Flytte akvarium-hvordan?
Vi skal flytte akvariet fra et hus til et annet i helga,og da spør jeg:hva gjør jeg?
Tar fiskene i bøtter?
Satser på å få med meg 75 liter vann fra karet (karet er 250 l),ikke vaske grusen,og la pumpen komme i vann etter bare 30 min.
Tror dere karet er klart for fisker dagen etterpå?
Har bare 1 varmekolbe.Har en luftestein,bør jeg legge den i bøtta?
Kan bruke en stor plastikkbalje.
Og plantene?Bør de fraktes i vann eller i poser?
Tar fiskene i bøtter?
Satser på å få med meg 75 liter vann fra karet (karet er 250 l),ikke vaske grusen,og la pumpen komme i vann etter bare 30 min.
Tror dere karet er klart for fisker dagen etterpå?
Har bare 1 varmekolbe.Har en luftestein,bør jeg legge den i bøtta?
Kan bruke en stor plastikkbalje.
Og plantene?Bør de fraktes i vann eller i poser?
Postet 20.04.06 kl 18:11
Postet 21.04.06 kl 08:36
Postet 21.04.06 kl 08:39
Postet 21.04.06 kl 08:44
Liss NilsenTar fiskene i bøtter? Satser på å få med meg 75 liter vann fra karet (karet er 250 l),ikke vaske grusen,og la pumpen komme i vann etter bare 30 min. Tror dere karet er klart for fisker dagen etterpå? Har bare 1 varmekolbe.Har en luftestein,bør jeg legge den i bøtta? Kan bruke en stor plastikkbalje. Og plantene?Bør de fraktes i vann eller i poser?
Hei, har dere solgt huset allerede?
Plantene er det praktisk å ta i poser.
Egentlig også fiskene. Pass på mye luft!
Bakteriene er for det meste i filter og grus, og med 75 liter "gammelt" vann, ville jeg ha satt inn fiskene med en gang akvariet er fylt opp og beplantet (og den verste grumsen har lagt seg). -Ville heller det, enn å la de stå litt trangt i bøtter uten sirkulasjon. Dersom det er mye dritt i pumpa, ville jeg ha tatt bort det verste før flytting, og satt den i ei bøtte med akvarievann. Plugg den snarest mulig etter flyttinga!!
Lykke til med nytt hus!
Postet 21.04.06 kl 09:24
En ide er å kjøpe en stor balje med lokk og hjul.(Obs butikk)
Denne kan du ha både fisk og vann i. Videre kan du sette pumpen oppi her både før og etter transport.
Fiskene kan godt gå oppi her noen dager sånn at du slipper å stresse så veldig.
Dette har fungert helt fint hos meg,bruker denne metoden også hvis jeg skal ha store endringer i karet, som silikonereing osv.
Putt gjerne litt røtter og planter oppi slik at fiskene føler seg litt tryggere.
Lykke til med flyttingen
Denne kan du ha både fisk og vann i. Videre kan du sette pumpen oppi her både før og etter transport.
Fiskene kan godt gå oppi her noen dager sånn at du slipper å stresse så veldig.
Dette har fungert helt fint hos meg,bruker denne metoden også hvis jeg skal ha store endringer i karet, som silikonereing osv.
Putt gjerne litt røtter og planter oppi slik at fiskene føler seg litt tryggere.
Lykke til med flyttingen
Postet 21.04.06 kl 09:48
Jeg er jo midt i flytting, og har flyttet tre akvarier.
Det ene er ikke satt ordentlig opp enda, så det teller ikke.
Jeg tappet ut vann slik at det fylte en bøtte, la planter og røtter ol i bøtta.
Jeg hadde innvendig filter i 112- literen, så jeg tok av selve filterboksen og la den også i bøtta.
Fiskene i poser.
Fylte på vann, passe temperert (ville ikke gi fiske for stort sjokk siden det ble stoort vannbytte), og satte i planter/ ting/ pumpe.
La to bactozymtabeletter i pumpe just in case.
Akklimatiserte fiskene som normalt, og det funket flott.
Postet 21.04.06 kl 09:49
Postet 21.04.06 kl 10:38
LealausPå sikt vurderer jeg å flytte til Trondheim, og har derfor tenkt litt på dette. Hva gjør man dersom man skal flytte så store avstander som Oslo - Trondheim?
Send fiskene med fly, eller noen annen rask transport. Det er det mest skånsomme.
Ellers kan fisk klare seg temmelig lenge i poser, om de er pakket rett.
Masse O2 i posen, og svært få fisk pr pose. Og for akvadioter blir det jo fort en temmelig svær haug med poser
Selv har jeg skaffet med en 12V-220V inverter, slik at jeg kan sette fiskene i 30L bøtter med lokk, og ha i varme og filtrering. På den måten kan jeg frakte fisk over så lange avstander jeg gidder i kjøre
Har også da muligheten til å berge filterbakteriene, noe som er meget viktig om jeg velger å flytte på meg
Grattis med ny "kåk", Liss Jeg ville nok også ha fjernet plantene først, slik at selve fiskefangingen kan bli litt lettere. Og plantene greier seg kjempelenge i poser, så lenge det ikke blir for kaldt for røttene. Men det er jo ikke snakk om de store avstander du skal flytte, så det kommer til å gå kjempebra
Postet 21.04.06 kl 14:16
Tusen takk for svar alle sammen!
Som dere sikkert skjønner,har vi solgt huset,ja!Nytt hus har vi IKKE funnet,men vi er så heldige å kan flytte i min mors hus som står tomt
Så har vi mulighet til å kjøpe akkurat hva vi vil når det dukker opp,uten å måtte selge vårt først! Fri og frank
Har røsket opp plantene nå og lagt dem i kar med vann,vannet ser helt jæv... ut,i morgen tar jeg fiskene og resten!(håper de overlever grumset da...)
Sjekk rota på bildet,gjett om den har trivdes,bladene var ca 1,5 m lange!!!!!
Som dere sikkert skjønner,har vi solgt huset,ja!Nytt hus har vi IKKE funnet,men vi er så heldige å kan flytte i min mors hus som står tomt
Så har vi mulighet til å kjøpe akkurat hva vi vil når det dukker opp,uten å måtte selge vårt først! Fri og frank
Har røsket opp plantene nå og lagt dem i kar med vann,vannet ser helt jæv... ut,i morgen tar jeg fiskene og resten!(håper de overlever grumset da...)
Sjekk rota på bildet,gjett om den har trivdes,bladene var ca 1,5 m lange!!!!!
Postet 21.04.06 kl 20:51
Postet 21.04.06 kl 22:16