Egg i karret:)
Nå når lyset slo seg på så fikk jeg øye på en egg klase i en plante nær overflaten(hornblad). 10-20 egg, lysebrune, men hvem sine egg er det??
Har 2 scalarer, 2 dverg guramier, stim med kobbertetraer, saeer, eplesniler, indiske kloreker(men de 2 sist nevnte legger ikke egg på den måten)så vit meg bekjent.
Har flere fisker , me dem er uteluket av forskjellige gruner.
Eller kan egga bare være egg etter sånne møkka sneiler som av og til følger planter man kjøper?
Har 2 scalarer, 2 dverg guramier, stim med kobbertetraer, saeer, eplesniler, indiske kloreker(men de 2 sist nevnte legger ikke egg på den måten)så vit meg bekjent.
Har flere fisker , me dem er uteluket av forskjellige gruner.
Eller kan egga bare være egg etter sånne møkka sneiler som av og til følger planter man kjøper?
Postet 20.02.06 kl 12:26
Postet 20.02.06 kl 12:46
Riktig det at dverg guramier lager skumrede-tenkte ikke på det jeg-ble så geara når jeg så de. Har også at ingen har klart å drette SAEer i fangenskap(kaskje jeg blir den første) er lov å drømme
Eplesneilene skal legge egg over vannflaten etter det jeg har lest.
Så jeg lurer veldig på hvilken eggtype dette er.
Eplesneilene skal legge egg over vannflaten etter det jeg har lest.
Så jeg lurer veldig på hvilken eggtype dette er.
Postet 20.02.06 kl 12:58
Postet 20.02.06 kl 13:02
Postet 20.02.06 kl 13:06
Mest nærliggende å tro at det er scalarene som har verpet
Eplesneiler legger egg over vann, dverggurami bygger skumrede, ansictrus legger egg i huler, og kobbertetra sprer eggene blandt planter og stein.
SAE vil overraske meg stort, om legger egg i ett selskapskar
Men det som imidlertid trekker noe ned for scalarenes del, er at dem tydeligvis ikke passer på eggene. Dette er gjerne en nybegynnerfeil (altså fra fiskens side), og vil etterhvert bedre seg.
Kan selvsagt også være sneileegg, men de klasene dem legger er ganske små, og inneholder kanskje 30 egg i en "snørklase". Har ennå ikke sett sneiler legge egg synlig på planter. Kun på røtter, når en anstrenger seg for å finne klumpen.
Jeg ville kanskje fjernet bladet med egg, og hatt dette i en boks med rent vann, og en luftepumpe. Boksen kan du godt la flyte i karet, for varmen sin del.
Enkelte ganger kan det være lurt å behandlge eggene med medisin slik at de ikke mugler, samt plassere dem mørkt.
Har selv aldri tatt vare på egg på denne måten, og er usikker på hvor nødvendig det er å forhindre sopp på eggene
Eplesneiler legger egg over vann, dverggurami bygger skumrede, ansictrus legger egg i huler, og kobbertetra sprer eggene blandt planter og stein.
SAE vil overraske meg stort, om legger egg i ett selskapskar
Men det som imidlertid trekker noe ned for scalarenes del, er at dem tydeligvis ikke passer på eggene. Dette er gjerne en nybegynnerfeil (altså fra fiskens side), og vil etterhvert bedre seg.
Kan selvsagt også være sneileegg, men de klasene dem legger er ganske små, og inneholder kanskje 30 egg i en "snørklase". Har ennå ikke sett sneiler legge egg synlig på planter. Kun på røtter, når en anstrenger seg for å finne klumpen.
Jeg ville kanskje fjernet bladet med egg, og hatt dette i en boks med rent vann, og en luftepumpe. Boksen kan du godt la flyte i karet, for varmen sin del.
Enkelte ganger kan det være lurt å behandlge eggene med medisin slik at de ikke mugler, samt plassere dem mørkt.
Har selv aldri tatt vare på egg på denne måten, og er usikker på hvor nødvendig det er å forhindre sopp på eggene
Postet 20.02.06 kl 13:24
Usiker på hva jeg skal gjøre-har sagt før at nature skulle få gå sin gang, med yngel og egg-så lenge det ikke er virkelig"dyre, sjeldene"fisker jeg har-og det er det jo ikke. Ja scalarene viser ingen tegn til å bryseg om/passe på egga-men det kan jo være en nybegynner feil. Ja og dem sneile egga jeg har sett før, hvar ikke så tydelige som nå, og mye mindre-dem er så store at jeg kan telle dem.
Tror jeg lar naturen gå sin gang-og evt. prøver å fange noen yngel-vis det blir det.
Nå skal jeg kjøre til dyrebutiken-har nettopp kjøpt et møbelkarr (180 l) til kona, så hun vil ha noen planter og oen få hardføre fisk.Satt inn 4 epleseiler igår. g plantet littpå lørdag.
Tror jeg lar naturen gå sin gang-og evt. prøver å fange noen yngel-vis det blir det.
Nå skal jeg kjøre til dyrebutiken-har nettopp kjøpt et møbelkarr (180 l) til kona, så hun vil ha noen planter og oen få hardføre fisk.Satt inn 4 epleseiler igår. g plantet littpå lørdag.
Postet 20.02.06 kl 13:31
Postet 20.02.06 kl 14:04
Postet 20.02.06 kl 14:46
Endret: 20.02.06 kl 14:47
Postet 20.02.06 kl 17:58