Hvordan lage "algevann"?
Tror algevann er det rette begrepet..
Jeg har noen fisker som legger sykt mange bittesmå egg, og yngelen er kjempesmå og dermed vanskelig å fòre opp.
Har fått tips om algevann slik at de kan spise av disse bittesmå tingene de finner i det.
Men hvordan gjør jeg det?
Og er det alternativer til dette?
Den ene hunnen er supertykk nå, og regner med hun plopper ut med sine 2-3 tusen egg snart :O
compressa
Postet 08.02.06 kl 12:42
Postet 08.02.06 kl 14:04
Postet 08.02.06 kl 14:14
Postet 08.02.06 kl 15:45
mundaPrøv å ta kontakt med UiO (universitetet) og hør om de har ferskvannsalger, evt om de har kontakter som kan skaffe deg det. Hvis du ikke får der, får du si ifra, så skal jeg se om jeg kan skaffe deg noe (tør ikke love noe, men...).
Oi, dette hørtes spennende ut!
Kan du fortelle mer om hva dette egentlig er?
Postet 08.02.06 kl 15:46
Hallo! Uten at jeg kjenner til fisken din, antar jeg at yngelen av denne er pelagisk (svømmer i vannmassene), og er herbivor (spiser planter) iallfall den første tida. I så fall bør du ha mikroalger (små planter) som "svever" i vannmassene. Algene vokser i kulturer, ved gitte temperaturer, med lys og kraftig bobling, og gis næring og CO2 for å vokse godt. Du kunne f.eks. bruke noen store flasker som står i sterkt lys. Du kan bruke vanlig luftpumpe for bobling. Det er ikke nødvendig med CO2, men kulturen oppnår en større tetthet om den får CO2. Mange alger vokser dessuten bra i romtemp, slik at det ikke er nødvendig med ekstra varme. Forskjellige typer næring finnes, og disse blandes gjerne etter oppskrifter på lab. Likevel, en del vokser på vanlig plantenæring (vanlige kulturplanter), men dersom du får alger, så får du kanskje også litt algenæring (det er tross alt veldig lite som skal til) - spør fint ;D. DET TAR NOEN DAGER Å FÅ EN TETT, FIN KULTUR, SÅ SETT I GANG SÅ FORT SOM MULIG!!
Universitetet i Oslo forsker på nettopp mikroalger (se link nedenfor), og burde derfor kunne hjelpe deg. Ellers så tror jeg NIVA har en del alger.
Dersom du ikke får napp, skal jeg prøve å hjelpe deg, men prøv først i nærområdet slik at du kan komme igang raskere.
LYKKE TIL!!
http://biologi.uio.no/akv/forskning/mbot/mikroalger.html
Universitetet i Oslo forsker på nettopp mikroalger (se link nedenfor), og burde derfor kunne hjelpe deg. Ellers så tror jeg NIVA har en del alger.
Dersom du ikke får napp, skal jeg prøve å hjelpe deg, men prøv først i nærområdet slik at du kan komme igang raskere.
LYKKE TIL!!
http://biologi.uio.no/akv/forskning/mbot/mikroalger.html
Postet 09.02.06 kl 08:59
Endret: 09.02.06 kl 12:32
Postet 09.02.06 kl 12:34
MC Darupsette feks javamose i en flaske som får sollys, sette i en luftepumpe og holde temperatur på 20-25 grader? Bør jeg tilsette noe mer, feks flytende fòr? Eller spiser ikke alger? ;)
Ja, du kan gjøre det inntil du får tak i alger. Ha oppi akvarievann og litt plantenæring, og la det få myyye sollys (snør det ikke hos dere da?). Mulig at du da kan få såpass til oppblomstring at du greier deg.
I tillegg kan du prøve om du får tak i en liten algekultur (startkultur), for da går det iallfall kjappere å få tykk algesuppe -Tvi-tvi!!
Postet 09.02.06 kl 13:32
Postet 09.02.06 kl 13:53
Postet 09.02.06 kl 13:58
Postet 09.02.06 kl 14:22
Puhh... får litt angst nå, for JEG ER IKKE NOEN ALGEEKSPERT!! Men har iallfall dyrka alger, om enn marine....
Ja, jeg håper og tror at du kan få alger ved UiO. Det er greit å ha noen celler å starte med, for er man uheldig kan man stå igjen med mye bakterier og lite alger... Derfor tigg alger! Spør også om tips til dyrking. -Disse folka kan garantert mer enn meg!!! Tvi-tvi!
Du får fortelle hvordan det går!!
Ja, jeg håper og tror at du kan få alger ved UiO. Det er greit å ha noen celler å starte med, for er man uheldig kan man stå igjen med mye bakterier og lite alger... Derfor tigg alger! Spør også om tips til dyrking. -Disse folka kan garantert mer enn meg!!! Tvi-tvi!
Du får fortelle hvordan det går!!
Postet 09.02.06 kl 15:00
Postet 09.02.06 kl 15:02
Postet 13.02.06 kl 14:01
Postet 13.02.06 kl 15:31
MC DarupHar ikke hørt noe fra de :( Må vel ringe, men det er ikke lett å finne ut hvor jeg skal ringe. Fant bare en laaang liste med forskere, professorer ol. Jeg får mindreverdighetskomplekser ;)
Ring Biologisk institutt, da bør du iallfall bli satt over til riktig person.
He-he, mindreverdighetskomplekser? -Nei, det behøver du ikke å ha!! Dessuten syns de sikkert det spennende det du holder på med, og vil derfor gjerne hjelpe deg!
I mellomtida gjødsler du akvarievann i (sol)lys, så bør også det bli grønt etter hvert.
Har det vært noe gyting da, eller går dama og ruger ennå?
Postet 14.02.06 kl 09:34
Postet 14.02.06 kl 11:42
Har snakket med UiO
Fikk snakket med en fyr der, og jeg følte meg litt sånn merkelig og veldig amatøraktig, men han var kjempehyggelig!
Så jeg kunne komme på torsdag og hente startkultur og fosfor (?).
Han forklarte hva jeg skulle gjøre med de, og var veldig hyggelig.
Og han sa jeg tydeligvis var en forskerspire.. han skulle visst at jeg er godt over 30 haha
Så nå gleder jeg meg til å se hva som blir med meg hjem på torsdag!
Takk, munda
Postet 14.02.06 kl 12:51
Høres ut som ett spennende prosjekt, som det sikkert er mulig å lære litt mere om
Det stemmer sikkert at du skulle få med fosfor, dette er ett næringsstoff alle vekster trenger.
I akvarievann er det jo lurt å holde verdien av fosfor så lav som mulig, på grunn av at algene vil florere til de grader om verdien blir for høy
Om du skal dyrke algene i noe som ikke med det første skal brukes til fisk, ville jeg forsøkt meg med vanlig plantegjødning, i stedet for akvariegjødsel, men i små mengder.
Rett og slett fordi akvariegjødsel er laget for å gi minst mulig alger
Det stemmer sikkert at du skulle få med fosfor, dette er ett næringsstoff alle vekster trenger.
I akvarievann er det jo lurt å holde verdien av fosfor så lav som mulig, på grunn av at algene vil florere til de grader om verdien blir for høy
Om du skal dyrke algene i noe som ikke med det første skal brukes til fisk, ville jeg forsøkt meg med vanlig plantegjødning, i stedet for akvariegjødsel, men i små mengder.
Rett og slett fordi akvariegjødsel er laget for å gi minst mulig alger
Postet 14.02.06 kl 13:04
Jeg er litt redd for å bruke vanlig plantegjødsel, siden algevannet skal til yngler etterhvert. Håper jeg.
Han sa jeg kunne gi de litt flytende yngelfòr da jeg spurte, for det inneholder næring.
Ellers sa han at disse algene jeg skulle få var veldig enkle, masse lys og luft + fosfor var visst alt jeg trengte å tenke på.
Postet 14.02.06 kl 13:07