Hvordan holde liv i levendeforet?

Har vært på en ekspedisjon i dag og hamstret store mengder dafnier og hvite mygglarver som jeg har i en 30 liters beholder. Er det noen metoder for foring av disse for å holde dem i live lenger, slik at en ikke må ut og hente så ofte? Hvor lenge er det realistisk at denne "kulturen" holder seg uten foring?

Har noen prøvd med vanlig flakfor ol?

Mygglarver? Klekker ikke de til mygg snart da?

Jeg tenker iallefall du bør ha dem i kjøleskap, ikke rom-temperatur.
Men sjekk først litt rundt med andre her om den kjølige tempen tar livet av krypene, fremfor å sette dem litt i dvale så de holder seg lenger.
Jeg har dem i en utebod med lokk som selvfølgelig ikke er lufttett. Der står de både mørkt og kaldt
Interessant spørsmål Har tenkt å fange opp en del mygglarver selv utover våren, og vil havne i samme situasjon som deg.

Vil tro at om du oppbevarer mygglarvene mørkt og i vann med 2-3 grader, vil dem holde lenge.
Mygglarvene klekker i naturen så snart isen går, og jeg vil derfor tro at lyset spiller en viktig rolle i dette.

Jeg ville ikke foret med noe, vannet inneholder jo det dem lever av i naturen også. Kanskje byttet vann av og til, med "ekte" fjellvann.
En luftepumpe er neppe å forakte heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap