Levende fór
Da isen nå er borte her i Haugesundsområdet så tok jeg en liten tur i en liten dam for å se etter levendefór til fiskene mine.
Utrolig mye liv nede i mosen i pytten. Vet ikke hva jeg fant men små grønne greier med 6 bein og 3 "haler". Lengden var opp mot 5 mm.
Fant også noen igler ol, men de tok jeg ut.
Fiskene likte godsakene. Ganske artig å se pansermallene lete på bunnen etter insektene som hdde overlevd turen fra overflaten og ned til bunnen.
Anbefalles!
Mikkel
Utrolig mye liv nede i mosen i pytten. Vet ikke hva jeg fant men små grønne greier med 6 bein og 3 "haler". Lengden var opp mot 5 mm.
Fant også noen igler ol, men de tok jeg ut.
Fiskene likte godsakene. Ganske artig å se pansermallene lete på bunnen etter insektene som hdde overlevd turen fra overflaten og ned til bunnen.
Anbefalles!
Mikkel
Postet 05.04.06 kl 21:36
Postet 06.04.06 kl 09:36
Postet 06.04.06 kl 10:31
For å være på den sikre siden, er det best å fange innsekter fra vann som ikke har fisk. Jeg fanget mine i en dam, der sambo har hesten. den er 56 m i diameter og 0,5 m dyp. Masse innsekter i mosen på bunnen nå. Tror det er noen døgnfluelarver eller noe.
Da insektene ble puttet oppi karet "frøys" de og rørte seg ikke. Tror det er et forsvarsgreie for å unngå å bli sett pga bevegelser. Det hjalp dem ikke mye! De som traff bunnen ble effektivt letet opp av fiskene.
Det er flere her fra området som her hentet dafnier i vannet nær E134 etter tunellen ved førresbotn. Så langt ingen rapporter om parasitter fra fisk derfra.
Mikkel
Da insektene ble puttet oppi karet "frøys" de og rørte seg ikke. Tror det er et forsvarsgreie for å unngå å bli sett pga bevegelser. Det hjalp dem ikke mye! De som traff bunnen ble effektivt letet opp av fiskene.
Det er flere her fra området som her hentet dafnier i vannet nær E134 etter tunellen ved førresbotn. Så langt ingen rapporter om parasitter fra fisk derfra.
Mikkel
Postet 06.04.06 kl 10:45
Hans Rune BøEr så redd (paranoid?) for sykdommer/parasitter ifm det jeg...hva slags erfaring har folk med å fange selv?
Bekymringen er ganske ubegrunnet. Som regel fanger man levendefor i fiskeløse dammer og disse er selvsagt fri for fiskeparasitter. Uansett er levendeforet så viktig for endel fiskearter at vi velger å bruke det på tross av evt. risiko.
Postet 06.04.06 kl 10:46
Inaktiv bruker
Jepp, angsten for å feile, gjør at man feiler, jeg har selv brukt levendefòr i en mannsalder, og til dags dato har jeg ikke fått sykdommer ol som jeg har kunnet relatere til levendefòret.
Nå bruker jeg generelt veldig mye ingredienser som jeg kan finne i naturen, eikeblader, kvister og røtter (som i utg.pkt. skal være farlig og torv, tror det er svært viktig å ikke sette et stort skille mellom natur og akvarie, det burde være en og samme sak, så ut og finn deilig fòr, da får du se skikkelig adferd
only my 2 cent view
Svein
Nå bruker jeg generelt veldig mye ingredienser som jeg kan finne i naturen, eikeblader, kvister og røtter (som i utg.pkt. skal være farlig og torv, tror det er svært viktig å ikke sette et stort skille mellom natur og akvarie, det burde være en og samme sak, så ut og finn deilig fòr, da får du se skikkelig adferd
only my 2 cent view
Svein
Postet 06.04.06 kl 13:01
Postet 06.04.06 kl 13:14
Svein AJepp, angsten for å feile, gjør at man feiler, jeg har selv brukt levendefòr i en mannsalder, og til dags dato har jeg ikke fått sykdommer ol som jeg har kunnet relatere til levendefòret. Nå bruker jeg generelt veldig mye ingredienser som jeg kan finne i naturen, eikeblader, kvister og røtter (som i utg.pkt. skal være farlig og torv, tror det er svært viktig å ikke sette et stort skille mellom natur og akvarie, det burde være en og samme sak, så ut og finn deilig fòr, da får du se skikkelig [B]adferd[/B] :-) only my 2 cent view Svein
Enig Er det forresten noen som har testet nitritt-nivået i "vanlig" vann, f.eks et næringsrikt vann på østlandet
Har noen eikeblader til vask nå (lå litt nær vegen), gleder meg til å putte de i killi-karet, er snart klart for fisk det nå. Og en finmasket håv skal jeg også finne frem. men vær forsiktig med larvene til vannkalven, det er tøffe karer!
Postet 06.04.06 kl 14:37
Svein AJepp, angsten for å feile, gjør at man feiler, jeg har selv brukt levendefòr i en mannsalder, og til dags dato har jeg ikke fått sykdommer ol som jeg har kunnet relatere til levendefòret. Nå bruker jeg generelt veldig mye ingredienser som jeg kan finne i naturen, eikeblader, kvister og røtter (som i utg.pkt. skal være farlig og torv, tror det er svært viktig å ikke sette et stort skille mellom natur og akvarie, det burde være en og samme sak, så ut og finn deilig fòr, da får du se skikkelig [B]adferd[/B] :-) only my 2 cent view Svein
Kanskje jeg bare burde la være levende for da
Har sett hvordan regnbuefiskene mine reagerer hvis en litt for liten reke tør å være frittsvømmende et øyeblikk, så jeg tipper de liker det ja
Postet 06.04.06 kl 14:56
Levendefor er vel det aller beste man kan servere fiskene, sett opp mot flere forhold.
Jeg er ikke redd for å gi masse levendefor, selv fra vann som inneholder vill fisk.
Tror at sjangsen for å få med seg parasitter (som oftest er veldig små) i temmelig "grovmaska" hover til f.eks mygglarver.
I tillegg lar jeg alltid larvene gå en stund i helt rent vann heime før jeg forer med dem.
Har ennå ikke fått noen problemer, ut over småsure fisk vinterstid (og den kan være lang her norspå!)
Jeg er ikke redd for å gi masse levendefor, selv fra vann som inneholder vill fisk.
Tror at sjangsen for å få med seg parasitter (som oftest er veldig små) i temmelig "grovmaska" hover til f.eks mygglarver.
I tillegg lar jeg alltid larvene gå en stund i helt rent vann heime før jeg forer med dem.
Har ennå ikke fått noen problemer, ut over småsure fisk vinterstid (og den kan være lang her norspå!)
Postet 06.04.06 kl 19:10
Parasitter
Jeg tenkte litt på dette med parasitter som kan overføres til våre akvariefisk. Nå har det seg jo slik at det finnes mye viltfangede fisk i våres kar. De har jo naturligvis spist mye for ute i naturen før de ble fanget, og kan derfor være bærer av parasitter når vi putter de i våre kar?! kansje like farlig det, selv om de har vært holdt i karantene??
Mikkel
Mikkel
Postet 28.04.06 kl 11:56
Det er klart at VF- fisk gjerne kan være bærere av parasitter, og det er en av grunnene til at mange ikke anbefaler å kombindere VF med "tam-fisk".
Karantene er ikke noen 100% sikkerhet mot å ta med smitte til andre fisk, da den viltfangede fisken ofte er blitt mer eller mindre immun mot den parasitten den bærer på.
Dette ble ganske på kanten av hva tråden handler om, så flere spm bør fyres av i en rykende fersk tråd
Karantene er ikke noen 100% sikkerhet mot å ta med smitte til andre fisk, da den viltfangede fisken ofte er blitt mer eller mindre immun mot den parasitten den bærer på.
Dette ble ganske på kanten av hva tråden handler om, så flere spm bør fyres av i en rykende fersk tråd
Postet 28.04.06 kl 19:22
Test av Tangrekebarn som fór
I dag var jeg en tur på hytta og fanget en del voksne tangrekebarn, Mysis flexuosa, som jeg tok levende med hjem. Tanken var å prøve dette som fór da det tidvis finnes store mengder av dem utenfor brygga.
Jeg helte ut noen i de ulike karene. for å se reaksjonen. Nå er fskane vandt til å få snadder mat når jeg dypper en tesik i karet.
Kort fortalt så angrep alle typer fisk tangrekebarna. Alle ble ribbet for rogn men kun et få tall ble spist hele. En mellomstor skalare, en kursvsiklide samt en levendefødene jeg ikke huske rnavnet på, var de eneste som slukte et par av rekene.
En blandet suksess for meg, men pansermallene ol rydder nok opp etterhvert..
Større fisk vil ikke ha problemer med å spise disse!
Dette ver kun for å informere litt.
Mikkel
Jeg helte ut noen i de ulike karene. for å se reaksjonen. Nå er fskane vandt til å få snadder mat når jeg dypper en tesik i karet.
Kort fortalt så angrep alle typer fisk tangrekebarna. Alle ble ribbet for rogn men kun et få tall ble spist hele. En mellomstor skalare, en kursvsiklide samt en levendefødene jeg ikke huske rnavnet på, var de eneste som slukte et par av rekene.
En blandet suksess for meg, men pansermallene ol rydder nok opp etterhvert..
Større fisk vil ikke ha problemer med å spise disse!
Dette ver kun for å informere litt.
Mikkel
Postet 10.06.06 kl 21:18