Vanskelig å gi bort fisk?

Ser nå det begynner å bli en smule fullt i karene mine. Jeg får ikke flere kar (jobber likevel med saken....), så noen fisk må bort. Bl.a. har jeg en gjeng nøkkelhullciklider (selvprod.) som begynner å vokse til, og noen småstimer av stimfisk. Dette er fisk jeg kan/bør gi bort. Det er her problemet ligger, for egentlig er jeg blitt veldig glad i disse krabatene, og tenk om de ikke får det bra!! Har gitt bort en del fisk tidl. til noen naboer, men som ikke lenge etter havnet i fiskehimmelen....

Det er jo nesten sånn at de kjenner meg igjen når jeg kommer bort til dem, og de prøver nesten å komme gjennom glasset bort til meg... Er det bare jeg som er altfor bløthjertet, eller er det flere som kjenner snev av det samme når fisk skal gis bort/selges? Man er jo ikke garantert en god heim for sine "befinnede" venner! ...sukk....

Jeg skjønner godt hva du snakker om.
Det gjelder ikke alle fiskene mine (vil ikke hatt problemer med å gi bort feks rødmunnene), men jeg har vært ganske heldig med omplassering.

Tone og Holger overtok mine kjære botiaer, og TTT mine vakre sneglehuslekere. Da VET jeg de får det fint.

Men det er litt vanskelig ja.. vi er rare mennesker
munda
Er det bare jeg som er altfor bløthjertet, eller er det flere som kjenner snev av det samme når fisk skal gis bort/selges? Man er jo ikke garantert en god heim for sine "befinnede" venner! ...sukk.... :(

Da er det så innmari kjekt å ha et forum der man kan bli kjent med andre akvarister Etter å ha hengt her en stund kjenner man etterhvert igjen de forskjellige brukerene og vet hvordan de holder fisk. Man kan også se på hva de har og hvordan ting er organisert gjennom profilen til andre.

Jeg selger ikke fiskene mine til "hvemsomhelst", men sjekker at de kommer til ansvarlige akvarister
Åh, dette innlegget minner meg om noe og får meg nesten til å tørke en tåre...allerede!
Dersom alle Corydoras Adolfoi ynglene mine lever opp, må jeg en vakker dag (lenge, lenge til!) faktisk selge noen av dem... og jeg gruer meg som en hund! De er så spesielle for meg, siden de er såpass få og siden de er min yndlings-Corydoras. Det er ikke snakk om flere hundre, som f.eks. et scalarekull. Å selge noen Corydoras vil bli...hardt!

Joda, jeg tror vi alle har følt det slik når vi selger noen yngel.
Særlig hvis man ikke er sikker på hvordan de vil få det der de havner.
Har noen naboer som ba om å få noen scalarer av meg da de kom inn her og så at jeg hadde så enormt mange (et kull på et par hundre), de trengte nye fisk siden deres egne fisker "bare døde...." De har et kar på ca 70 liter! Scalarer i det??? Jeg husker ikke hvordan jeg klarte å vri meg unna, men det havnet ingen scalarer fra meg hos dem ihvertfall.

Mona,
dine corydoras vil få det fint hos meg
Kjenner meg så utrolig godt igjen!!!
Jeg er av den typen som heller kjøper et ekstra kar enn å selge noen av fiskene mine...
Joda, jeg har solgt endel fisk også, og da er det utrolig koselig å få en sms fra kjøper etter noen dager om at de har det fint...

Jeg gir heller bort kostbare fisker til folk jeg vet vil ta godt vare på dem enn å selge dem til noen jeg ikke kjenner og tjene penger på det.
(For meg er det også litt rart å selge noe som lever da jeg ikke egentlig føler meg som rettmessig eier i full forstand - fisken eier jo seg selv)

Uansett er det en trøst å se at det ikke bare er meg som er bløt og sentimental
Skjønner deg godt Munda. Man får jo et veldig nært forhold til kjæledeggene. EN ting er stimfiskene, men guramier, maller og ciklidene mine HAR jeg et annet forhold til. De kjenner meg og jeg føler at jeg kommuniserer med dem. De kommer til glasset og følger etter når jeg flytter meg. Mulig jeg er veldig bløthjertet (er jo MANN) he.he.
Jeg har (heldigvis på ett vis) ikke fått yngel i karene mine. Bortsett fra guppy, da. Thomasiene mine har hatt egg et par ganger, men de ble spist. TROR jeg vil la naturen gå sin gang i de stor karene hvis det skulle dukke opp smårollinger. Noen overlever kanskje, men kanskje ikke så mange at jeg har et "problem". Føler at det liksom blir mer naturlig da. I allefall bedre enn at smårollingene skal havne hos slemme foreldre.
Hvilke fisker har du som du føler du må bli kvitt? Kan i allefall garantere et godt hjem hvis du har noe som passer inn sammen med mine egne barn.
PS: Bor også i Bodø. Så vi kan kanskje treffes fopr en fiskeprat?
mona o
Dersom alle Corydoras Adolfoi ynglene mine lever opp, må jeg en vakker dag (lenge, lenge til!) faktisk [I]selge noen av dem[/I]... og jeg gruer meg som en hund! De er så spesielle for meg, siden de er såpass få og siden de er min yndlings-Corydoras. Det er ikke snakk om flere hundre, som f.eks. et scalarekull. Å selge noen Corydoras vil bli...hardt!

Akkurat her var jeg også da jeg fikk mitt første corydoraskull til å leve opp. Vurderte å beholde halvparten og selge halvparten... La til og med ut en annonse.. Men VIPS så var alle sammen sluppet ut i 400-literen min og det var selvsagt umulig å tenke på å prøve å fange dem igjen... ;o) Måtte "desverre" beholde hele gjengen og jeg hadde plutselig i overkant av 25 corydoras aenus svinsende rundt. :op

Har klart å selge noen nå etterhvert som ungene "mine" nærmer seg året og flere oppdrett er på trappene... Skal selge en og annen ungfisk på stor-auksjonen nå til helga da!
Takk-takk, da er det ikke jeg som er "rar", men det er en ganske normal følelse! -Kanskje heldigvis?

KB:
Jeg har altså noen nøkkelhullciklideyngel. De er vel ca 3 cm, tenker jeg. Veldig fine og rolige ciklider, som går utmerket i selskapskar (ser ikke forskjell på kjønn ennå).

Har også en gutt (tror jeg) kjøpt for et år siden som tigerciklide (da den var mindre enn 1 cm, og sto forskremt i et hjørne i et kar med ellers store fisker-morsinstinktet som ble vekket), men tror egentlig det er en Sajica. -Har egentlig mest lyst til å beholde den/skaffe dame til den, men det er denne plassen/går ikke sammen med alle fisker.... Er vel ca 7 cm.

2 leppeguramier (hoer, ca 5 cm), 1 blå gurami (hoe, ca 8 cm).-Vurderes.
3 robertsitetra, 4 fantomtetra.-Må bort.

Noe du kunne tenke deg?

Jo, det hadde vært hyggelig med en fiskeprat, og gjerne at så mange som mulig i/rundt Bodø kunne komme sammen en gang i blant. Hadde sikkert vært veldig lærerikt!

Hei Munda.
Tetraene dine må jeg i såfall supplere med flere. Har tenkt å ha to sorter i 900literen. 30 rødminstetra kjøpt inn. Har 8 glødebåndstetra og tenkte supplere opp disse. Sp jeg tror jeg må stå over. Sorry.
Enig med deg i at Sajicaen din trenger nok heller en dame enn et nytt hus. Når det gjelder guramiene dine så spørs det om ikke de også har det bedre med partnere. Har et par dvergurami i en 220l., men kanskje i storkaret mitt?
Ciklider til 900l. har jeg ventet litt med. Har et par thomasi og et par ciklider. Begge voksne og "par(r)dannet" Titta litt i fiskebasen på nøkkelhullciklidene. Se jo spennende ut.
I dette karet er det lite (og små) fisk foreløpig. Men slå gjerne på tråden (97581338), så kan vi jo fiskeprate litt.

Ellers har vi tenkt å blåse nytt liv i akvarieklubben i Bodø. Har tenkt litt på hvordan vi kan skaffe en oversikt over akvaristene i Bodø.
Men hva med å legge ut en tråd her på foraet med tittelen "akvarister i salten" eller noe sånt.
Vil også at vi kan møtes og utveksle erfaringer, planter, fisk og annet vått. (vann altså he, he)
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap