- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Er dette forbudt?
Er dette forbudt?
På jakt etter det perfekte kar har jeg kommet frem til følgende:
plast bakgrunn med motiv av rot og stein
lys grus 3 - 6mm
en lav mangrove rot med to huler og en høy rot
2 - 3 huler (skifer el lign)
noen få planter (høyt gress vertfall..)
Spm mitt er dermed...
kan jeg ha prinsesser (ett par) og tropheus duboisi (5 - 8stk) her, eller blir det helt "feil"??
Øreål, senegal bikir, golden nugget og praktbotia står også på ønskelista.
Kan dette bli en dødelig og lite hyggelig mix???
Finnes det en fredelig stimfisk som kan gå sammen med alt dette?
Karet er 530 l.
takker for svar og tips : )
plast bakgrunn med motiv av rot og stein
lys grus 3 - 6mm
en lav mangrove rot med to huler og en høy rot
2 - 3 huler (skifer el lign)
noen få planter (høyt gress vertfall..)
Spm mitt er dermed...
kan jeg ha prinsesser (ett par) og tropheus duboisi (5 - 8stk) her, eller blir det helt "feil"??
Øreål, senegal bikir, golden nugget og praktbotia står også på ønskelista.
Kan dette bli en dødelig og lite hyggelig mix???
Finnes det en fredelig stimfisk som kan gå sammen med alt dette?
Karet er 530 l.
takker for svar og tips : )
Postet 18.05.06 kl 22:28
Ja det var litt av en fiskesuppe du hadde på ønskelista
Det blir svært feil med Duboisi, det er helt sikkert.
Duboisi er Tanganyika-ciklide, og skal ha såpass sære vannverdier at de bør holdes i artskar. De bør dessuten holdes i store grupper, og 5-8 stk er for lite. De krever dermed mesteparten av plassen selv.
Men det viktigste av alt er at de skal ha mat helt uten animalsk tilskudd! Annet fôr fører til døden. Du kan derfor ikke blande dem med fisk som skal ha annet å spise en rent vegetabilsk fôr. De skal også ha mye, og da mener jeg MYE, sirkulasjon og oksygen i vannet.
De er også rimelig aggressive, og iflg det jeg har lest bør de holdes for seg selv. Akkurat hva de kan gjøre mot andre fisker husker jeg ikke, men jeg tipper det har revir-årsaker og er lite hyggelig....
Les mer her:
http://www.santron.no/tropheus.htm
Det blir svært feil med Duboisi, det er helt sikkert.
Duboisi er Tanganyika-ciklide, og skal ha såpass sære vannverdier at de bør holdes i artskar. De bør dessuten holdes i store grupper, og 5-8 stk er for lite. De krever dermed mesteparten av plassen selv.
Men det viktigste av alt er at de skal ha mat helt uten animalsk tilskudd! Annet fôr fører til døden. Du kan derfor ikke blande dem med fisk som skal ha annet å spise en rent vegetabilsk fôr. De skal også ha mye, og da mener jeg MYE, sirkulasjon og oksygen i vannet.
De er også rimelig aggressive, og iflg det jeg har lest bør de holdes for seg selv. Akkurat hva de kan gjøre mot andre fisker husker jeg ikke, men jeg tipper det har revir-årsaker og er lite hyggelig....
Les mer her:
http://www.santron.no/tropheus.htm
Postet 18.05.06 kl 22:37
Endret: 18.05.06 kl 22:40
Takk, takk mona. Jeg kunne nå tenke meg å kun ha duboisi.... men er ikke bare jeg som bestemmer hjemme : ( Må være en form for fiskesuppe slik at alle blir fornøyde...
Har søylekaret jeg kan bruke til hva jeg vil da... Det er 180L, men er nok for lite i bredden for disse fiskene...
Er ikke lett dette her...
Får gjøre som deg mona, smugle inn kar etter kar .... he he
Har søylekaret jeg kan bruke til hva jeg vil da... Det er 180L, men er nok for lite i bredden for disse fiskene...
Er ikke lett dette her...
Får gjøre som deg mona, smugle inn kar etter kar .... he he
Postet 19.05.06 kl 08:45
Oppsettet med røtter og planter, er ikke det vanligste til fisk fra Tangnyika og Malawi.
Men det kan funke helt greit, om du tar enkle forhåndsregler
Røtter kan senke Kh, og du må da ha noe som løfter denne igjen. Bikarbonat er da tingen, denne løfter Ph til 8,3 på det meste. Man kan altså ikke overdossere denne.
Av planter er det mange fine vallisneriaarter, som tåler dette vannet svært godt. Har selv masse V. amerikana Gigantea sammen med malawi, og denne vokser\ sprer seg som ugress.
Har også ett par andre vallisneria-arter, men dem vokser ikke så godt (men vokser\ sprer seg fremdeles).
Når det gjelder fiskesuppa di, vil jeg ikke anbefale denne. Fisk kan tilvennes noe andre verdier enn dem er skapt for, men siden de ciklidene du tenker å holde er såpass aggressive av seg, vil det fort kunne bli ett blodbad, for å si det litt overdrevet
Men det kan funke helt greit, om du tar enkle forhåndsregler
Røtter kan senke Kh, og du må da ha noe som løfter denne igjen. Bikarbonat er da tingen, denne løfter Ph til 8,3 på det meste. Man kan altså ikke overdossere denne.
Av planter er det mange fine vallisneriaarter, som tåler dette vannet svært godt. Har selv masse V. amerikana Gigantea sammen med malawi, og denne vokser\ sprer seg som ugress.
Har også ett par andre vallisneria-arter, men dem vokser ikke så godt (men vokser\ sprer seg fremdeles).
Når det gjelder fiskesuppa di, vil jeg ikke anbefale denne. Fisk kan tilvennes noe andre verdier enn dem er skapt for, men siden de ciklidene du tenker å holde er såpass aggressive av seg, vil det fort kunne bli ett blodbad, for å si det litt overdrevet
Postet 19.05.06 kl 09:56
Postet 19.05.06 kl 16:12
Postet 19.05.06 kl 19:11
AnnetteJeg har også ett flott par med pseudotropheus lombardoi i butikken.... litt lyst på dem også... De går fint sammen med rosentetra nå...
Rosentetra er en fisk som trives best i vann med lav ph, og lav Gh. Malawi er tvert motsatt...
Å kombinere fisk med så sprikende krav til vannverdiene, er etter mitt synspunkt, ikke hverken heldig eller akseptabelt.
Generelt sett bør man ikke blande fisk fra Tangnyika-sjøen og Malawisjøen, da også disse har en del forskjellige krav til vannet.
Postet 20.05.06 kl 10:48
Postet 20.05.06 kl 11:47
Dere har jo helt rett i det ja...... og jeg vet det jo egentlig også...
Får prøve meg på en annen fiskesuppe hvor verdier og humør passer : ) Det er noen uker igjen til karet står ferdig og klart for fisk.
Tusen takk for råd og rettelser... : )
Ikke alltid like glad i sannhetene deres, blir liksom deres feil at jeg ikke kan få det slik som jeg ser for meg at jeg vil ha det...: ) he he
Lærer vertfall masse av dette her, og får det nok bra til slutt...
Forresten, du som hadde tropheus sammen med prinsesser, hvordan gjør du det med foring av disse?
Får prøve meg på en annen fiskesuppe hvor verdier og humør passer : ) Det er noen uker igjen til karet står ferdig og klart for fisk.
Tusen takk for råd og rettelser... : )
Ikke alltid like glad i sannhetene deres, blir liksom deres feil at jeg ikke kan få det slik som jeg ser for meg at jeg vil ha det...: ) he he
Lærer vertfall masse av dette her, og får det nok bra til slutt...
Forresten, du som hadde tropheus sammen med prinsesser, hvordan gjør du det med foring av disse?
Postet 20.05.06 kl 14:22