Fjerning av silikon

Hvordan fjerner jeg lettest siste restene av silikon som jeg ikke klarer å fjerne med kniv/ barberblad. Akvariumet er fortiden tomt, men får en liten "service" før ny oppstart.
Kjemikalier er vel ikke så bra ?
Har hørt at aceton skal funke bra, men det er jo et kjemiekalie..
Aceton fordamper veldig lett, så det skal ikke være noen fare å bruke det så lenge det får stå å lufte seg litt før man har på ny silikon!
Aceton er beste sort, dette er ett løsemiddel som har fordampet 100% innen maksimalt 24 timer. Det blir altså ingen rester igjen, slik som ved bruk av f.eks rødsprit
Hvor får jeg tak i aceton ?
Jernvare, byggevare og malebutikker selger dette for en fornuftig menge
Om du skal bruke mye, gjør det ute. Aceton griller fort hjerneceller om en sniffer for mye av de greiene der!
Takker, for svar, må dess. gjøre det inne fordi akvariumet mitt er montert i vegg, men det er kun rester av silikon på frontglasset så det går sikkert bra, om ikke blir det sikkert mange rare spørsmål her på forumet ;0)
Inge Sleipnes
Takker, for svar, må dess. gjøre det inne fordi akvariumet mitt er montert i vegg, men det er kun rester av silikon på frontglasset så det går sikkert bra, om ikke blir det sikkert mange rare spørsmål her på forumet ;0)

I såfall er ikke du den første jeg hadde mistenkt for litt av hvert
ikke serlig bra
Det eneste Aceton klarte var å fjerne tuppene fra engangs hanskene mine, silikonrestene klarte den ikke :0\
Herdet silikon kan bare fjernes efektivt med silikon fjerner eller manuelt. Våt silikon fjernes godt med Wihtesprit.
Bostik sin glass silikon er like bra som "akvarie silikon"
koster ca 50 kr pr. tube, men finnest bare som blank har jeg fått opplyst.
Om du går i en lakkforretnig og spør etter silikonfjærner så er det bare en mild tynner ( jobbet med dette i noen år ).
Den kraftigste tynneren som er, heter cellulose / vaske tynner.
Prøvde den på et akvarie jeg skulle lime opp på nytt, men ikke engang den tok herdet silikon. Tror du må belage deg på å bruke barberblad.
Fjernet nettopp selv en del silicon fra en innvendig filterboks som ble fjerna, med svært godt resultat av aceton Litt gnikking må til, men det må du nok regne med uansett hvilket løsemiddel du bruker.

Regner forøvrig med at det stemmer dette med engangshanskene, billig latex tror jeg ikke tåler denne guffa så godt
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap