Jeg vil ha krystallklart vann !!
Postet 12.03.06 kl 21:40
Postet 12.03.06 kl 21:46
Postet 12.03.06 kl 21:47
Postet 12.03.06 kl 21:49
Tone Andreassen[QUOTE=Liss Nilsen]Aarrggh!!Jeg får ikke krystallklart vann! Bytter vann en gang i uka,alle verdier er fine.Hvorfor er det slik?
Hvor stort er akvariet ditt og hva slags filtrering bruker du?
Karet er på 250 L,utvendig eheim prof. 2224.Det står iallfall det på pumpen,men jeg har bare 2 beholdere inni.
Er så ergerlig at vannet ikke blir klart
Postet 12.03.06 kl 21:51
Endret: 12.03.06 kl 21:54
Postet 12.03.06 kl 21:52
Postet 12.03.06 kl 21:59
Postet 12.03.06 kl 22:02
JBL har eit filtermateriale som heitter ClearMec Plus som skal hjelpe for krystallklart vatn.. Sjølv har eg ingen erfaringar med det, men produsenten sjølv meiner dette skal hjelpe.
Postet 12.03.06 kl 22:09
Liss NilsenI nederste kurv er det ehfi mech og blåsvamp,i øverste kurv noen lyse "steiner" og hvit filtervatt.
I utgangspunktet er du helt på grensen for hva dette filteret skal klare å håndtere. Så lenge du har kun har dette filteret må du ikke tukle med filtermediaene.
Som du sier så har du Ehfimech og blåsvamp nederst for grovpartikkelfiltrering. Deretter har du Ehfisubstrat for biologisk filtrering og filtervattmatte for finpartikkelfiltrering. Den nederste kurven må være inntakt for at den øverste skal fungere optimalt.
Skal du øke den mekaniske filtreringen for å få klarere vann må du inn med nok et filter eller benytte en sirkulasjonspumpe med filtersvamp.
Postet 12.03.06 kl 23:02
Liss NilsenKaret er på 250 L,utvendig eheim prof. 2224.Det står iallfall det på pumpen,men jeg har bare 2 beholdere inni. Er så ergerlig at vannet ikke blir klart:(
Jeg tror filteret ditt er altfor, altfor lite kapasitetsmessig. Jeg vet at produsenten påstår noe annet, men man bør alltid legge på en del liter. Jeg legger på ca 100 liter når jeg bestemmer meg for filter til mellomstore kar, og det hadde nok ikke vært dumt å til og med doble det (ifht hva produsenten sier). Sier produsenten at det takler et kar på 250 liter, ville jeg brukt det i en 125 liter.
Jeg har det filteret du nevner i en 160 liter, og sliter.... skikkelig. Det takler det bare ikke, filteret er altfor svakt til det. Vannet er fullt av grums, til tross for at jeg har satt inn et innvendig hjelpefilter også.
Jeg har kjøpt nytt, Eheim termo pro 2128, og gleder meg til å få satt det inn!
Postet 12.03.06 kl 23:28
Endret: 12.03.06 kl 23:32
Du kan jo prøve dette produktet i perioder der du synes vannet er ekstra ille? Det heter JBL Symec Micro, og er et filterinnlegg som minner litt om hvit filt. Du klipper den til, så den passer akkurat ned i en av kurvene i filteret ditt. Der kan den sitte et døgn, men så må den tas ut. Årsaken er at den er så finporet at med alt slammet den fanger opp, ellers ville tettet filteret helt.
Det er utrolig effektivt! Sett inn en slik om kvelden før du legger deg en gang, og sjekk resultatet neste morgen Du vil bli imponert!
Som sagt, dette er ikke noe permanent filtermedie, det brukes nå og da ved behov.
Jeg har brukt det ved flere anledninger, og gurimalla så krystallklart vannet blir!
Produsenten hevder at filtermediet holder tilbake partikler så små som 1/1000 mm. Dette betyr at den faktisk ville holdt tilbake f.eks. hvitprikk-parasitter i sitt frittsvømmende stadie i vannet, for den parasitten er større enn det, og ville blitt fanget opp i filteret.
Det er utrolig effektivt! Sett inn en slik om kvelden før du legger deg en gang, og sjekk resultatet neste morgen Du vil bli imponert!
Som sagt, dette er ikke noe permanent filtermedie, det brukes nå og da ved behov.
Jeg har brukt det ved flere anledninger, og gurimalla så krystallklart vannet blir!
Produsenten hevder at filtermediet holder tilbake partikler så små som 1/1000 mm. Dette betyr at den faktisk ville holdt tilbake f.eks. hvitprikk-parasitter i sitt frittsvømmende stadie i vannet, for den parasitten er større enn det, og ville blitt fanget opp i filteret.
Postet 13.03.06 kl 02:18
Postet 13.03.06 kl 08:47
Postet 13.03.06 kl 21:56
Liss NilsenVi kjøpte akvariet brukt med pumpe,hun jeg kjøpte av sa ingenting om at pumpen var dårlig.
Filteret er ikke dårlig, det er tvertimot et bunnnsolid arbeidsjern. Det er bare det at det kan bli litt for lite sett i forhold til vannmengde.
Jeg kjørte lenge med kun 2224 filteret i en 180 liter når jeg holdt på med dvergciklider og hadde aldri problemer med biologisk eller mekanisk filtrering fordi belastningen var lav.
Sett inn et powerhead med fin filterpatron så får du både sirkulasjon samt mekanisk filtrering (hvis du har fisker som trives i strøm).
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=36&produktid=284&Navn=03. Aqua Medic&HKatID=9]Denne[/URL] koster deg 350 kroner inklusiv filterpatron og er lett å skjule bak noen høytvoksende planter. Utblåsingen kan styres i ønssket retning og diffusor kan påmonteres.
Postet 13.03.06 kl 23:03