull for å tappe ut melka delte nøtta seg av seg selv i to biter før han begynnte å ta hull i selve innmaten. Innmaten var begynnt å bli dårlig/ luktet ikke bra.

Det vises noen mørkere flekker inni selve skallet. Har også 3 runde punkter som ble hull etter koking og skraping.

Har kokt den i to vann (20 min X 2) og skrapet vekk flekkene inni nøtta.

Kan jeg bruke nøtta no til hule, eller må vi få tak i en frisk og fersk nøtt til dette formål.

Er redd for at det kan være mugg eller råte som kan gi forurensing i akvariet, og det ønsker jeg ikke.

Er veldig takknemlig for råd.
skal ikke garantere noe men hvis du koker og fryser den ned så vil vell bakteriene være borte? vet ikke om forurensing kjæm av bakterier. har du tatt ut all innmaten ja? du kan bruke halve kokkosnøtter til palett huler.

Jeg foretrekker kokosnøtter som er litt dårlige, utrolig mye lettere å få ut innmaten!

Har brukt noen slike uten problemer her i allefall.

Jeg koker de til mesteparten av brunfarven i vannet er borte. Bytter vann ca 4-5 ganger og lar de småkoke ca 10 min hver omgang.
MC Darup
Jeg foretrekker kokosnøtter som er litt dårlige, utrolig mye lettere å få ut innmaten.

Ja innmaten bare falt ut i et helt stykke uten problem.

MC Darup
Har brukt noen slike uten problemer her i allefall..

Det var veldig betryggende å høre.

MC Darup
Jeg koker de til mesteparten av brunfarven i vannet er borte. Bytter vann ca 4-5 ganger og lar de småkoke ca 10 min hver omgang.

OK, da skal jeg ta å fortsette med utkokingen til brunfargen er borte.

Takk for rask respons, det er godt å høre hva dere bruker til å lage kokosnøtt huler av. Da er det trygt å bruke de 2 hulene som jeg no har. (FS: nøtta delte seg i to av seg selv,slik at jeg slapp å dele den.)

Den ene halvdelen har et hull litt oppå siden, mens den andre har en bue helt nedmed kanten. Hvor er det best å ha hullet?
RuthA e Bakk
[QUOTE=MC Darup] Den ene halvdelen har et hull litt oppå siden, mens den andre har en bue helt nedmed kanten. Hvor er det best å ha hullet?

Som Håvard så nesevist svarte meg på samme spørsmål;

sett begge i karet og se hva fiskene liker best
Jeg og lagde kokosnøtt hule av en kokosnøtt som innmaten nesten datt ut av-små råtten Kokte den noen ganger for åfå ut fargen. Og nå har dem vært i karret 1 mnd tid. Går kjempe bra og bruke kokosnøtter som er "gamle" og "små" dårlige-ihvertfall vis du koker dem
Men hva med pelsen utenpå nøtta..? Skal den bare være sånn, eller bør jeg prøve å slipe den vekk...? Forsvinner den på en eller annen måte? Kjøpte nøtter av en som masseproduserer dem (fra forumet) og de kom med pels... *litt forvirret*
Kristin og Carl Ivar (mitt ancistrus lekspar oppkalt etter et par sentrale politikere under valget i høst!) elsker pelsen på kokosnøtthuler! Så har du maller ville jeg bare latt den være på. Etter to-tre uker hadde mine polert hula glatt og ren....

Samme her ang pelsen, mallene digger den
Anita
Kristin og Carl Ivar (mitt ancistrus lekspar oppkalt etter et par sentrale politikere under valget i høst!) elsker pelsen på kokosnøtthuler!

De skulle visste dette!
Også et lekspar!! *knis*
Egentlig kom ideen fra at de var så store i kjeften Men lekspar tanken var heller ikke dum! (Sorry - tråden sklir ut!)
Anita
Egentlig kom ideen fra at de var så store i kjeften:-) Men lekspar tanken var heller ikke dum! (Sorry - tråden sklir ut!)

Jeg synes litt utglidning er lov, og hyggelig
Så lenge man begrenser seg.
lot selv nøttene være hårete jeg-malla likte det-død nå, lei meg men får ny/e
Ferdig kokt og på plass
No har jeg kokt kokosnøtt skallene og satt de på plass i karet. Palettene skal jeg skaffe til uka, bare jeg får tatt ut en stim med skunkbotia først.

Gleder meg.

Så får vi se hvilken som faller i smak. Beholdt hårveksten som ekstra beiteplass til mallene.
Ser trivelig ut.
Oj, så bra at jeg fant denne tråden Her fant jeg alle slags svar på det jeg lurte på

Er ikke søkemotoren herlig?
Den er nok d jah
Driver å koker nøttene nå. Har sikkert kokt dem nesten et par timer til sammen. Har skiftet vann tre ganger, og ser kanskje ut som om vannet begynner å bli lysere nå.. Men, - hvordan får man til å lage sånne fine hull som fisken kan komme seg inn gjennom? Har prøvd å skjære med veldig skarp kniv, men d funka dårlig.. :S
Er det egentlig farlig å farge fra kokosnøtta i vannet?
Eller andre røtter fra dyrebutikken?
Vet ikke helt om det er direkte farlig, men tror ikke det.. Er vel mest for ikke å få misfarging i akvarievannet.. :P Tror jeg.. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap