Forsvarlig å handle VF?

Som mangfoldet av arter i regnskogene her på jorda minsker, minsker også mangfoldet av arter i de store afrikanske sjøene, Amazonas-elva, og andre sjøer/elver/innsjøer/bekker som vår akvariefisk stammer fra.

Jeg vet ikke så mye om dette, men en (stor?) del må vel komme av overfiske? I så fall, er det forsvarlig av oss som seriøse akvarister og handle VF (viltfanget) i butikkene? "Støtter" ikke vi på en måte denne overfiskinga, som er med på å minske mangfoldet?

..Eller er det ikke problemer når det gjelder steder nevnt over, og med overfiske?

For hvis det er sånn at det er et problem, og ting henger sammen som sagt over, skal jeg høre noen gode grunner for at jeg ikke skal slutte med handling av VF fisk. Er klar over at VF fisk har bedre og "renere" gener, men uansett..
Hvis du finner fiskene på denne listen, så burde man holde seg unna.
Men noe skal vel de lokale leve av, så hvis arten ikke er på disse listene, så er det vel ok ?http://www.cites.org/eng/resources/species.html
Det har du rett i. Skal granske lista og holde meg unna de artene som står nevnt der
Det er vel egentlig forsvarlig og handle VF fisk så lenge den ikke er utryddelses truet.

Det er ytterst få fisk som står på Cites lista.

Det som er truet eller fare for truet, kan man finne info om her.

Eventuelt bruk Fishbase, der står det også om fisken er rødelistet.

Rune
Av og til når jeg ser på mine VF fisk og reker dagdrømmer jeg om Amazonas. Tenk hva fiskene har sett og opplevd.... Snufs!...!..!.!.

Oslo Akvarieklubb arrangerte høsten 2005 og jubelsymposium med mange gode gjesteforedragsholdere. En av dem var Shane Linder, en internasjonalt anerkjent malle-ekspert og opphavsmann bak Planet Catfish. Han tilbringer MYE tid både under og over vann i elvene i Sør-Amerika.

Han forklarte at under regntiden når elvene tørker inn så dør det millionvis av fisk!... Så de tusentalls fiskene som blir fanget og eksportert til akvarister verden rundt er omtrent som en dråpe i havet.

Han viste også bilder tatt fra under regntiden samt fangstbilder fra indianere som fanger middagen sin. Det var helt enormt! ...Og fortsatt går ikke elvene tomme for fisk... :op
Fisk av den typen man bruker i akvarier har stort sett svært rask og effektiv formering, så fangst er nok kun lokalt et problem. Det er miljøendringer, forurensing og biotopforandringer som knekker fiskebestander i disse områdene.
Jeg mener at det som regel er miljøvennlig å kjøpe VF - såfremt det ikke er en truet art.

Hvis folk kan tjene gode penger på å selge fisk til utlendinger, vil det være en god grunn til å ta vare på miljøet som fiskene bor i. Folk kjemper knallhardt for saker hvis det ligger penger i dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hennig
Reklame for plussmedlemskap