Nå er barna også smittet :-)

Det måtte jo skje! Min eldste datter på 11 fikk fisk i sitt 63 l akvarie i dag! Stor stas med 5 rød munn tetra og 3 endlers. Må vel kjøpe noen flere etterhvert.

Dere skjønner vi har bestemt at vi (voksne) skal holde akvarie og utstyr mens fiskene må barna betale selv (i håp om å frembringe en slags ansvars følelse).

I morgen er det minste jenta på 8 som skal handle fisk. Det var en hel opperasjon å ordne akvarie til henne. Hun fikk overta oppdrettskaret mitt på 28 l, mens plantekaret på 25 l ble oppdrettskar. Så det ble litt styr med tømming og omorganisering av karene, men hva gjør man ikke for barna!!! Særlig de som er smittet av litersyken

Ellers så kjøpte jeg 2 kuhliiål til for et par dager siden til 125 l min. Har laget et par flotte skiferhuler til dem (håper ålene er enig) og så har jeg lagt nedi slike store tomme sneglehus som du får kjøpr på mat butikkene. De er i hvertfall populær. Tror ålene trives godt i karet for de er veldig aktive om dagen også. Suser rundt og graver i sanden på leting etter noe spiselig.

Oi!!! nå har Gygrid (tykk guppy hunn) begynt å svømme opp og ned langs glasset, det skal vel være et bra tegn? Jeg er litt utolmodig, vil gjerne det skal skje noe snart. Nei der sluttet hun, ja, ja ikke noe å gjøre med det. Håper bare at hun ikke ble for stresset av flyttinga, Flyttet over ca 50% av det gamle vannet sammen med fiskene.
Jeg får vel bare følge med å se hvordan det går

Så flott!! Da har dere flertall når større kar skal vurderes i familierådet!;D
kjempe bra det motsatte skjedde til meg for et par uker siden. mamma og pappa fikk litersyken tilbake de betaler fôr og medisiner og sånt;D
At det smitter er helt sikkert!
Min kjære sambo hadde i lang tid hintet om hvor artig det var i de årene han drev med oppdrett av Ciklider. Dvs, hintet var vel en underdrivelse. Han satt timesvis med nesa på akvarie-sider og finn.no og jeg vet ikke hvor mange akvarier han viste meg før jeg sa; "så kjøp deg nå for guds skyld et akvarium da"!!!!
Jeg for min del syntes akvarium var litt "80-talls aktig" og var ikke veldig hissig på å få dette inn i stua....

Men, vi reiste til Arendal og der fikk han tak i et akvarium han syntes var lite, men jeg syntes var mer enn stort nok (180 l.).

Dette er nå 2 uker siden, og nå er det jeg som sitter her å kikker på de samme akvarie-sidene han for kort tid siden saumfarte. Hvorfor i all verden kjøpte vi så lite akvarium??? He, he. Blir nok ikke lange tiden før vi har et 350 l. innstallert tenker jeg. Og barna (to jenter på 11 og 6 år), de har lovet å holde rommene ryddige i en hel måned mot at de får hver sitt 60 l!

Hilsen nyfrels akvarist.
Velkommen i klubben, Gry Er vel ikke annet å si en at denne hobbyen fort baller på seg en del

Startet selv med en 170L, som jeg da syntes var svært.
Etter ett år var 375L på plass, samt en haug med småkar. Duverden hvor stor den 375L var når den ble levert på døra!

Nå sitter jeg her å drømmer om ett akvarierom med 1x5000L, 6x720L, 6x150L og 30x30L... I tillegg da en liten dam på 40.000L... Planer for hver dråpe vann har man også.
Det som er verre, er jo plass, penger og ett egnet sted å bo
Litersyken er svært smittsom.....
Dette høres svært kjent ut.

Her i huset startet kona mi og ungene en liten 63 liter i april da jeg var på reise i forbindelse på jobben. Entusiasmen var stor der hjemme og jeg fikk bilder på MMS av denne nyinkjøpte beholderen med vann som stod der.

Selv var jeg nok litt mere avmålt i forhold til dette, selv om jeg har lekt med tanken selv noen ganger.

Da jeg kom hjem måtte jg jo innrømme at det var jo litt pent å se på da, tross alt. Med noen små ansitrus, kuhli, platy og molly.....

Deretter begynte det å skje saker og ting her. Vi satte i gang en gammel 120 liter som kona arva etter sin bror. Men da far fikk opp øya for denne fantastiske hobbyen gikk det fort her. Far kjøpte sitt første akvarium. En 180 lite ble hentet i Fredrikstad med fisk, vann og planter og det hele.... Far kjøpte seg en 400 liter og mor kjøpte en 120 liter til. Far kjøpte en 540 liter, og mor kjøpte seg en haug med 63 litere og det ble bygd en reol til sneglefarmen til mor.

Fra platy og molly har vi avansert litt... Forskjellige Geophagus, Discus, Bujurquina apoparuana, en diger Panaque, flere forskjellige L-maller, ca 15 forskjellige snegler, og det er bestilt Altum skalarer.

Det foreligger planer om en 720 liter, og noen vage planer om et saltvannskar.....

Jeg må bare si at denne hobbyen har virkelig tatt oss med storm, og familien har virkelig fått en felles interesse. De to elste barna (7 og 9 år) er også svært ivrige. De maser om akvarium på rommet sitt, så det ligger to 7 litere i skapet klare, så de skal få hver sin kampfisk. Men det er nok mor og far som er de mest ivrige her.

"Dere bruker så lang tid når dere er i dyrebutikken. Det er kjedelig........" Fikk vi høre her en dag......

19 akvarier er i drift pr. dags dato med stort og smått. Fra 7 til 540 liter.

"Dere er gærne" har vi fått høre noen ganger nå.

Ikke gi meg ei pille mot dette.
Jeg synes alle historiene her høres veldig forståelige og heeelt normale ut Vi som lider av sykdommen synes dette er helt normale ting å gjøre, kjøpe seg et nytt akvarium annenhver mnd eller så

Allerede en mnd etter at jeg kjøpte mitt første kar, en 110 liter, visste jeg at jeg måtte ha noe større. Så jeg kikket litt rundt og kjøpte et nytt på 226 liter. Så ble det for lite, jeg måtte ha flere. De ynglet jo.... så måtte jeg ha to store, noen små, noen til karantene og noen til andre typer fisk og noen til.... ja.

Nå har jeg 14 akvarier, det siste på 120 liter ble kjøpt for bare noen uker siden. Har allerede begynt å planlegge hvilken størrelse mitt neste kan være.... og hvor jeg kan få plass til det. DET er den eneste bremsen her i gården

Her om dagen viste jeg mannen min noen bilder av et skikkelig stilig møbelakvarium på rundt firehundre liter (mine største nå er 250).
Flere dager etterpå sier han plutselig rett ut av det blå:
"Du...hvor mye ville en sånn firehundre liter egentlig komme på..?"

Jeg håper han blir smittet! ))
Litersyken er visst i ferd med å ta sønnen min på 6 år også... Han har fått en 54-liter som han skal ha "kjøttetende" fisk (killier) i. Men vi fant ut at det ikke er lett å få tak i killier nå så vi plasserte 3 kirsebærreker oppi der for å kjøre inn karet...

Ops! Nå kryr det av yngel i alle størrelser og sønnen min er kjempebegeistrert for alle rekebebissene han har (og skal selge så han blir rik!).

Meeen... En dag finner vi vel noen kjøttetere og da vil rekene bli spist... Da kom svaret kontant: "Jeg kan jo få et akvarium til!!"... Får se hva faren hans mener om det....
Denne hobbyen er jo så vanedannende (heldigvis), at den kanskje burde stå en liten lapp på hver side av pakken:
"Sterkt vanedannende", "Vil påvirke dine omgivelser" osv, slik som på tobakkspakkene
Gjennom en venninne så falt jeg pladask for denne hobbyen og løp hjem og maste på mamma og pappa... jeg fikk raskt et nei men etter litt tid og enda mer mas så ga dem etter og jeg kastet meg over et 180 L akvarium.. KJEMPE stort der og da... noen uker etterpå så måtte jeg mase litt mer og fikk nei.. fant ut at jeg fikk heller kjøpe et selv da.. og måtte ha et lekkert Rio 240 L akvarium... og familien begynner mer eller mindre å bli smittet dem også.. Mamma står stadig foran akvariet og studerer og så hender det hun spør "Skal du ikke kjøpe flere av de røde fiskene der da?", "Hva heter den fisken der da?"... og "hvor mye koster det da?!"... De fleste i familien begynner å bli ganske fascinert av denne sinnsyyyykt kule hobbyen... Og jeg har allerede hørt mamma si at om hun blir rik så skal hun jaggu smette inn et akvarium som dekker hele veggen...Amen!!!
Har også skaffet meg to små akvarium på 28L og 12L som står på nattbordet... Moro!!
Dere er heldige...
Dere er heldige som har fått hele familien med på dette.

Her i huset så er det kun jeg og junior som er smittet av denne litersyken. Dessverre er ikke mor i huset like engasjert, og hun mener at det holder lenge med den 200-literen jeg har stående.

Det er mulig at jeg kan få trumfet gjennom et lite kar til junior etter hvert, men det er alltid et spørsmål om hvor det skal plasseres. Det er ikke akkurat god plass på rommet hans, og andre steder i leiligheten er visst ikke aktuelt...

Jeg håper hun skifter mening etter hvert!
går rundt å håper på nytt akvarium her og, men mor har bestemt at et er nok.

Må selvfølgelig spare i smug, men mor står nå å ser på disse fiskene mine når ho en sjelden gang er inne på rommet mitt. :-P

Men vil gjerne ha en liten pille mot denne litersyken, det blir litt dyrt når jeg tror jeg har klart å smitte søsteren!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap