Ph og Gh er det som har betydning for fiskene, og da må man justere disse.
Om man bruker overprisa varer fra den lokale zoo-en, eller velger å mixe blandinger selv, er jo opp til hver enkelt.
Ph i Malawisjøen varierer etter årstid, og dyp. Men den ligger mellom 7,6 og 8,7, og det er her du bør peile deg inn. De fleste kjører nok med ph på ca 8,3.
Ph kan lett økes med bikarbonat. Dette er forøvrig vanlig Natron, men om du skal bruke en del av dette, lønner det seg å kjøpe ett kilo fra Webzoo. Mener at det er 55.- for ett kilo.
Hos meg tilsetter jeg ca 3 gram av dette på 30L vann. Kh økes da med omlag 10, og Ph havner på 8,3. Bikarbonat vil forøvrig ikke løfte Ph til mere enn 8,3, så man kan ikke overdossere.
Gh i Malawisjøen ligger i snitt på 12-13. Mange tror og mener at vannet i denne sjøen er hardere enn det er, og kjører på med en knallhard Gh. Fiskene tåler det fint, men det er jo bortkasta å bruke for mye vanntilsettinger.
Gh er forøvrig en måleskala for hvor mye Kalsium og Magnesium som er oppløst i vannet.
Siden de fleste Malawi\ Tangnyika-kar er planteløse, trenger du ikke å tilsette Magnesium. Jeg tilsetter ca 6 gram pr 30L, og bruker vanlig hobbygips. Gips er Kalsium, i samme oppløsningsform som i Dh\Gh salter av ulike fabrikater.
Verdiene i Tangnyikasjøen er noe høyere av både Ph og Gh, Ph ligger mellom 8,6 og 9,2. Gh ligger på rundt 20. De fleste Tangnyika vil forøvrig fint gå i vann med Ph på 8,3.
Du sier at du vet at du kan bruke vanlig salt... Det stemmer overhodet ikke. Salt hører ikke hjemme i ett ferskvannsakvarie, med mindre fisken er syk, eller at man har farlig høy nitritt.
Vanlig salt får du heller bruke på maten