JBL Clearol virker ikke
*Argh*
Måtte bare få ut noe frustrasjon!
Forledendag hadde jeg i JBL Clearol etter anvisningen,og enda er vannet helt hvitt!
Dette middelet lover krystallklart vann i løpet av 24 timer,men middelet har gjort det verre enn noensinne! Må vel skifte og skifte og skifte og....for å få dette vekk.
Så bare en advarsel....styr unna dette middelet folkens.
Tror jammen jeg skal sende en klage til dem jeg kjøpte det av.Og høre om dem kommer og bytter vann for meg.
Måtte bare få ut noe frustrasjon!
Forledendag hadde jeg i JBL Clearol etter anvisningen,og enda er vannet helt hvitt!
Dette middelet lover krystallklart vann i løpet av 24 timer,men middelet har gjort det verre enn noensinne! Må vel skifte og skifte og skifte og....for å få dette vekk.
Så bare en advarsel....styr unna dette middelet folkens.
Tror jammen jeg skal sende en klage til dem jeg kjøpte det av.Og høre om dem kommer og bytter vann for meg.
Postet 23.03.06 kl 08:25
Endret: 23.03.06 kl 09:44
Postet 23.03.06 kl 08:43
Postet 23.03.06 kl 08:49
Jeg er (og vet flere andre er) motstander av "kjemi" oppi karet som ikke er 110% nødvendig. Spesielt på nystartet kar ville jeg gitt det tid. Men hvis det ikke blir klarere, kanskje det er et hint om for liten sirkulasjon i karet?
Selv satte jeg mitt opp for nærmere 14 dager siden. Riktignok har jeg romstert en del oppi i ettertid, men det ser ikke helt klart ut. Den verste "tåka" legger seg etter noen timer, men jeg synes fortsatt ikke jeg har "krystallklart" vann. Synes egentlig ikke det er så mye poeng i det heller, det er jo langt fra alltid vannet fiskene lever i i naturen heller er krystallklart. Det er klart, en bør jo kunne se fisken da men... Hadde jeg vært deg ville jeg droppa sånne midler. Som tidligere nevnt: Tålmodighet er en fin ting! Hvorfor i alle dager driver jeg med akvarium da!?
Selv satte jeg mitt opp for nærmere 14 dager siden. Riktignok har jeg romstert en del oppi i ettertid, men det ser ikke helt klart ut. Den verste "tåka" legger seg etter noen timer, men jeg synes fortsatt ikke jeg har "krystallklart" vann. Synes egentlig ikke det er så mye poeng i det heller, det er jo langt fra alltid vannet fiskene lever i i naturen heller er krystallklart. Det er klart, en bør jo kunne se fisken da men... Hadde jeg vært deg ville jeg droppa sånne midler. Som tidligere nevnt: Tålmodighet er en fin ting! Hvorfor i alle dager driver jeg med akvarium da!?
Postet 23.03.06 kl 10:28
Endret: 23.03.06 kl 10:32
Uklart vann? Bruk denne!! Absolutt å anbefale, jeg kan ihvertfall skrive under på det. Det virker.
Denne vatten er veldig, veldig finporet, og den kommer i et helt stykke som minner om hvit filt. Du klipper den selv til, slik at den passer i filteret ditt. Legg ned en slik om kvelden, og gled deg til synet av krystallklart vann neste morgen
Men OBS!! Den skal kun ligge i filteret et døgn, etter det må den tas ut. Viktig å ikke glemme! Da den er så finporet, tettes den fort til, og lar du den da ligge vil den stoppe til hele filteret ditt (med enda verre vann som resultat).
Jeg bruker denne nå og da ved behov, det kan gå måneder mellom hver gang. Men ser jeg litt grums i et kar, legger jeg inn en bit av JBL Symec Micro i filteret. Så skriver jeg en gul post-it lapp og klasker på ruta til karet "HUSK Å TA UT AV FILTERET"...
Da husker jeg å ta det ut neste dag.
Denne vatten er veldig, veldig finporet, og den kommer i et helt stykke som minner om hvit filt. Du klipper den selv til, slik at den passer i filteret ditt. Legg ned en slik om kvelden, og gled deg til synet av krystallklart vann neste morgen
Men OBS!! Den skal kun ligge i filteret et døgn, etter det må den tas ut. Viktig å ikke glemme! Da den er så finporet, tettes den fort til, og lar du den da ligge vil den stoppe til hele filteret ditt (med enda verre vann som resultat).
Jeg bruker denne nå og da ved behov, det kan gå måneder mellom hver gang. Men ser jeg litt grums i et kar, legger jeg inn en bit av JBL Symec Micro i filteret. Så skriver jeg en gul post-it lapp og klasker på ruta til karet "HUSK Å TA UT AV FILTERET"...
Da husker jeg å ta det ut neste dag.
Postet 23.03.06 kl 10:42
Postet 23.03.06 kl 11:31
Den desidert beste måten å starte opp et filter på er å bruke filtermasse eller filterslam fra et ferdig innkjørt filter. Dette er den eneste metoden jeg bruker og denne kickstarten av filteret gjør at jeg faktisk kan sette fisk i akvariet på dag 1. Vannet blir ganske raskt klart etter et halvt døgn omtrent.
For å bruke denne metoden må man selvfølgelig ha et innkjørt akvarium fra før. Hvis man setter opp et akvarium med nye pumper vil det også bli klart, men det kan ta opptil en uke.
Merkelig at Clearol ikke virket. Har du ordentlig filter gående?
For å bruke denne metoden må man selvfølgelig ha et innkjørt akvarium fra før. Hvis man setter opp et akvarium med nye pumper vil det også bli klart, men det kan ta opptil en uke.
Merkelig at Clearol ikke virket. Har du ordentlig filter gående?
Postet 23.03.06 kl 12:35
Filteret var ferdig innkjørt med bakterier i fleng,brukte brukt grus som vi skylte lett gjennom.
Bruker eheim 2224,mulig den er litt liten selv om produsenten sier den er opp til 250 l kar.
Vannet var jo ganske klart,men ikke HELT så klart som jeg ville ha det.
Og nå er det jo som om det er tåkedis i karet,pga jbl clearol
Bruker eheim 2224,mulig den er litt liten selv om produsenten sier den er opp til 250 l kar.
Vannet var jo ganske klart,men ikke HELT så klart som jeg ville ha det.
Og nå er det jo som om det er tåkedis i karet,pga jbl clearol
Postet 23.03.06 kl 13:12
Postet 23.03.06 kl 13:32
Postet 23.03.06 kl 13:44
Liss NilsenJa den kan jeg prøve Mona,den virker jo helt ufarlig. Men hvordan blir jeg nå kvitt det hvite vannet jeg har fått?
Me det filtermediet jeg nevner ovenfor, vil partikler så små som 1/1000 mm filtreres vekk. Det er en god del, det! Det vil til og med si at dette filtermediet holder tilbake og fanger opp hvitprikk-parasitten, siden den parasitten er større enn 1 tusendedels mm.
Jeg ville gjette på at du ville sett store forbedringer på ditt tåkete vann med noe slikt i filteret. Men er det infusorier som forårsaker det, så vet jeg ikke.
Postet 23.03.06 kl 14:32
Postet 23.03.06 kl 16:48
Postet 23.03.06 kl 20:16
mona oMe det filtermediet jeg nevner ovenfor, vil partikler så små som 1/1000 mm filtreres vekk. Det er en god del, det! Det vil til og med si at dette filtermediet holder tilbake og fanger opp hvitprikk-parasitten, siden den parasitten er større enn 1 tusendedels mm.
Kan det da kansjke brukes med hell i kampen mot hvitprikker? Tar jo bare de i frittsvømmende da men...
Postet 23.03.06 kl 21:55
Hans Rune Bø[QUOTE=mona o]Me det filtermediet jeg nevner ovenfor, vil partikler så små som 1/1000 mm filtreres vekk. Det er en god del, det! Det vil til og med si at dette filtermediet holder tilbake og fanger opp hvitprikk-parasitten, siden den parasitten er større enn 1 tusendedels mm.
Kan det da kansjke brukes med hell i kampen mot hvitprikker? Tar jo bare de i frittsvømmende da men...
Niks
Postet 23.03.06 kl 22:23
Postet 29.03.06 kl 00:28
Liss Nilsen*Argh* Måtte bare få ut noe frustrasjon! Forledendag hadde jeg i JBL Clearol etter anvisningen,og enda er vannet helt hvitt! Dette middelet lover krystallklart vann i løpet av 24 timer,men middelet har gjort det verre enn noensinne! Må vel skifte og skifte og skifte og....for å få dette vekk. Så bare en advarsel....styr unna dette middelet folkens.
Jeg har brukt samme middelet en gang, og fikk krystallklart vann i løpet av et par timer. Må nok ha vært noe galt med den du fikk tak i. Har vært borti tidligere at kjemikalier fungerer stikk i strid med sin egentlige misjon hvis den har vært utsatt for varme eller kulde. Noen kjemiske sammensetninger skiller seg da. Kan kansje ha vært tilfelle med middelet du kjøpte.....
Postet 29.03.06 kl 01:47
Postet 29.03.06 kl 01:48
Postet 29.03.06 kl 07:38
Postet 29.03.06 kl 08:28
Endret: 29.03.06 kl 08:32