- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- tips til malwiciklider ønskes!
tips til malwiciklider ønskes!
Postet 12.08.06 kl 22:35
Labidochromis Caeruleus. En av de desidert mest populere Mbuna i de senere år. Har en utrolig flott farge, er godlynt og en ideell nybegynnerfisk. Den er lett å få til å yngle, så hvis dette er viktig er den et godt valg. Den er og lett tilgjengelig i handelen. Vanskelig å kjønnsbestemme.
Labidochromis sp. "Hongi"
http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1911
Pseudotropheus Saulosi. Lett å få til å yngle, den er og lett å holde. Kan enkelt kjønnsbestemmes når den er kjønnsmoden.
Melanochromis cyaneorhabdos.
Metriaclima estherae (Red)
Pseudotropheus Demasoni. En av de desidert flotteste Mbunaene, men desverre og en av de vanskeligste å holde. Den er litt dyrere en de fleste andre men utvilsomt verdt det. Men karet bør vere innkjørt og gåttmed fisk en stund før du prøver deg på denne. Den bør heller ikke innføres før de andre fiskene grunnet at den kan vere meget aggresiv. Du vil og trenge godt med stener/huler om du skal ha den. Du bør ha 2 eller flere hunner pr hann for å fordele aggresiviteten på flere enn et enslig offer. Denne er sjelden men finnes stort sett i handelen. Vanskelig å kjønnsbestemme.
Pseudotropheus Flavus. Utgjør en sjelden flott kombinasjon sammen med Demasoni. Relativt aggresiv , men først og fremst mot sine egne. Du bør ha 2 eller flere hunner pr hann. Denne er sjelden og ikke alltid så lett å få tak. Kan vere ganske dyr, spesielt F1. Stort lett å kjønnsbestemme.
Labidochromis sp. "Hongi"
http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1911
Pseudotropheus Saulosi. Lett å få til å yngle, den er og lett å holde. Kan enkelt kjønnsbestemmes når den er kjønnsmoden.
Melanochromis cyaneorhabdos.
Metriaclima estherae (Red)
Pseudotropheus Demasoni. En av de desidert flotteste Mbunaene, men desverre og en av de vanskeligste å holde. Den er litt dyrere en de fleste andre men utvilsomt verdt det. Men karet bør vere innkjørt og gåttmed fisk en stund før du prøver deg på denne. Den bør heller ikke innføres før de andre fiskene grunnet at den kan vere meget aggresiv. Du vil og trenge godt med stener/huler om du skal ha den. Du bør ha 2 eller flere hunner pr hann for å fordele aggresiviteten på flere enn et enslig offer. Denne er sjelden men finnes stort sett i handelen. Vanskelig å kjønnsbestemme.
Pseudotropheus Flavus. Utgjør en sjelden flott kombinasjon sammen med Demasoni. Relativt aggresiv , men først og fremst mot sine egne. Du bør ha 2 eller flere hunner pr hann. Denne er sjelden og ikke alltid så lett å få tak. Kan vere ganske dyr, spesielt F1. Stort lett å kjønnsbestemme.
Postet 13.08.06 kl 00:56
Endret: 13.08.06 kl 00:59
det var noen kjempe gode alternativer! elsket alle sammen jeg=)
er det Labidochromis Caeruleus som blir kalt golden?
de jeg likte mest var
Labidochromis Caeruleus, Melanochromis cyaneorhabdos, Labidochromis sp Hongi og Pseudotropheus saulosi.
kan jeg ha alle de? hvor mange av hver i så fall?
er en fattig tennåring og har ikke råd til de dyreste fiskene. hadde jeg hatt penger nokk hadde jeg vurdert de andre og
hva ligger ca. butikk pris på de jeg vil ha?
er det Labidochromis Caeruleus som blir kalt golden?
de jeg likte mest var
Labidochromis Caeruleus, Melanochromis cyaneorhabdos, Labidochromis sp Hongi og Pseudotropheus saulosi.
kan jeg ha alle de? hvor mange av hver i så fall?
er en fattig tennåring og har ikke råd til de dyreste fiskene. hadde jeg hatt penger nokk hadde jeg vurdert de andre og
hva ligger ca. butikk pris på de jeg vil ha?
Postet 13.08.06 kl 11:14
isopor problem!
hei! nå stappet jeg karet fullt av steiner men fikk høre at jeg trenger isopor plate under! da måtte jeg ta alle steinene ut igjen! da er spørsmålet mitt:
hvor tykk isopor plate trenger jeg? da kan jeg ha så mye stein jeg bare vil der? når jeg tok oppi steinene så jeg ikke så mange huler til fiskene men de er vel der forde?
hvor tykk isopor plate trenger jeg? da kan jeg ha så mye stein jeg bare vil der? når jeg tok oppi steinene så jeg ikke så mange huler til fiskene men de er vel der forde?
Postet 13.08.06 kl 14:22
FSdet var noen kjempe gode alternativer! elsket alle sammen jeg=) er det Labidochromis Caeruleus som blir kalt golden? de jeg likte mest var Labidochromis Caeruleus, Melanochromis cyaneorhabdos, Labidochromis sp Hongi og Pseudotropheus saulosi. kan jeg ha alle de? hvor mange av hver i så fall? er en fattig tennåring og har ikke råd til de dyreste fiskene. hadde jeg hatt penger nokk hadde jeg vurdert de andre og;) hva ligger ca. butikk pris på de jeg vil ha?
De ligger vel fra 50 til 100kr stykket. Labidochromis blir ofte kalt Golden. 1 hann og tre hunner av hver av de burde vere et godt utgangspunkt.
Bruk en 1cm isoporplate i bunn. Prøv å stable stener slik at man får flere huler. De må stables slik at de ikke kan rase. Det jeg gjorde når jeg hadde Malawi var å legge to/tre små stener som jeg lå større stener oppå, slik at fiskene kan grave ut huler under stenen uten at den raser. Du kan ikke ha så mye sten du vil, men du kan ha en god del.
Postet 13.08.06 kl 14:42
Endret: 13.08.06 kl 14:43
Postet 13.08.06 kl 15:00
hei! skal dra å se på malawi i dag. disse artene er det som blir solgt til ikke mer enn 30 kr for den dyreste:
Pseudotropheus Elongatus Mpanga
Melanochromis Auratus
Melanochromis Johanni
Pseudotropheus Tropheops Chilumba
Pseudotroheus Pindani (socolofi)
Labeotropheus trewavasae ob/mc
er disse lette å få yngel på?
Pseudotropheus Elongatus Mpanga
Melanochromis Auratus
Melanochromis Johanni
Pseudotropheus Tropheops Chilumba
Pseudotroheus Pindani (socolofi)