Lekkasje.... :-(

Våknet til stor lekkasje på stua. Nå har vi berget fiskene i en plastbalje (som er altfor liten), og gulvet gikk det bra med. Det tragiske er at vi bor på Røros, og zoo-butikken her oppe har ikke noen akvarier med noe særlig størrelse på... det er nemlig bestillingsvare.

Håper fiskene holder ut... Bør jeg skifte litt vann hver dag tror dere?

Hilsen trist og forvirret

PS: Vi hadde planer om å kjøpe et nytt et alikevel da om et par måneder, kanskje alt ordner seg fort??
Hei Hanne. Trist å høre at du har lekkasje. Hvis det er et lite hull eller sprekk så kan du tette dette midlertidig med silikon. Ellers må du prøve å holde et normalt vann nivå.Nå vet jeg ikke om dette er en liten eller stor sprekk/hull og hvor mye vann som renner ut, men det er viktig at du for tette dette snarest.Silikon kan tette dette midlertidig til du har fått nytt akvarie.Husk at det må være en silikon som er egnet til glass og at det ikke renner så mye ut om gangen for da vil ikke silikonen feste seg.
Lykketil

Silikon egnet for akvarier, ikke bare for glass.
Dette er silikon som er eddikbasert.

Har kjøpt slik på feks Fargerike- butikk, der var det til og med bilde av fisker på tuben.
Det er helt riktig mc darup.Men det bør ikke være for stort hull.
Det bør gå bra å holde fiskene i en balje over litt tid, så lenge dere bytter plenty med vann.
Du sier at balja er for liten, se om dere får tak i en ny, og større balje i påvente av nytt kar.

Karet som lekker kan med stor sikkerhet repareres midlertidig, med mindre en hel rute er knust. Da blir det fort litt mere plunder\ penger av det
Hvordan finner man lekkasjen da? Nå er hele akvariet tømt, bare grusen igjen, men det er jo vann overalt, både under og rundt. Dette er et gammelt akvarie, så for meg som er ganske fersk (har kunn hatt akvarie i ett år) så er det kanskje greit å få tak i et nytt...

Tøm akvariet for alt av grus og sett det opp på badet. Begynn å fylle vann og følg med for å finne lekasjen.
Kjenn også etter med en finger på fugene, er de ujevne\ løse, kan problemet komme fra akkurat det området
Du må ha nytt akvarie uansett om du klarer å tette dette.Følg Geir K sitt råd så order dette seg midlertidig.
Finnes det en jernvarehandel eller en byggvareforretning i nærheten?
Der får man kjøpt slike store, såkalte "murerbøtter". De er gjerne runde, gråsvarte baljer i plast, sterke som fy og kan romme opptil hundre liter vann...! Siden de er laget for sement, tåler de veldig stor vekt.

Jeg brukte en slik da jeg hadde et helt kull med scalareyngel, og den nye 160 liters tanken deres viste seg å være lekk. Butikken sendte ny på flekken, men det tok jo noen dager. Det gikk helt fint med murerbøtte. Filterslangene og slikt hektet jeg bare over kanten på balja og teipet fast (i fall de skulle glippe av...).

Tror den murerbøtta på 90 liter som jeg har, kostet i underkant av en hundrelapp. Og den er veldig god å ha i reserve! Den er også ypperlig til å vaske større mengder akvariesand og grus i
Da er de største fiskene, praktbotia, sølvhai, ancistrus, samt palettciklidene og kileflekkrasbora blitt levert til et "hospits". Til sverdrager og kampfisk har jeg et mindre kar som jeg har brukt til yngel og snegler. Og nå.... skal jeg bestille akvarie på nett Noen anbefalinger?
Det er egentlig vanskelig å anbefale en spesiell akvarietype, smaken er som vi vet som den berømte baken. Men har jeg vært deg så har jeg funnet fram målbåndet og funnet ut hvor mange liter du maksimalt kan presse inn.

Selv starta jeg med en 250 liter og ble litt sur på meg selv da det gikk opp for meg at jeg hadde plass til 540 liter. Nå står det en 540 liter der... )

Så kjøp så stort som lommeboka og plassen tillater!! Det er mindre arbeid og gir større rom for variasjoner i fisk. Lykke til.
Som merke kan jeg varmt anbefale Akvastabil Effectline!
Flotte kar, stilig design og finish, og de holder i en mannsalder.
Mange har faktisk Akvastabil kar de har hatt siden barndommen

Du trenger sjelden å løfte av det heldekkende Effectline-lysarmaturet, for en god og bred luke finnes i hele karets lengde, både foran og bak på det. Dermed er det god plass til både slamsuginger og fanging av fisk, luking av planter og alt. Tror faktisk ikke jeg har hatt av lysarmaturet mer enn et par ganger på dette siste halvåret, og det var for å skifte lysrør og å montere inn ett til

Det eneste man kan utsette på Akvastabil sine kar er prisen. Et 180 liters med heldekkende topp 2x30 W + Eheim 2026 + Effectlinebordet koster 7.400 noe som ikke akkurat kan kallles billig.

Hvordan er juwel-karene? Er filtrene som følger med ok? Ser at webzoo har rabatt på juwel-pakker, og jeg skulle så gjerne ha hatt nytt bord også. Da hadde stua blitt super-fin!
Har selv kun erfaring med juwel og aquael.
Kan godt dele noen av erfaringene rundt disse karene med deg

Juwel:
Svært grei topp på karet, med store luker foran og bak. Selve lyslista er derfor lett å flytte på, om man skal romstere i karet.
Minuset med dette karet, er at jeg har registrert at mange sliter med smålekasjer, også jeg. Dette er ganske frustrerende, når en vet at dette er av de karene som koster mest gryn.
Filtersystemet er integrert, og holder ikke mål etter mine krav.
Ellers har jeg ikke noe selv å utsette på møblet, selv om enkelte har opplevd at dette trekker fukt. Mitt har tålt dette bare fint, og fukt har det jaggu vært nok av
Når det gjelder kvaliteten på glasset: mitt kar er levert med noe tynt glass, og dette har fort fått en del riper...

Aquael:
Rimelige kar, men kvalitetsmessig helt OK. Har hatt totalt 7 slike kar, i ulike størrelser.
Ingen av karene har hatt lekasjeproblemer, og møblene har holdt både fukt og annet ute.
Glasstykkelsen er noe overdimensjonert, så karene tåler en god støyt (faktisk mista transportøren mitt 375L kar i bakken rett utenfor døra. Gikk bare bra, bortsett fra at pulsen var på 400 eller noe sånt)
Eneste minuset jeg kommer på når det gjelder aquael, er at toppen er ganske pinglete. Denne holder rett og slett ikke mål.
Det er ikke den store plassen til å sette inn ekstra lys, og det blir fort tungvindt å løfte på hele toppen hver gang en skal i karet.
Imidlertid finnes det lette løsninger for å gjøre noe med dette, selv har jeg hengende ett par fiskesnører med små kroker i, slik at jeg hekter fronten av toppen i disse når jeg skal jobbe i karet.

Håper at dette har gitt deg litt mere innsyn i ett par av produsentens kar
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap