JBL Clearol virker ikke

*Argh*
Måtte bare få ut noe frustrasjon!
Forledendag hadde jeg i JBL Clearol etter anvisningen,og enda er vannet helt hvitt!
Dette middelet lover krystallklart vann i løpet av 24 timer,men middelet har gjort det verre enn noensinne! Må vel skifte og skifte og skifte og....for å få dette vekk.

Så bare en advarsel....styr unna dette middelet folkens.

Tror jammen jeg skal sende en klage til dem jeg kjøpte det av.Og høre om dem kommer og bytter vann for meg.
Jeg tror nok tålmodiget og vannbytter er beste middel mot uklart vann. Du har jo nettopp startet karet, og det tar gjerne noen uker før det er krystallklart. He-he, vet det er vanskelig å vente!
Ja men vannet var jo bare litt uklart før jeg hadde i dette middelet,men nå...*sukk*
Jeg er (og vet flere andre er) motstander av "kjemi" oppi karet som ikke er 110% nødvendig. Spesielt på nystartet kar ville jeg gitt det tid. Men hvis det ikke blir klarere, kanskje det er et hint om for liten sirkulasjon i karet?
Selv satte jeg mitt opp for nærmere 14 dager siden. Riktignok har jeg romstert en del oppi i ettertid, men det ser ikke helt klart ut. Den verste "tåka" legger seg etter noen timer, men jeg synes fortsatt ikke jeg har "krystallklart" vann. Synes egentlig ikke det er så mye poeng i det heller, det er jo langt fra alltid vannet fiskene lever i i naturen heller er krystallklart. Det er klart, en bør jo kunne se fisken da men... Hadde jeg vært deg ville jeg droppa sånne midler. Som tidligere nevnt: Tålmodighet er en fin ting! Hvorfor i alle dager driver jeg med akvarium da!?
Uklart vann? Bruk denne!! Absolutt å anbefale, jeg kan ihvertfall skrive under på det. Det virker.
Denne vatten er veldig, veldig finporet, og den kommer i et helt stykke som minner om hvit filt. Du klipper den selv til, slik at den passer i filteret ditt. Legg ned en slik om kvelden, og gled deg til synet av krystallklart vann neste morgen
Men OBS!! Den skal kun ligge i filteret et døgn, etter det må den tas ut. Viktig å ikke glemme! Da den er så finporet, tettes den fort til, og lar du den da ligge vil den stoppe til hele filteret ditt (med enda verre vann som resultat).

Jeg bruker denne nå og da ved behov, det kan gå måneder mellom hver gang. Men ser jeg litt grums i et kar, legger jeg inn en bit av JBL Symec Micro i filteret. Så skriver jeg en gul post-it lapp og klasker på ruta til karet "HUSK Å TA UT AV FILTERET"...
Da husker jeg å ta det ut neste dag.

[External Image]
Ja den kan jeg prøve Mona,den virker jo helt ufarlig.
Men hvordan blir jeg nå kvitt det hvite vannet jeg har fått?
Den desidert beste måten å starte opp et filter på er å bruke filtermasse eller filterslam fra et ferdig innkjørt filter. Dette er den eneste metoden jeg bruker og denne kickstarten av filteret gjør at jeg faktisk kan sette fisk i akvariet på dag 1. Vannet blir ganske raskt klart etter et halvt døgn omtrent.

For å bruke denne metoden må man selvfølgelig ha et innkjørt akvarium fra før. Hvis man setter opp et akvarium med nye pumper vil det også bli klart, men det kan ta opptil en uke.

Merkelig at Clearol ikke virket. Har du ordentlig filter gående?
Filteret var ferdig innkjørt med bakterier i fleng,brukte brukt grus som vi skylte lett gjennom.
Bruker eheim 2224,mulig den er litt liten selv om produsenten sier den er opp til 250 l kar.
Vannet var jo ganske klart,men ikke HELT så klart som jeg ville ha det.
Og nå er det jo som om det er tåkedis i karet,pga jbl clearol
Det var merkelige greier. Spørs om du ikke bare må ta tiden til hjelp.
Før eller siden blir det klart, men det er jo kjedelig at Clearol gjorde vannet mindre klart. Står det datostempel på flasken?
Nei jeg finner ingen datostempling,men at de reklamerer med "schnelle wirkung"---jo ,jo my a**.
(Er bare litt sur fordi jeg faktsik har brukt penger på et produkt som gjør ting verre).

Jeg burde sikkert klage på produktet,for det holder ikke det det lover.?
Liss Nilsen
Ja den kan jeg prøve Mona,den virker jo helt ufarlig. Men hvordan blir jeg nå kvitt det hvite vannet jeg har fått?

Me det filtermediet jeg nevner ovenfor, vil partikler så små som 1/1000 mm filtreres vekk. Det er en god del, det! Det vil til og med si at dette filtermediet holder tilbake og fanger opp hvitprikk-parasitten, siden den parasitten er større enn 1 tusendedels mm.

Jeg ville gjette på at du ville sett store forbedringer på ditt tåkete vann med noe slikt i filteret. Men er det infusorier som forårsaker det, så vet jeg ikke.
Det er ikke infusorier som gjør vannet hvitt nå,det jbl-middelet er helt hvitt,og la seg som tåke i vannet.
Vannet var ganske klart,foruten litt hvitfarge og småpartikler.Hadde en annen tråd om det.
Hvor får jeg kjøpt slikt filter,du vet kanskje det og,du Mona?
Tror at det stort sett kun er akvarieudstyr som leverer denne på våre breddegrader, utrolig nok. Filteret er jo ikke så dyrt, men frakta er usmakelig... Om det da stemmer det som kommer opp når en legger dette vesle, lette filteret i handlekurven da

mona o
Me det filtermediet jeg nevner ovenfor, vil partikler så små som 1/1000 mm filtreres vekk. Det er en god del, det! Det vil til og med si at dette filtermediet holder tilbake og fanger opp hvitprikk-parasitten, siden den parasitten er større enn 1 tusendedels mm.

Kan det da kansjke brukes med hell i kampen mot hvitprikker? Tar jo bare de i frittsvømmende da men...
Hans Rune Bø
[QUOTE=mona o]Me det filtermediet jeg nevner ovenfor, vil partikler så små som 1/1000 mm filtreres vekk. Det er en god del, det! Det vil til og med si at dette filtermediet holder tilbake og fanger opp hvitprikk-parasitten, siden den parasitten er større enn 1 tusendedels mm.

Kan det da kansjke brukes med hell i kampen mot hvitprikker? Tar jo bare de i frittsvømmende da men...

Niks
men hva hjelper mot brunt vann? tror røttene mine farger endel...
Liss Nilsen
*Argh* Måtte bare få ut noe frustrasjon! Forledendag hadde jeg i JBL Clearol etter anvisningen,og enda er vannet helt hvitt! Dette middelet lover krystallklart vann i løpet av 24 timer,men middelet har gjort det verre enn noensinne! Må vel skifte og skifte og skifte og....for å få dette vekk. Så bare en advarsel....styr unna dette middelet folkens.

Jeg har brukt samme middelet en gang, og fikk krystallklart vann i løpet av et par timer. Må nok ha vært noe galt med den du fikk tak i. Har vært borti tidligere at kjemikalier fungerer stikk i strid med sin egentlige misjon hvis den har vært utsatt for varme eller kulde. Noen kjemiske sammensetninger skiller seg da. Kan kansje ha vært tilfelle med middelet du kjøpte.....
Alexander Bornkessel
men hva hjelper mot brunt vann? tror røttene mine farger endel... ;)

Skift vann da vel
jeg har prøvd JBL Clearol i et av mine kar, og der så jeg en effekt etter kun kort tid
Da har det vel vært noe feil med produktet jeg fikk.
Irriterende som fy iallfall.Nå har jeg da fått skiftet vann for noen dager siden,og er tilbake til utgangspunktet....nesten klart vann.
Tror jeg skal være fornøyd med det. Men ergelig å ha brukt penger på å få vannet "ødelagt".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap